בנימין נתניהו כבר השווה עצמו לבן גוריון ולאשכול ולבגין ואפילו לצ׳רצ׳יל.



בימי הפורים המתחילים הערב, פלא שעדיין לא השווה עצמו למרדכי היהודי. הכל כל כך דומה. זה התחיל שם, בפרס דאז, לפני כ-2,500 שנה, כמסופר במגילת אסתר שתיקרא הערב ומחר בבתי הכנסת. ביוזמת הממיג׳אד אחד, מזרע עמלק, בכיר שרי הממלכה, חתם המלך אחשוורוש על פקודה "להשמיד, להרוג ולאבד את כל היהודים, מנער ועד זקן, טף ונשים" בכל 127 מדינות מלכותו. הנימוק של המן היה אנטישמי מובהק ופרנס לאורך דורות אנטישמים רבים: העם המוזר הזה מפוזר בכל פינות הממלכה ויש לו דת וחוקים משלו שרק על פיהם הוא חי, ואינו מקיים את צווי המלך ואת חוקי המדינה.



ורק איש יהודי אחד, שעמד בגאון ובאומץ נגד המן וסירב להתכופף בפניו, הצליח, בסיוע אקטיבי של אישה - אחייניתו שאימץ לבת - להעביר את רוע הגזירה ולהפכה על פניה. את ראש השרים, הנשיא המן (ככתוב: "...גידל המלך אחשוורוש את המן וינשאו") ואת בניו תלו, וליהודים ניתן אישור מהמלך ההפכפך להכות ולהרוג ולאבד - כלומר להפציץ בכל האמצעים - את דורשי רעתם ברחבי הממלכה. וזה הרי חלומו הרטוב של נתניהו, להכות בפרסים דהיום ולהפיל נשיא אחד, שבעיניו הוא שונא ישראל. אתמול, בוושינגטון, הוא "הראה לו".



מרדכי היהודי נעשה בסוף הסיפור משנה למלך אחשוורוש והמגילה מתארת אותו: "גדול ליהודים ורצוי לרוב אחיו, דורש טוב לעמו ודובר שלום לכל זרעו". תרגום המגילה לארמית עוד מאדיר את התיאור באמרו ששימעו של מרדכי הלך מסוף העולם ועד סופו וכל המלכים פחדו ממנו, ומכנה אותו "כוכב נוגה". נתניהו היה מת על הצגתו כך. בינתיים יש לו את זה רק ב"ישראל היום".



אבל אליה וקוץ בה. חז״ל, צדיקים היודעים נפש בהמתם, אינם מקבלים את כל התארים כפשוטם. "רצוי לרוב אחיו", פירושו הפשוט הוא לאחיו הרבים. אבל חז״ל מדייקים: לרוב אחיו ולא לכל אחיו. ורש״י ההולך בעקבותיהם מוסיף: "מלמד שפרשו ממנו מקצת סנהדרין, לפי שנעשה קרוב למלכות והיה בטל מתלמודו". במילים פשוטות: הוא הלך לפוליטיקה.



מתברר שמחלוקת, פלגנות וחוסר פרגון אינם חידושים של ימינו. הם קו אופי החרות עמוק בלב האומה. אפילו למנהיג גדול כמרדכי, שהציל את העם מהשמדה, לא כולם מפרגנים, כי אבוי לנו, הוא עלה לגדולה. והפרשן אבן עזרא מנמק: ״כי אין יכולת באדם לרצות (הרי״ש בפתח) הכל, בעבור קנאת האחים״ (בני עמו). ביבי, כך נראה, היה חותם על כל מילה.



מה שקרה למרדכי על פי חז״ל מעורר אסוציאציה של צ'רצ'יל, מושא חלומותיו של נתניהו. המנהיג הכריזמטי הזה, הנואם הנפלא, שהנהיג את מדינתו במלחמת העולם השנייה והצילה מציפורני הנאצים, סולק מתפקיד ראש ממשלת בריטניה בבחירות שלאחר המלחמה.



"רוב אחיו" לא ראו בו מנהיג מתאים לימי שלום ו"המליכו" במקומו את המנהיג האפור של הלייבור קלמנט אטלי. העולם לפחות הרוויח מהמהלך את אמירתו של צ'רצ'יל, בתארו את כניסת יורשו לתפקיד: "מכונית ריקה הגיעה לדאונינג 10 וממנה יצא קלמנט אטלי".