בית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע הבוקר (שלישי) את הרב יאשיהו פינטו בעבירות של הצעה למתן שוחד ושיבוש מהלכי משפט, בהתאם להסדר הטיעון שאושר בבג"צ ועל יסוד הודאתו של הרב פינטו, שהשתחרר הבוקר מבית החולים איכילוב בתל אביב לקראת הדיון.



פינטו הגיע אמש ארצה והובהל לבית החולים לאחר שחש ברע במהלך הטיסה לארץ. מיד עם נחיתת המטוס בנתב"ג, הוא הועבר לטיפול במרכז הרפואי איכילוב בת״א, עקב מחושים בחזה ושינויים בא.ק.ג.

מטעמו של הרב יאשיהו פינטו, תקפו את הפרקליטות ואמרו כי הוא "התייצב היום בבית המשפט בראש זקוף ומורם על מנת לכבד את הסדר הטיעון עליו חתם מול המדינה. בניגוד להערכות הציניות של פרקליטות מחוז ת״א, הרב פינטו הגיע לישראל והתייצבותו לדיון נעשתה עוד בטרם קיבל לידיו את מכתב השחרור מהמחלקה הקרדיולוגית בביה״ח איכילוב, בה עבר אתמול צינתור. למרות מצבו הרפואי, ועובדת היותו של הרב אדם שאינו בריא, הסובל משלל מחלות, נחוש הרב פינטו לנהל מאבק משפטי לגבי העונש שייגזר עליו".
 
ב-28.4 צפוי להתקיים שלב הטיעונים לעונש, בשעה 12:00. בבית המשפט הוחלט על צו עיכוב יציאה מהארץ נגד הרב פינטו עד להחלטה אחרת.

עו"ד אייל רוזובסקי אמר בצאתו מבית המשפט כי "הרב פינטו שאמנם איש צעיר, הוא לא איש בריא, אבל לאורך כל הדרך אנחנו אמרנו בשמו שהוא יקיים את הסדר הטיעון והוא אכן מקיים את הסדר הטיעון. ולמרות מצב רפואי לא פשוט הוא הגיע לארץ".

"ביקשנו לקצר את טווח הזמנים בין ההודאה להרשעה לבין הטיעונים לעונש מהסכמה לחודש לשבועיים והסכמנו שבמסגרת טווח הזמן הזה הרב לא ייצא מהארץ", הוסיף פרקליטו של פינטו, "ואני מניח שהוא לא היה יוצא לארץ ממילא בגלל האירוע הרפואי שכרוך בכך ועוד שבועיים יהיו הטיעונים לעונש".

עו"ד רחלי חזן פלדמן מטעם התביעה אמרה כי "הפרקליטות עמדה בתוקף על כך שהנאשם יובא לדיון למרות שהיו לא מעט בקשות לדחיות רפואיות והבאנו חוות דעת מומחה שאמר שאין שום מניעה רפואית להתייצבותו בבית המשפט".
 
לגבי טענת עו"ד רוזובסקי כי ראיות נוספות יוצגו עוד בהמשך, אמרה עו"ד פלדמן כי "על פי ההסכם בין הצדדים, לא יוצגו ראיות נוספות. בשלב הטיעונים לעונש הן מגמתיות ולכן אנחנו לא מוכנים לזה. לגבי צו עיכוב יציאה מהארץ - לאור ההיסטוריה וההשתלשלות של אי הגעתו לדיונים, חשוב היה לנו להבטיח את זה".

יאשיהו פינטו בצאתו מבית המשפט. צילום: אבשלום ששוני
 
לדברי בית החולים, בבדיקות הרפואיות התברר כי פינטו סובל מלחץ דם גבוה והוא עבר צינתור בדיקתי - בו התברר שהוא סובל מסתימה בכלי דם ולכן הושאר לאישפוז ולהשגחה רפואית במחלקה הקרדיולוגית בבית החולים. הרב פינטו הגיע לארץ בניגוד לעצת הרופאים המטפלים בו בארה״ב וזאת לאחר שבמהלך השבועות האחרונים הוא עבר שלושה ניתוחים.
כזכור, בחודש מרץ לא התייצב פינטו לדיון בבית המשפט בשל מצבו הרפואי. עורך דינו של הרב פינטו, עו"ד אייל רוזובסקי, ביקש צו איסור פרסום, לאחר שהרב נותח ולא התייצב בבית המשפט המחוזי בתל אביב, על מנת לשמוע את כתב האישום שלו.

הפרשה הפלילית החלה בינואר 2012, עת פרסם ״הניו יורק טיימס״ תחקיר, לפיו חבר הקונגרס מייקל גרים קיבל תרומות לא חוקיות מחסידיו של הרב יאשיהו פינטו למימון מסע הבחירות שלו בשנת 2010. הפרשה נחשפה ואז התברר: גרים נחשד במעורבות בסחיטה של אשת הרב, דבורה פינטו.

במקביל לפרשה האמריקאית, המשטרה בישראל החלה לבדוק חשדות נגד אחד מחסידיו של הרב, אברהם ישראל, שעמד בראש עמותת ״חזון ישעיה״. הפרשה הזו, שהולידה כתב אישום נגד אברהם ישראל, הובילה לפרשה אחרת: פרשת פינטו הישראלית שמערבת שני קצינים בכירים: ניצב מנשה ארביב, לשעבר מפקד להב 433 ותנ״צ אפרים ברכה, ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה. שניהם חסידים של הרב. 
 
על פי כתב האישום שבו הורשע הרב פינטו, במסגרת הסדר הטיעון, הרב ניסה, על רקע התלונות בפרשת חזון ישעיה, לתת שוחד לתנ״צ ברכה ואפרים על מנת שיגלה לו פרטים מהחקירה. ברכה, כך על פי הפרקליטות, סיפר למפקדיו והסגיר את הרב. 

בראיון למעריב שפורסם בחודש שעבר, סיפר הרב לראשונה על מצבו הרפואי. כשהיה בשנות העשרים לחייו התגלה אצל הרב גידול סרטני. מאז ועד היום התגלו בגופו חמישה גידולים סרטניים. במסגרת הטיפולים גם עבר כריתה של אברים רגישים. בראיון סיפר הרב כי הוא צפוי  לעבור ניתוח להסרת גידול סרטני בראש, ניתוח מסובך שצפוי לארוך שעות ארוכות. 
הטיפולים הביאו אותו בצעירותו למנהטן. בבדיקה שגרתית בבית החולים ״סול קייטרינג״ בניו יורק, שנערכה מספר ימים לאחר סיומו של הראיון התברר כי סרטן הערמונית התפשט אל עבר הבטן התחתונה, הרב החל בטיפולי כימותרפיה אינטנסיביים. בינואר האחרון עבר פינטו בדיקות MRI והתוצאות שחזרו לא הכילו בשורות טובות: הגידול נמצא על מערכת העצבים ונשקפת סכנה מיידית וממשית לחייו.