יו"ר מרצ, זהבה גלאון, שסיירה היום (שבת) בישובים הערביים באיזור ואדי ערה, התייחסה לסירוב של הרשימה המשותפת לחתימה על הסכם עודפים עם מרצ ואמרה: "הסירוב שלהם מוכיח שהרשימה נכשלה במבחן האולטימטיבי לשותפות".



גלאון הוסיפה: "על אף הקולות שנשמעים מהרשימה המשותפת לאחרונה, ברגע האמת הם נתנו ליסודות הלאומנים להכתיב את דרכה- לאמנות ובדלות במקום שותפות", ואמרה כי היא מקווה שמהלך זה "לא יהיה זה שיגזור עלינו עוד ארבע שנות נתניהו בשלטון".



כישלון הסכם חתימת העודפים בין הרשימה המשותפת לבין מרצ נכשל אמש, לאחר ניסיונות של הרגע האחרון שנעשו על ידי ועדת הפיוס במגזר הערבי, כדי לשכנע את בל"ד למהלך, שיכול היה להבטיח בסופו של דבר עוד מנדט או אפילו שניים לגוש המרכז-שמאל.



בימים האחרונים ניסו המחנה הציוני ומרצ לבחון אפשרות לבטל את הסכם העודפים ביניהן, כדי לאפשר לשתי מפלגות אחרות בגוש, יש עתיד והרשימה המשותפת, שלא חתמו עד כה על הסכם עודפים, לחתום על הסכם כזה, דבר שעשוי בסופו של דבר להוסיף כשני מנדטים לגוש.



ההצעה שעלתה השבוע היתה להביא לחתימת הסכם בין מרצ לבין הרשימה המשותפת ובין המחנה הציוני ליש עתיד אלא שהמהלך נתקל בהתנגדות פנימית של נציגי בל"ד והרשימה האיסלאמית המתנגדים לחתום על הסכם עם "מפלגה ציונית" מחשש שמהלך כזה יבריח מהם בוחרים פוטנציאלים וגם מסיבות אידיאולוגיות.