מיליוני שקלים יזרמו השבוע מכספי משלמי המסים למיטב אמני ישראל, עבור הופעותיהם בערים השונות במסגרת חגיגות העצמאות.
זוהי שעתם היפה של הזמרים, ובעיקר של חשבון הבנק שלהם, שיתווספו אליו סכומים של עד 170 אלף שקל להופעה (הזמר משה פרץ), כאשר בערב העצמאות מופיע כל זמר פופולרי בשלוש או ארבע ערים שונות.
הטיעונים לכאן ולכאן נשמעים בכל שנה. מצד אחד, זהו יום שבו כמעט כל התושבים יוצאים לחגיגות ברחובות. מצד אחר, מדובר בסכומי עתק. עירייה כמו חיפה, לדוגמה, שתקציבה מאוזן, יכולה להרשות לעצמה להוציא קרוב למיליון שקלים עבור הופעות של משה פרץ, אביב גפן, ברי סחרוף ואחרים. אבל מה קורה בעיריות הנתונות בבור תקציבי ובגירעונות?

קופצת לאילת 
אחת ההופעות היקרות ביום העצמאות הקרוב תהיה זו של הזמרת שרית חדד, שתופיע בשלוש ערים שונות בצפון, ותקבל לפי הערכות 150 אלף שקלים מכל עיר ועיר, בהן טבריה, הנמצאת בגירעון של % 12.9% מתקציבה השוטף. "הגירעון של העירייה הוא מעל 100 מיליון שקלים", טוען חבר מועצת העיר, ח"כ לשעבר ציון פיניאן. "זה חוסר אחריות, חוסר ניסיון ואפילו חוצפה, ולצערי ראש העירייה יוסי בן דוד מתמקד רק בשתי הופעות שנתיות, עדלאידע בפורים ועצמאות, כאשר במשך השנה לא נעשה כלום מבחינת אירועי תרבות".
מה עשו ראשי ערים בעבר?
"לקחו הופעות מקומיות וחסכו את הכסף. הרי ההוצאה על חדד היא לא רק 150 אלף שקלים, אלא הרבה יותר עם כל ההוצאות מסביב. עיריית טבריה לא יכולה להרשות לעצמה את זה, כאשר 30% מהתושבים רשומים במחלקה לשירותים חברתיים".
מה לדעתך חושבים התושבים?
“התושבים יודעים מה מצב הקופה והיו שמחים אם במקום שרית חדד יהיה להם מקום עבודה, איפה לבלות, בריכת שחייה. במה תהיה בכל מקרה, והעיקר שיהיו אירועים שיורידו לשעה־שעתיים את כל המחשבות הרעות מהראש. מי עומד על הבמה, זה פחות משנה. כל ערב כזה לוקח ממשפחה  500-600 שקלים הוצאות, אבל אם אין הכנסות אז איך יהיו הוצאות?"
במעבר חד דרומה, בעיר אילת ישלימו לזמרת ריטה 130 אלף שקל תמורת הופעה בערב החג. "באילת יש בעיה עובדתית", מסביר גורם בתחום האירועים, "אף אמן לא רוצה לרדת לאילת כי ביום העצמאות אתה עושה כמה הופעות ברחבי הארץ ואם נסעת לאילת, אז זהו זה. עושים להם טובה שבאים אליהם". 
השאלה היא אם לא עדיף לאילת לוותר על הטובות ועל העלויות הגבוהות. 
"אני בעד לוותר", אומר חבר מועצת העיר חיים עמר. "ראש העיר מרגיש שהוא יכול להביא את ריטה בסכומי עתק שאפשר להעביר לחינוך מיוחד, ואני מצר על כך. אם אני הייתי מקבל החלטה, הייתי מביא אמנים אילתים, נותן להם ביטוי ואת הכסף מעביר למוסדות חינוך מיוחד בעיר. המצב התקציבי הוא שהעיירייה גירעונית ולוקחת הלוואות. הייתי סמנכ"ל העירייה 20 שנה והעירייה היא בגירעון".
עמר אומר כי עמדתו היא לא רק לאילת באופן פרטני, אלא בכלל בארץ: "שיביאו אמנים מקומיים, כל ההופעות היקרות זה מותרות וזה לא הזמן. צריך לתת את הכסף למקומות שיותר זקוקים לזה. מהקופה הציבורית יוצאים בארץ מאות מיליונים על האירועים הללו".
מה לדעתך חושבים תושבי העיר?
"אני לא יודע, אנחנו עיר מאוד מורכבת. אני לא אכנס איתך למצב הסוציו-אקונומי אבל יש פה לפחות עשרת אלפים אנשים שרק עובדים פה ואין להם זיקה לעיר ובשבילם סבבה שיש ריטה. מבחינתם זו עוד הופעה. אבל מה קורה בחינוך? בתשתיות? יש מי שישאלו למה הביאו אותה לפני שטיפלו בכיתה של הבן שלי או בתשתיות הציבוריות".
העיר למודת הקסאמים שדרות נמצאת בגירעון תקציבי ענק של % 17.6% מתקציבה השנתי, שעמד ב-2014 על כ-160 מיליון שקלים. היא הרשתה לעצמה בכל זאת להזמין את שיאן השכר ביום העצמאות, משה פרץ, בעלות של 170 אלף שקל, וגם בשדרות ישנם רבים שמתנגדים למהלך שהוביל ראש העירייה אלון דוידי.
"משה פרץ זמר מפורסם וידוע והכל טוב ויפה, אבל הוצאה כזו, על זמר אחד שישיר אולי  40 דקות? מיותר", טוען חבר המועצה משה שואובי. לדבריו, "העירייה בגירעון. אני לא יודע להגיד בדיוק כמה כי אחרי צוק איתן קיבלנו מענק של מאות מיליונים, אבל עדיין הקופה גירעונית. יש הרבה אמנים אחרים שישביעו את רצונם של תושבי שדרות, משה פרץ לא ייתן להם עוד איכות חיים".
שואובי סבור כי האוכלוסייה בשדרות אינה מתנגדת להוצאה הכבדה: "הציבור אוהב מתנות. כשמקבלים דברים כאלה הוא שמח. הוא לא יודע איך מתנהלים העניינים ולדעתי זה יותר בשביל שראש העירייה ייראה כאחד שמביא אמנים גדולים. יפה וטוב, אבל בשביל הופעה אחת 170 אלף שקל? זה מוגזם לשדרות".



מציבים גבולות
הערים הנתונות בגירעון יכולות לקחת דוגמה מרמת השרון. ביום העצמאות יופיעו שם מוש בן ארי שעולה 80 אלף שקל, ומוקי, שישלשל לכיסו 55 אלף שקל. בסוף השנה הקודמת עלה חשש שהעירייה נכנסה לגירעון. התגובה הייתה ביטול אירועי העדלאידע בפורים.
 
"היו אירועים לפורים במתנ"סים ובפארק, שעלו אולי עשרות אלפי שקלים, אבל עדלאידע זה בסדר גודל של חצי מיליון שקלים, רק האבטחה זה 100-150 אלף", מספרת חברת מועצת העיר איריס קלקא . בחודש שעבר התברר שאין גירעון לא קוצצו.

קלקא, כמו חבריה בערים אחרות, חושבת ש"צריך לבדוק אם יש טעם למסורת הזו. ההוצאות על פניו מאוד גבוהות, כל עירייה רוצה להראות 'למי יש יותר גדול' ואני לא חושבת שזה צריך להיות פרה קדושה, בהינתן שיש צרכים דחופים לעיריות. אפילו במדדי האושר אני בספק אם לאירוע כזה יש משקל במדד האושר של תושבי העיר".
 
בעיר רחובות, הנמצאת גם כן בקשיים כספיים ובגירעון, הוחלט השנה שלא לשלם יותר מ-60 אלף שקלים לאמן. עם זאת, רשימת האמנים שהוזמנו לעיר ארוכה במיוחד וסך כלל התשלום לאמנים יעמוד על כ-450 אלף שקלים, כאשר העלות הכוללת של האירועים היא כמיליון שקלים. בין האמנים שיופיעו ברחובות: הראל סקעת, גלית גיאת, דיוויד ברוזה, חיים משה, לירון רמתי, טריפונס, דון לני גבאי, סי היימן, דפנה ארמוני ויהורם גאון, שיופיע בכלל במוצאי יום העצמאות.
 
"הבאנו אותו בגרושים, 30 ומשהו אלף כולל מע"מ", אומר מחזיק תיק התרבות בעירייה עודד עמרם. לדבריו, "חרטנו על דגלנו שאין אמן ביותר מ-60 אלף שקלים. לא הלכנו על הגדולים שלוקחים 160 אלף. קיבלנו החלטה שאנחנו לא משתגעים בשביל הופעה של חצי שעה לשלם כאלו סכומים, ומבחינתנו זה פשע לשלם את זה, גם אם אני עיר חזקה כמו רעננה, שיש לי מיליונים ברזרבה. עם זאת, אנחנו קשובים גם לציבור שרוצה חגיגות".
 
גם בבת ים, שאת הסכום הגבוה ביותר תשלם לחברי הפרויקט של רביבו, כ-80 אלף שקלים על פי הערכות של גורמים בתחום, חושבים במועצה שההוצאה סבירה, למרות מצבה הכלכלי המורכב של העירייה.
 
"יש פה גירעון של קרוב ל-100 מיליון שקלים בשנה ומבקשים לפתוח בתכנית הבראה ולפטר עובדים", אומר חבר המועצה אלי יריב. "אז עירייה שנמצאת במצב כזה צריכה איזון בין מצבה הכלכלי לצורך להוציא אנשים מהבתים ולשמח אותם".
 
ובכל זאת יריב חושב שההוצאה סבירה: "היו בבת ים כבר דברים של מיליונים ואי אפשר ביום העצמאות שלא לעשות אירועים. זה בסדר גמור, 80 אלף שקל לעירייה שיש לה מחזור של קרוב למיליארד שקלים. אם עיריית בת ים רוצה לחסוך, היא יכולה לחסוך הרבה מאוד כסף במקומות אחרים".

מעיריית בת ים נמסר בתגובה: "המצב התקציבי של עיריית בת ים הוא מצוין. במקביל לשיתוף הפעולה עם מרכז השלטון מקומי להפחתת העלויות, הקפידה העירייה על בחירת אמנים מהשורה הראשונה, בעלות נמוכה ביחס לאמנים מקבילים".
 
מעיריית טבריה נמסר בתגובה: "לאחר שבשנה שעברה פעלנו במתכונת מצומצמת, ולאחר שנים שבהן לא הופיעו בטבריה אמנים
בסדר גודל כזה, ההוצאה היא סבירה לחלוטין. כמו כן לאחר שבמהלך פסח לא נערכו אירועים, מן הראוי שבעיר תיירות מרכזית יופיעו אמנים מובילים, כפי שמתבצע בערים אחרות. יש לציין כי הבמה המרכזית, ההגברה והתאורה משמשות גם לאירועי שחרור טבריה ולהצדעה לחטיבת גולני, שיתקיימו יומיים אחר כך. עלויות ההופעה מהווים רק 7% מתקציב האירועים והתיירות".
 
מעיריית שדרות נמסר בתגובה: "לתושבי שדרות מגיע הטוב ביותר ואיננו מתכוונים להתנצל על כך, ודאי לאור הסבל הרב אשר חוו בקיץ האחרון, לאורך מבצע צוק איתן. זו דרכנו להביע את הערכתנו לתושבי העיר. עיריית שדרות אינה שונה מכל עירייה אחרת בסדר גודל שלה מבחינת הוצאות יום העצמאות.
 
ראש העיר אלון דוידי פנה לפני מספר חודשים לתושבים באמצעות דף הפייסבוק שלו, וערך בקרבם משאל את מי הם מעדיפים לראות על הבמה המרכזית ביום העצמאות. הרוב המכריע בחר במשה פרץ".
 
מנכ"ל עיריית רחובות דורון מילברג מסר בתגובה: "המדיניות היא להגביל את התשלום ללא יותר מכ־ 60 אלף שקלים לאמן, ובכך מתאפשר לפתוח חמש במות המותאמות לכל התושבים. התקציב צנוע ועם זאת מכבד את המעמד".
 
מעיריית אילת נמסר בתגובה: "עיריית אילת פועלת כל העת לייעל ולהתייעל ובוודאי לא על חשבון הציבור. כך פועלת העירייה ומצליחה לשפר את המצב הכספי ולהקטין את הגירעון. כך פועלת העירייה לקיים אירועים ופסטיבלים לרווחת התושבים. באשר לעלות הזמרת ריטה, על סך 130 אלף שקלים, יצוין, כי בניגוד לשאר האמנים המופיעים במספר במות ברחבי הארץ ייהנו תושבי אילת ממופע מלא שאורכו כשעה וחצי".