יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד טוען כי לא יתעקש על סנקציות פליליות שיוטלו על המשתמטים מגיוס לצה"ל, כחלק מהשוויון בנטל. "אני אמרתי על בימת הכנסת - סנקציות פליליות הן לא המטרה שלי. כשהבאנו את השוויון בנטל דרשנו סנקציות כלכליות והן הרבה יותר יעילות. מי שדרש סנקציות פליליות זה היועץ המשפטי לממשלה שאמר שהחוק לא יעבור בג"צ בלי זה ואני אמרתי - מבחינתי, תנסו".



בראיון לבן כספית בתוכנית "עושים סדר" בערוץ 2 סיפר שר האוצר לשעבר כי "וועדת פרי של יש עתיד לא הציעה סנקציות פליליות" וכי "הסנקציות הכלכליות יעילות פי כמה".



כשנשאל על מי ימליץ לראשות הממשלה אמר לפיד: "אני אנסה להעביר סוג של שינוי תרבותי מסיבי, שאומר  אין יותר ימין-שמאל. יש שלושה גושים: ימין, מרכז, ושמאל ואנחנו לא הלווין של אף אחד ולא ממליצים על אף אחד. לגבי נתניהו עצמו - אני לא רוצה שיפסלו אותי ולכן אני לא פוסל אף אחד".


 

לפיד הוסיף כי למרות זאת, "אני אעשה כל דבר שאני יכול כדי שבנימין נתניהו לא יהיה ראש הממשלה הבא של מדינת ישראל" וטען כי הוא מוטרד באמת מכך ש"נראה שאנחנו צועדים לקראת ממשלת אחדות: הליכוד, העבודה והחרדים ומדינת ישראל לא יכולה להרשות זאת לעצמה. אנחנו יודעים שאי אפשר לסמוך על הרצוג כי הוא הצביע נגד השוויון בנטל".
 
על הטענות נגדו כי הוא מתנשא, בהמשך לדברים שאמר נגד אריה דרעי כי הוא "צריך שיקום", אמר לפיד: "אני לא אדם יהיר. יש משהו בפרצוף שלי כנראה, שאנשים חושבים שאני יהיר. אני החלטתי עם עצמי שאני לא אהפוך לאדם אטום". בהקשר לשאלת האפשרות שיעמוד בראשות הממשלה אמר יו"ר יש עתיד: "אני אהיה באיזה תפקיד שאזרחי מדינת ישראל ישלחו אותי".