עד לפני מספר שנים, ארצות הברית ייבאה כ-25% מייצוא הנפט העולמי. תלותה בנפט שמקורו בסעודיה, כווית ומדינות נוספות הייתה גדולה. כיום ארצות הברית עומדת להפוך ליצואנית אנרגיה, בעיקר של גז טבעי שמצוי אצלה בשפע. ארצות הברית פיתחה במהלך העשור האחרון שיטות חדשות של קידוחי אנרגיה, המעמידות לרשותה גז ונפט זולים ובשפע.



כעת מחפשת המעצמה האמריקאית שווקים חדשים לייצוא הנפט והגז ויעדיה אינם מופנים לאזורינו, העשיר אף הוא באנרגיה. אי לכך אין לארצות הברית עניין במזרח התיכון כלקוח לגז וכן למוצרים אחרים מאחר שהמזרח התיכון ניחן בכוח קניה ירוד. יש לארצות הברית עניין בסחר עם המזרח הרחוק ואולי גם עם אירופה. ייתכן שאמריקה רואה בתעלת סואץ גורם אסטרטגי חיוני, אבל לטעמי התעלה חשובה היום יותר לאירופה.



סוגיית הנפט היא רק דוגמה אחת למקום שבו אין לארצות הברית עוד עניין בישראל. ישנן דוגמות נוספות רבות. הנכס העיקרי של ישראל הוא טכנולוגיה. לארצות הברית יש טכנולוגיה, אם כי מדי פעם רכשה טכנולוגיה בישראל, בדרך של אקזיטים שחברות ישראליות ביצעו ושבעטיין חברות אמריקאיות רכשו חברות ישראליות, החל מסטארט-אפים וכלה בחברות בשלות יותר. כמו כן היה תהליך של החלפת ידע בין הצבאות. למרות זאת, ניתן להניח כי ארצות הברית תסתדר גם בלעדינו.
 

מי שזקוקות בעיקר לטכנולוגיה הן אירופה, סין ורוסיה. סין זקוקה לטכנולוגיה, אך היא גם ידועה כ"גנבת" של טכנולוגיה והיא אינה מכבדת את זכות הקניין הרוחני. אירופה זקוקה לטכנולוגיה לצורך צמיחה כלכלית שיכולה להחליף את ההגירה אליה. אך אירופה מתאסלמת מהר ונמצאת בנקודת אל-חזור, גם ללא הגירה נוספת.

נותרה רוסיה. רוסיה רואה באסלאם הקיצוני אויב מרכזי והיא היום גורם אסטרטגי חזק ביותר. בעוד אמריקה מתכנסת ונרתעת ממאבקים, רוסיה נעה קדימה וזאת חרף המשבר הכלכלי שפוקד אותה. אמריקה, הרואה בארגוני אסלאם סוניים־קיצוניים אויב המסכן את ארצם, כורתת ברית עם איראן והשיעים, שהם אויבי ישראל העיקריים. אני מעריך כי עקב כך הקשר בין איראן השיעית ורוסיה ייחלש ואחדות האינטרסים האמיתית בין ישראל ובין ארצות הברית תתפוגג. למעשה
עשוי להיווצר ניגוד אינטרסים, שמבצבץ כבר היום, מה שמסביר את התנהגות אובמה ומפלגתו כלפי נתניהו.
 
אם רוסיה תחליט שהיא רואה בישראל אינטרס חשוב, היא תהיה בת ברית ראויה. פה המקום להזכיר כי רוסיה הייתה הראשונה להכיר בישראל ולספק לה נשק במלחמת השחרור, בעוד ארצות הברית היססה והטילה אמברגו על המזרח התיכון שמשמעותו הייתה פגיעה בישראל.
 
כדי "לעבור" לברית עם רוסיה נדרשות לישראל שתי קדנציות של שלטון רפובליקני בארצות הברית. זאת כדי לעשות מעבר הדרגתי ללא עוינות אמריקאית, ללא חיתוך היחסים על ידם וללא  הטלת אמברגו על חלקי חילוף, תחמושת ומערכות נשק שנרכשו. בראייה כוללת ניתן לומר כך: אמריקה נוטה לעזוב את האזור ולא חשוב כמה נחמדים נהיה. אנחנו צריכים לחפש פרטנר אחר. 
הכותב הוא נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר