עמק יזרעאל לא זקוק להמון הקדמות. הוא מהיפים בארצנו, אחד המתויירים שיש ועדיין מצליח לשמור על האותנטיות שלו. הסיבה לכך היא יכולתו לשלב בין ההיסטוריה הקדומה שמתחילה בסיפורי התנ"ך (בספר שופטים) לבין ההיסטוריה החדשה עם ההתיישבות של אנשי השומר בעמק. מלבד ההיסטוריה העשירה, הגאוגרפיה של העמק תרמה להפיכתו לאטרקטיבי למטיילים. הוא נפרש על פני כ-380 קמ"ר, תחום בין הכרמל להר הגלבוע והר תבור, ונחשב לגדול בשברי המשנה שנוצרו בעקבות השבר הסורי האפריקאי. 

תחנת משטרת נהלל ממחישה באופן מוצלח ביותר את ההיסטוריה החדשה של העמק, תוך כדי המחשת סיפורו של הנוטר שפעל בעמק עוד לפני הקמת המדינה. מבנה המשטרה הקדום ממוקם על כביש 75 (בכניסה למנשיה זבדה). המבנה העתיק ששופץ ומתופעל על ידי המועצה לשימור אתרי מורשת, נחנך לראשונה בשנת 1936, בזמן שבארץ התרחשו מהומות רבות. המיקום האסטרטגי של התחנה, בין נצרת ליגור, ובמקום בו חיו יהודים וערבים, עזר להגן על האוכלוסייה היהודית.



המוזיאון במשטרת נהלל. צילום: מיטל שרעבי

תוך כדי שמירה על השקט באיזור, הנוטרים עזרו לפעילי ההגנה. במבנה המקורי עומד כיום מוזיאון להמחשת חיי הנוטר בארץ ישראל, ולצידו, באותו המץחם יושבים גם שוטרים של משטרת התנועה. זוהי ללא ספק חוויה מעניינת לפגוש את השוטרים בעת ביקור בתוך המוזיאון. 
כדי להמחיש את הקשר בין אז להיום, יש במוזיאון תצוגה המשקפת את אווירת התקופה ואת הקשר בין הנוטרים של ימי המנדט לשוטרים של היום, וכן סרטון אורקולי על הנוטרים, מיצג על האלוף מאיר עמית מנוטרי העמק, סרט קצר במתחם האורווה הישן ותערוכה ובה תמונות היסטוריות ופריטים ישנים. 

יש במקום גם מספר פעילויות לילדים. אחת מהן היא התקפת משטרת נהלל. הילדים מתחלקים לקבוצות, חלק אחד ״תוקף״ וחלק שני מגן, וכך מתארים לדור הצעיר את ההתקפות שהיו כאן בתקופת הפלמ״ח. בסוף הפעילות כל ילד מקבל תעודת נוטר עם הפרטים האישיים שלו. פעילות נוספת עוסקת בפענוח כתב חידות. נקודת ההתחלה שלה נמצאת ברמת דוד, אצל "שטיין אופניים חשמליים", ומשם יוצאים לרכיבה דרך נקודות היסטוריות, כשהנקודה האחרונה היא תחנת המשטרה. הביקור בתיאום מראש בכל ימות השבוע: 04-6415073 (ענת). מחיר כניסה: 12 שקל. 
ללה לנד
מלבד היסטוריה, עמק יזרעאל הוא ביתם של כמה בתי קפה ומסעדות מקסימים, שלא היו מביישים את העיר הגדולה. אחד מהם הוא בית קפה מסעדה ללה, שהוקם לע ידי מורן ואיתי, שני חברי ילדות מעפולה. ללה היא מסעדה מקומית בסגנון איטלקי היושבת על צומת כפר ברוך, ומציעה תפריט המבוסס ברובו על פיצות, פסטות, בשר וסלטים. מלבד האוכל המצוין, מה שמייחד את המסעדה הוא הנוף עוצר הנשימה שנגלה מחלונות הוויטרינה. נוף קסום לשדות, לעצים המוריקים ולמרחבים הפתוחים. זה לא עוד בית קפה של רשת גדולה, אלא מקום אינטימי, המקפיד על חומרי גלם וטריות, עם אוכל נטול פלצנות, דבר שבדרך כלל קשה למצוא במקומות מתויירים. 
לא רחוק מבית הקפה, בכפר ברוך, נמצא מרכז המבקרים "ברווזים בכפר", בליבו של משק חקלאי, כשכל מטרתו הוא להציג את השלבים שעובר הברווז, מרגע ההפריה דרך שלבי הדגירה ועד בקיעתו וצאתו לאוויר העולם. במרכז עורכים סיורים למבוגרים ולילדים, שמתחילים בפינת הליטוף הקטנה שבמשק.

הסיור מעגלי, אורך כשעה ורבע, ועובר בכמה תחנות. בראשונה שבהן מקבלים הסבר על סוגי הביצים השונות וההבדלים ביניהם (הצבע, הגודל והעובי), וכן הסבר על בעלי החיים הבוקעים מביצה (עופות, זוחלים, חרקים ופרוקי רגליים, דו חיים וחלק מהדגים). בהמשך יוצאים הילדים לאיסוף ביצים. התחנה הבאה היא בבית ״האומנה״ לאפרוחים, ומשם מדלגים לבריכה של עופות המים. התחנה לפני האחרונה היא המדגרה, ובה רואים את האינקובטור בו נמצאות הביצים עד הדגירה.


מסעדת ללה. צילום: מיטל שרעבי



תוך כדי הסבר על שלבי הדגירה, המדריך "מאיר" על הביצה עם פנס, וניתן לראות אם יש אפרוח בתוך הביצה. כמו אולטרסאונד, רק בלי המכשיר. במרכז המבקרים יש גם פינת קפה ופינת יצירה.  מחיר ביקור: 43 שקל לאדם. בשבת אין צורך בתיאום מראש, אך באמצע השבוע מומלץ. 04-6540882.
פעילות נוספת שמחכה לכם בעמק היא בילוי בבית הספר הישראלי לקרקס שבכפר יהושוע. בית הספר, שנמצא בלב הכפר, מציע פעילות ייחודית בכל יום שבת האחרון של כל חודש, והיא מתקיימת במתכונת של יום פתוח לקהל הרחב עם פעילויות קרקס וג'אגלינג. הפעילות עובדת במסגרת של סדנאות פתוחות - יש תחנת ג'אגלינג, תחנה של מתנפחים, רכיבה על חד אופן, לוליינות ואקרובטיקה אווירית. בשעה 12.15, בכל פעם, מופיע אמן אורח אחר שמספק במשך 45 דקות הופעה מלאת להטוטים וצחוק. עלות כניסה: 35 שקל לאדם. לא יותר מ-120 שקל למשפחה. יש פינת תה וקפה להורים ובר פיצה חיצוני. בין השעות: 10:30-13:00. פרטים בטלפון: 054-2313134.
פינוק במושב
ביקנעם המושבה, שנחשבת אף היא כחלק מעמק יזרעאל, מחכים למטיילים כמה הפתעות. אחת מהן היא גן הפסלים של אלכסנדר קירזנר. האמן, יליד סנפטרספורג, בן למשפחה של מוזיקאים. יצר פסלים בנושא ריקוד ומוזיקה, וגם כמה בנושא מלחמת העולם השנייה. הוא פיסל במשך 35 שנה, וכיום ביתו משמש כמוזיאון המנציח את יצירותיו. בגן הבית מוצגים כ-270 פסלים, וקירותו מלאים בתבליטים פרי יצירתו.

הסיורים במוזיאון מלווים במוזיקה המותאמת ליצירות, וכשעוברים בבית אי אפשר שלא להתפעל מהכנות ביצירה והחלל שהשאיר אחריו האמן. הביקור בתיאום מראש, בכל ימות השבוע בין השעות 9.00-16.00. טל׳: 04-9890520. מחיר לאדם: כ-25 שקל. הגלריה נמצאת בסמוך לכיכר הראשונה שבכניסה למושבה.
לא רחוק מהגלריה מסתתרת לה פנינה קולינרית. המטבח של איילת - מסעדה חלבית שפועלת משעות הבוקר ועד הצהריים, ומציעה תפריט בראנץ׳. המסעדה ממוקמת בתוך סביבה כפרית מלבלבת, ובסמוך אליה יש חממה עם צמחי תבלין המשמשת את המטבח. הקונספט שעומד מאחורי המסעדה שהקימה איילת שפרירי, הוא טעימות. כל שולחן יכול לטעום מעשר מנות משתנות. הארוחה אורכת כשעה וחצי, כשהתפריט משתנה בהתאם לעונות השנה. שעות הפעילות: שני עד שישי 9.00-14.00. מחיר: 85 שקל לאדם, כולל שתיה חמה קרה וקינוחים. פרטים נוספים: 052-8134105.
אם נשאר לכם כוח או שמא אתם רוצים לצבור כוח, תוכלו לעצור לביקור בספא הילה ירוקה, במושב אליקים שבפאתי יקנעם. הספא, שהקימה יהודית קהלני אחרי שנים בהן עבדה כמורה, ניצב מול שדות ירוקים ועצי פרי, ומציע חוויה של פינוק וטיפוח. מבנה הספא האינטימי כולל כמה חדרי טיפול מעוצבים, ג'קוזי מקורה בחצר הפונה אל נוף העמק. בספא מגוון עיסויים, טיפולי גוף, פנים וטיפולים קוסמטיים. אפשר גם לשלב אותם עם ארוחה אותנטית שנעשית במקום. פרטים נוספים: 052-4747564.