"טורפים", זה השם המאחד שניתן לשתי אופרות מקוריות קצרות, שיועלו הקיץ, בין ה-3 ל-10 ביולי, באופרה הישראלית, הנועצת הפעם את שיניה במיטב הרפרטואר המקומי.



לאחר "יוסף", "הבן יקיר לי", "המסע לפוליפוניה", "אלפא ואומגה", "מסע אל תום האלף" ו"הילד חולם", מגיע תורן של "האדונית והרוכל", עם גיחה ראשונה של עגנון אל במת האופרה ושל "שיץ" מבית היוצר של חנוך לוין. "אין דבר מרגש יותר מלהיות חלק מלידתן של יצירות מקוריות חדשות בעברית", אמרה במסיבת עיתונאים מנכ"לית האופרה, חנה מוניץ.


המלחין חיים פרמונט, מי שיצר את האופרה "הבן יקיר לי" עם תלמה אליגון, הלחין את האופרה "האדונית והרוכל" עם ליברית של צרויה להב על-פי סיפורו האפל של ש"י עגנון. זה מספר על יוסף, רוכל יהודי (גיא מנהיים), הנקלע לבית ביער ומציע את מרכולתו להילני, אדונית הבית (עידית זמיר), מה שמוליך להמשך דרמטי. "כשחזיתי באופרה 'טירתו של כחול הזקן', מאת בלה ברטוק, נזכרתי בסיפור של עגנון, המביא עלילה הפוכה", סיפר פרמונט.


האופרה "שיץ" מביאה לראשונה את יוני רכטר אל במת האופרה. "כשהציעו לי להלחין אופרה, חיפשתי יצירה עם סיפור מתאים ועם פוטנציאל לביטוי מוזיקלי", העיד רכטר. "זאת מצאתי במחזה 'שיץ' מאת חנוך לוין. מולי מלצר, שערך עם לוין את ספריו האחרונים, עבד איתי על התאמת המחזה לליברית".
באופרה הזאת, המציגה משפחה בישראל שלאחר מלחמת יום הכיפורים, ארבע דמויות: פפכץ (נח בריגר); צשה (אירה ברטמן); שפרכצי (יעל לויטה) וצ'רכס (עודד רייך).

"מדובר בשתי אופרות, המתארות, לכאורה, שתי חברות שונות לחלוטין, כש-100 שנה מפרידות בין היער האירופי המושלג של 'האדונית והרוכל' לבין ישראל החדשה של 'שיץ'", סיפר במאי שתי ההפקות, עידו ריקלין. "אבל אם מחברים את שתי האופרות מגלים כיצד הפכנו מעם נטרף ונרדף לעם רודף וטורף".
על שתי האופרות ינצח איתן שמייסר. עיצוב תפאורה: אלכסנדר ליסיאנסקי. עיצוב תלבושות: אורן דר. עיצוב תאורה: אבי-יונה בואנו (במבי).

האופרה הישראלית תציג את "טורפים" במסגרת חגיגות ה-30 שלה. היא מקדישה את שתי האופרות החדשות לזכרו של גארי ברתיני, מנהלה המוזיקלי בעבר, במלאת עשור למותו. ברתיני פעל רבות לקידום היצירה הישראלית.