"המצב הנוכחי מדאיג והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לא מתפקדת", כל קובע ד"ר יעקב שיינין, יו"ר הרשות. שיינין העביר היום (שלישי) לראש הממשלה ולשר התחבורה והבטיחות בדרכים את הדו"ח השנתי שלו, שמסכם את מצב הבטיחות בדרכים. 
 
הדוח השנתי נכתב מכיוון שעל פי 'חוק הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים' מחוייבת מועצת הרשות להגיש מידי שנה לראש הממשלה דין וחשבון שנתי אודות מצב הבטיחות בדרכים בישראל, ועל מצבה ופעילותה של הרשות.
 
במצב נורמלי אמור הדוח השנתי להיות מאושר על-ידי מועצת הרשות, אולם היות ששר התחבורה, ישראל כץ, לא מינה את המניין החוקי של נציגי ציבור למועצת הרשות - היא אינה יכולה לתפקד בהתאם לחוק, ולכן גם לא יכולה לאשר את הדוח או – חשוב יותר – להתוות דרך פעולה לרשות עצמה.


"משרד התחבורה היה ונשאר הדומיננטי". ישראל כ"ץ. צילום: מורן מעיין
 

בדברי ההסבר לדוח כותב היו"ר בין השאר: "מצב הבטיחות בדרכים בישראל מדאיג, ונראה שמסתמנת מגמה של עצירה ואולי אף עלייה במספר ההרוגים - הפוך מתעתועי הסטטיסטיקה, אשר הביאו רבים להאמין, כי התנודתיות החריגה כלפי מטה של שנת 2012  (ירידה של 24% במספר ההרוגים), מייצגת את מצב הבטיחות בדרכים". 

"הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מעולם לא הייתה גוף מקצועי ועצמאי"


שיינין אף מדגיש כי הירידה שהייתה בעבר בהרוגים מתאונות נבעה דווקא מסיבות של שיפור בטיחות הרכב והתשתיות: "לצערי, וכפי שהתרעתי עוד ב-2012 עצמה, הרצון להאמין שאנו מנצחים "בקרב תאונות הדרכים" נטע בלב רבים אשליה חסרת בסיס. אמנם בשנים 1999-2014 הייתה ירידה משמעותית במספר ההרוגים אולם זו הייתה תוצאה ישירה של מהפכת התשתיות, ביחד עם השיפורים בטכנולוגיית הבטיחות בכלי הרכב". 
 
הדוח למעשה קובע כי הרשות במתכונתה הנוכחית נועדה לכשלון: "לדעתי המקצועית, אנו נמצאים במצב משברי. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים במתכונתה הנוכחית אינה אפקטיבית, אינה מקצועית והיא בסה"כ "צינור" להעברת כספים לגופים שלישיים. משרד האוצר מקצץ בצורה קיצונית בתקציב הרשות, כיוון שהוא בדעה שהיא אינה אפקטיבית".

הוא מוסיף כי "הבעיה המרכזית שהביאה לכישלון הרשות הינה שהרשות מעולם לא הייתה גוף מקצועי ועצמאי. בכל שנות קיומה, משרד התחבורה היה ונשאר המשרד הדומיננטי שמקבל את רוב התקציב של הרשות מבלי אפילו לדווח לרשות על פעילותיו".

ההמלצה: לסגור את הרשות 
שיינין ממשיך ומצביע בדוח על הכשלים הרבים של הרשויות השונות בנושא בטיחות בדרכים: "מהממצאים ניתן להסיק, שהכספים שנותבו לתחום הולכי הרגל והתשתיות העירוניות לא סיפקו את התמורה הבטיחותית. במשך 7 השנים בהן פעילה הרשות, היא הזרימה מעל מיליארד ש"ח לרשויות  המקומיות בצורות שונות, אך ללא כל הצלחה בהורדה של מספר ההרוגים מקרב הולכי הרגל. גם הכספים שנותבו למשרד החינוך, לשיעורי "זהירות בדרכים", פספסו כנראה את יעדם, כיוון שאין כל מחויבות של תלמידי התיכון ללמוד את התחום... הכספים שנתנה הרשות למשטרת התנועה החליפו בסה"כ כספים, שמשטרת ישראל הייתה מקצה ממקורותיה היא למשטרת התנועה". 
לסיכום ממליץ ד"ר שיינין לסגור את הרשות הלאומית ולהקים אותה מחדש במתכונת שעליה המליצה הוועדה שהוא עצמו עמד בראשה כבר לפני 10 שנים.
ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה עד כה.