חג הפסח לקראת סיומו ואיתו גם מבצעי חלוקות השי בצבא ההגנה לישראל. עשרות אלפי חיילים נזקקים העבירו את התלושים שקיבלו להוריהם ונשארו עם המצוקה שתחזור לכותרות לקראת חגי תשרי.



מבט על הנתונים בצה"ל מציג תמונת מצב קשה, דומה מאוד לתמונת המצב הנשקפת מן החברה הישראלית. על פי הנתונים הרשמיים, כל חייל חמישי נזקק לסיוע כלכלי. יותר מ-30 אלף חיילים מקבלים סיוע כלכלי, ומעל ל-4,000 חיילים זכאים לתשלומי משפחה.


בחלק מהמקרים, במיוחד כשמדובר בחיילים עורפיים, צה"ל מאפשר להם לסייע להורים כלכלית על ידי מתן אישור עבודה. ד' הוא אחד מאלה שבחר להישאר לוחם בחטיבה סדירה ולא לעבוד ולסייע למשפחתו. הוא גר בקריות, יש לו ארבעה אחים והוריו חיים בנפרד. לדבריו, אביו לא מכיר במשפחה והאם נאלצת לפרנס אותם לבדה.

ד' מספר כי אימו מעדיפה לא לעבוד ולחיות על קצבה מאשר לעבוד, כי אז הביטוח הלאומי מקזז מהם את הסיוע. "אני חוזר הביתה פעם בשבועיים-שלושה ועובד כמאבטח בפאב", הוא מספר. "לצערי המצב בבית קשה אבל אנחנו מסתדרים". במהלך החג הוא קיבל משני ארגונים תלושים בסך 600 שקלים. לדבריו התלושים הללו הצילו למשפחתו את החג. הוא עצמו בילה את החג בבסיס. "אימא שלי תמיד אומרת שכשאני בבסיס לפחות אני אוכל טוב ואין לה דאגות אבל זה לא נכון כי המחשבות על הבית לא מרפות".

לשאלה מדוע הוא לא עובר לתפקיד עורפי כדי לקבל היתר עבודה ולסייע למשפחה עונה ד': "ניסיתי, אבל זה אפשרי רק אם אני אוריד פרופיל ואזייף מחלה". בצה"ל ראו את מצוקתו של ד' ואף סייעו לו במתן חופשה מיוחדת לעבודה. החופשה הסתיימה וסייעה לו להכניס לכיס של אימו כמה אלפי שקלים בודדים.

בצה"ל מודים כי בשנים האחרונות נרשמת עלייה במספר החיילים הנדרשים לסיוע, ובמקביל לכך חלה עלייה בסכום שצה"ל נותן לאותם חיילים. "המצב הסוציו-אקונומי בארץ ומצב העוני בשנים האחרונות ידוע לכולנו", אומר גורם באכ"א. "אנחנו מספקים כלים רבים כדי להמשיך ולשמר את מודל צבא העם, ולאפשר גם לחיילים שהגורל לא שפר עליהם לשרת שירות מלא".


רק בפסח הזה חילקו בצה"ל תווי קנייה למזון בסכום של מעל ל-6 מיליון שקלים. התווים הועברו לחיילים הזכאים לכך, ו-850 אלף שקל תורגמו למארזי מזון שחולקו לחיילים. לצד זאת, חילקו בצה"ל לאותם חיילים ציוד כמו מצעים ומגבות בשווי 155 אלף שקלים.

כדי להעמיק את הסיוע הוחלט בצה"ל להעניק למש"קיות וקצינות הת"ש סמכויות רבות מבעבר במטרה שכל נושא הזכויות יאוגדו תחת קצינת הת"ש, שתהווה יועצת למפקד בתחום זה. הקצינה תוכל לסייע למפקד היחידה ולדאוג שזכויותיהם של החיילים ממומשות. 

גם הקרן לידידות החליטה השנה להכפיל את סכום תווי השי לחיילים בודדים וזכאי סיוע כלכלי בפסח: כ-9,500 חיילים קבלו שי בסך 500 שקל לרכישת ביגוד ומזון לחגים בפרויקט שהיקפו נאמד בכ- 4.2 מיליון שקלים.