מאות הורים הגיעו היום (רביעי) מכל רחבי הארץ אל כיכר רבין בתל אביב, במטרה לתמוך בדרישה להוספת סייעת בגני הטרום, טרום חובה ברחבי הארץ ושינוי כולל בחינוך לגיל הרך, מייד לאחר הקמת הממשלה. על הבמה הופיעו אומנים כמו יונתן גפן ואיגי ווקסמן.



דורית חזן, סגנית יושבת ראש ארגון הגננות המחנכות, סיפרה ל"מעריב-אונליין": "פגשתי פה סייעות וגננות יהודיות וערביות כאחד. הן מגיעות מנצרת, דלית אל כרמל חיפה, שדרות , אשקלון, ירושלים ותל אביב. כולנו כאן כדי לדאוג לאיכות החינוך בגיל הרך, דרישתנו היא שכבר ב-100 הימים הראשונים של הקמת הממשלה יטפלו בנושא האקוטי הזה".  חזן הדגישה כי סייעת נוספת תספיק: "זה כמו פלסטר על מחלה קשה, צריך להפחית את מספר הילדים בגן ולהכשיר סייעות לתפקיד, שיעבדו דרך משרד החינוך בלבד ולא דרך עובדי קבלן".




צילום: אבשלום ששוני


חברת המועצה ציפי ברנד (רשימת שימו לב הורים), שנאמה על במת המופעים, והייתה ממארגני המאבק, ביקשה לפנות אל הפוליטיקאים שמתמודדים עכשיו בבחירות: "אני רוצה לשאול אותם, איזה מן עתיד אתם חושבים שצפוי לילדים שמתמודדים עם הזנחה ומצוקה בגילאים הכי קריטיים? כשאתם מדברים על התמודדות עם האיום האיראני, מי בדיוק אתם חושבים שיעשו את זה? איזה מן מבוגרים יגדלו מאותם ילדים פגועים, עצבניים, טראומטיים"?



ברנד הוסיפה: "רגע לפני הבחירות ולפני כינונה של ממשלה חדשה בישראל, באנו לכאן כדי לומר, זהו, אנחנו לא משחקים יותר לפי הכללים שלכם. אנחנו לא מפקירים יותר את ילדי הגיל הרך".



פרופסור מנואל טרכטנברג, מרשימת המחנה הציוני, שנכח גם הוא באירוע, הבטיח להורים כי בשנת הלימודים הקרובה תהיה סייעת נוספת לכל ילדי הגנים בני 3-4.




טרכטנברג נואם בכיכר רבין. צילום: אבשלום ששוני


כאמור, מאות הורים הגיעו להפגנה, ביניהם, ארז היילוייל מתל אביב, אב לארבעה ילדים קטנים, סיפר: "באתי לכאן כי אני חושב שצריך להשקיע בחינוך כמה שיותר, 35 ילדים עם גננת סייעת- זה לא הגיוני. לחכות עד היום לפיתרון הארצי, תוך כדי הקרבת הילדים שלנו, זה לא הגיוני". ריקי ארמן, מקימת דף הפייסבוק: "גן זה לא מחסן", שהגיעה למקום, מסרה: "אנחנו רוצים להבטיח שהילדים של המחזור לימודים הבא לא יחוו את חוסר תשומת הלב הגובל בהזנחה שהילדים השנה חווים".



במקביל לכך, גם בחיפה התקיימה הפגנת מחאה ברחבת האודיטוריום במרכז הכרמל. אל המקום הגיעו כ-400 הורים וילדיהם, אשר החזיקו שלטים שעליהם כתוב: "גן זה לא מחסן", "מגיע לי חינוך הולם". עדי נובוטני, אם מודאגת מהעיר, מסרה: "יש לי בן בגן טרום, טרום חובה, יש אמנם גננת וסייעת מעולות, אבל יותר מידי ילדים ולא כולם גמולים וכך שרוב הזמן רק מעבירים את היום, אי אפשר לאפשר למידה משמעותית בתנאים כאלה".






צילום: אבשלום ששוני

ממשרד החינוך נמסר: "יישום החלטת הממשלה לחינוך חינם לגילאי 3-4 הגדיל את אוכלוסיית ילדי הגנים במערכת החינוך הציבורית ואנחנו שמחים על כך ורואים חשיבות רבה במתן חינוך מיטבי".



עוד הוסיפו במשרד החינוך, כי "מבנה העבודה בגני הילדים והתהליכים החינוכיים, מותאמים התפתחותית לילדים בגילאים אלה. יחד עם זאת, במשרד מודעים לקשיים שאיתם מתמודדים הצוותים החינוכיים ושוקדים לקידום פתרונות שונים. אחד מהם יושם החל משנת הלימודים תשע"ד כאשר המשרד שיבץ בנות שרות לאומי המשמשות ככח עזר נוסף לגננת ולסייעת בגני הילדים לגילאי 3. מתוך 1,200 תקנים שהוקצו מאוישים כבר כ- 950 גנים. כמו כן, המשרד הרחיב את הייעוץ להורים שילדיהם לא נגמלו עד כניסתם לגן, במטרה לעודד תהליך גמילה ולהגיע לסיומו במהרה".