ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נאם אחר הצהריים (שני) בפני ועידת איפא"ק, השדולה למען ישראל, בוושינגטון. לפני שנתניהו עלה לנאום, הוצגה רעייתו, שרה, בפני הבאים לוועידה.
בפתח נאומו אמר ראש הממשלה: "וואו, 16 אלף איש, יש כאן אנשים מקליפורניה, פלורידה, ניו יורק. אלה הקלים, מה עם קולורדו, אינדיאנה, מונטנה, טקסס. אתם כאן במכל מקום בארץ הנהדרת הזאת בזמן קריטי, אתם פה בשביל להגיד לעולם שהדיווחים על הרעה ביחסים הם לא רק מוגזמים, הם לא נכונים. אני רוצה להודות לחברי הקונגרס, שמנהלים את האירוע הזה".
נתניהו הודה לבכירים הנוכחים באולם והפתיע כאשר דיבר על רעייתו, שרה: "אני רוצה להגיד תודה לשרה, אישתי, ההשראה שלי. שרה מחלקת את זמנה כאם אוהבת, בתפקידה הרשמי שלה כפסיכולוגית ילדים, תודה רבה לך". במהלך נאומו זכה נתניהו למחיאות כפיים סוערות בכל כמה שניות.

בהמשך התייחס נתניהו לנאומו מחר בקונגרס: "אני מביא לכם דרישת שלום מירושלים, הבירה המאוחדת שלנו לנצח ומביא חדשות שאתם אולי לא שמעתם - אני אדבר מחר בקונגרס. מעולם לא נכתב כל כך הרבה על נאום שעדיין לא דובר, אני לא אדבר על הנאום, אגיד מה המטרה שלו. אבהיר: המטרה היא לא להראות חוסר כבוד לנשיא אובמה ומה שהוא מייצג, יש לי כבוד גדול מאוד אליו. אני אומר תודה על מה שהוא עשה עד עכשיו לישראל, אפילו דברים שאני לא יכול לדבר עליהם, אני אומר תודה מעומק ליבי וכך גם אתם צריכים לעשות". 

נתניהו המשיך: "הנאום שלי לא אמור להכניס טריז בין המפלגות באמריקה. אנחנו מאוחדים ואהודים על ידי שתי המפלגות וכך זה אמור להיות. גם הדמוקרטים והרפובליקנים, הברית שלנו חזקה איתם. הם עוזרים לנו בהגנה על ישראל וראינו את זה בקיץ הקרוב. הם מגבים אותנו בניסיונות להשיג שלום צודק. עבודה משותפת עשתה אותנו מאוחדים וחזקים וגם את הברית בינינו. הדבר האחרון שאני רוצה שישראל תהיה בין שתי המפלגות. זה לא אמור להיות ככה. אנחנו תמיד נהיה מקובלים על שתי המפלגות".


נתניהו באיפא"ק. צילום: רויטרס

על נושא הסכם הגרעין של המעצמות עם איראן אמר נתניהו: "אני אפנה מחר בקונגרס לגבי האיום על ישראל. איראן היא ספנוסרית של הטרור. זה מה שהם עושים בלי נשק גרעיני, דמיינו מה הם יכולים לעשות עם נשק כזה. יש לי מחוייבות. 2000 שנה היינו ללא מדינה, ללא קול, היינו ללא כוח מול אויבנו. לא יכולנו לדבר ולהגן על עצמנו. לא עוד. לא עוד. הימים האלה שאנחנו היהודים פאסיביים, הימים האלה נגמרו".

על הברית עם ארצות הברית בנוגע לאיראן אמר ראש הממשלה הישראלי: "אנחנו מגנים על עצמנו ומסוגלים להגן על עצמנו עם בריתות, ביחד עם הציביליזציה, וביחד עם ארצות הברית. בכל פרט בעולם, אף אחד לא עושה ברית עם אנשים חלשים, אנחנו מגינים על עצמנו, היום אנחנו לא נהיה בשקט, היום יש לנו קול. 

נתניהו אמר בהמשך דבריו: "ישראל וארצות הברית מסכימים שלאיראן לא צריך להיות נשק גרעיני. אבל אנחנו לא מסכימים איפה צריך להגביל אותם. גם בקרב בעלות הברית יש חילוקי דעות. ארצות הברית היא הגדולה ביותר, אנחנו אחת מהמדינות הקטנות, ארצות הברית באחת השכונות הנוחות בעולם, אנחנו במסוכנות, ארצות הברית היא הכי חזקה בעולם, אנחנו חזקים, אבל פגיעים. מנהיגים אמריקאיים מדברים על החיים, ישראלים מדברים על הישרדות. במשך 9 שנים אני ראש הממשלה, בכל יום אני חושב על ההישרדות של המדינה והפעולות שאני נוקט בשביל זה".

על ההרעה ביחסים עם הבית הלבן אמר נתניהו: "בגלל ההבדלים האלה, היו לנו אי-הסכמות רבות מאוד. ב-1949 ג'ורג' מרשל ביקש מבן גוריון שלא להכריז על עצמאות, אבל בן גוריון הבין והכריז. ב-1967 הערבים חגו סביבנו, אם ישראל תפעל לבד, היא תהיה לבד. ישראל פעלה לבד להגן בסוף. ב-1981 השמדנו את הכור בעיראק בהנהגת מנחם בגין, ארצות הברית ביקרה אותנו והשעתה את הסיוע ל-3 חודשים. שרון הוציא לפועל את חומת מגן, ארצות הברית ביקשה לעצור, אבל שרון המשיך".

עוד אמר נתניהו: "הזכרתי את כולם כדי לחדד נקודה – הידידות שלנו היא חזקה והיא גדלה ונהייתה חזקה יותר עשור אחר עשור. וגם אם יש אי הסכמות, היא תגדל ותהיה חזקה יותר בעתיד. וזאת בגלל שאנחנו חולקים את אותם חלומות, כי אנחנו רוצים עולם טוב יותר. הדברים שמאחדים אותנו חזקים מאלה שמפלגים אותנו. כמו חירות, צדק, חמלה, כמו הרצון למנוע ברבריות".

בסיום דבריו אמר ראש הממשלה: במזרח התיכון החשוך הזה, אנחנו אור ותקווה למי שנמצא סביבנו. ישראל וארצות הברית ימשיכו לעבוד ביחד. אנחנו יותר מחברים, אנחנו 'משפוחה'. במשפחה תמיד יש חילוקי דעות, אבל צריך לזכור תמיד שאנחנו משפחה. אנחנו חולקים את היעד, זה המסר שלי – הידידות שלנו תחזיק לנצח, תודה רבה אייפאק, תודה אמריקה, אלוהים יברך אתכם". בירידתו מהבמה, נתניהו זכה שוב למחיאות כפיים סוערות.

לאחר הנאום, צפוי נתניהו להיפגש עם נציגים בכירים של שתי המפלגות בקונגרס, זאת לאחר שהוא הואשם בפגיעה באינטרסים של ישראל מול ארצות הברית כדי לטפח את היחסים עם המפלגה הרפובליקנית. מאוחר יותר הערב (שני) צפויה לנאום באותו פורום היועצת הלאומית לביטחון לאומי של ארה"ב, סוזן רייס. 

דקות לפני שעלה נתניהו לבמה, שגרירת ארצות הברית באו"ם, סמנתה פאוור, שיגרה נאום תמיכה בישראל אבל הזכירה את מה שביבי אמר בשעתו: "תמיכה בישראל היא לא עניין מפלגתי אלא יעד לאומי של ארצות הברית. היום זה יותר נכון מתמיד".
 
נאומו של נתניהו גרם למתיחות בינו לבין הבית הלבן לאחר שהוזמן על ידי יושב ראש בית הנבחרים, ג'ון ביינר. מנגד, סוזן רייס, היועצת לביטחון לאומי של הנשיא ברק אובמה, אמרה כי הנאום הרסני ליחסי ארצות הברית וישראל. מזכיר המדינה, ג'ון קרי, אמר כי אלה המתנגדים להסכם, לא יודעים מה יש בו. קרי אף פקפק בשיקול הדעת של נתניהו ואמר שראש ממשלת ישראל טועה בשיפוט המצב. הוא הזכיר כי בשלב מסוים, נתניהו לא תמך בהסכם הביניים שנחתם בין איראן והמעצמות, אבל כעת הוא רואה שזה עזר לעצור את התפתחות תוכנית הגרעין האיראנית. קרי אמר שנתניהו "אולי שופט את המצב באופן שלא נכון כאן".
ביקורו של נתניהו התקבל באופן שנוי במחלוקת בוושינגטון. משני צידי המתרס, דמוקרטים ורפובליקנים, נשמעו קולות ביקורתיים לקראת הנאום שנוגע לסוגיית הגרעין האיראני. למרות שכמה מחוקקים דמוקרטים החליטו להחרים את הנאום, הציפיות הן שהתא של בית הנבחרים יהיה מלא.
לפני טיסתו לוושינגטון, התקשר קרי לנתניהו כדי לדון בנסיעתו, במשא ומתן עם איראן, ובאפשרות של קריסה פיננסית של הרשות הפלסטינית. טרם יציאתו אמר נתניהו: "אני יוצא לוושינגטון בשליחות גורלית, אפילו היסטורית. אני שליח של כל אזרחי ישראל, כולל אלה שלא מסכימים איתי. אני חש דאגה עמוקה לגורלם של אזרחי ישראל, לגורלו של עם ישראל ושל מדינת ישראל. אעשה כל מה שצריך על מנת להבטיח את עתידנו".