במהלך השנים התפשט ההרגל לחגוג את יום העצמאות עם בשרים על האש.



הסמל הבלתי מעורער של יום זה הוא המנגל. כמויות גדולות של בשר בעלי חיים נצלות ונאכלות ביום זה יותר מבכל יום בשנה: מעל אלף טונות מבשרם של יונקים ועופות מככבים בכל שנה במרכז האירועים. חג העצמאות נהיה חג העצמות. האם כך ראוי לחגוג? הגיע הזמן לשאול את עצמנו האם הדרך הטובה ביותר לחגוג את החיים ואת השאיפה להביא קץ למלחמות, לאלימות ולשפיכות הדמים, לכל בשר, היא בצלייה המונית של בעלי חיים?



רבות נאמר ונכתב על הקשר בין מלחמות האדם ובין שחיטת בעלי חיים על ידו. המילה ״מלחמה״ עצמה קשורה לשורש ״לחם״, שבמקורות שמיים מסוימים התייחס לבשר (עד היום בערבית המילה 'לחם' פירושה בשר). בבואנו להמחיש בצמד הימים האלה, יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ויום העצמאות, את סלידתנו משפיכות דמים ואת שאיפתנו לאי אלימות, האם שפיכת נהרות של דם יצורים חיים היא הדרך הראויה?



לרבים קשה עדיין לקבל את הביטוי ״בשר ודם״ כמתייחס לא רק לבני אדם אלא גם לבעלי חיים אחרים. גם הם בעלי לב, מוח, רואים, חשים כאב, סבל ופחד, גם הם עשויים בשר ודם. יש מי שההשוואה קשה עבורם, כי בני אדם לא זהים לבעלי חיים אחרים. יחד עם זאת, כחברה אנחנו מקבלים מזמן את נכונות השוואתנו לבעלי חיים באשר ליכולת שלנו לחוות צער, כאב וסבל מסוגים שונים. מניעת צער בעלי חיים היא ערך עתיק. החוק למניעת צער בעלי חיים ממחיש כי ידוע לנו שכלב וחתול כואבים וסובלים ועלינו להימנע מפגיעה בהם. השאלה, אם כן, היא איזה הבדל תהומי יש בין כלב לעגל ובין חתול לכבשה, כדי להצדיק הגנה על אחד מפני צער, כאב ומוות, תוך התעללות קשה והרג האחר למען רווחים כספיים והנאות גסטרונומיות.



נכון הדבר שלא רק לקראת יום העצמאות נשחטים בייסורים בעלי חיים רבים. בישראל נשחטים בכל שנה מאות מיליוני בעלי חיים לאכילה. אחרים מיובאים לכאן כבר שחוטים ומוקפאים. אכן, על הפרט, הצרכן, לתת את הדעת על המשך תמיכתו בתעשיות הקשות האלה. בידו הבחירה בין חיים ומוות של יצורים חשים רבים.



חג העצמאות הוא הזדמנות לחשוב מחדש. לא תמיד התאפיין חג זה באכילת בשרים, כפי שחג השבועות היה חג ביכורים הרבה לפני שנחטף להיות חג של חלב וגבינות מבעלי חיים. כמו לגבי חג השבועות, הגיע הזמן לשחרר את חגיגות העצמאות מ״ערך״ אכילת הבשר שהולבש עליו במהלך השנים ממניעים מסחריים ואחרים שאינם מכבדים, בלשון המעטה, מה שרוצים לחגוג. לכן, ביום העצמאות תקיים העמותה את המנגל הטבעוני הגדול בארץ ברעננה.



ב-2015 יש סיבות רבות וכבדות משקל לשחרר את עצמנו מהשותפות הישנה לעסקי האוכל מבעלי חיים. מדובר בתעשיות המובילות בעולם בגרימת מחלות קשות לבני אדם, בזבוז של מים מתוקים, פליטת גזי חממה, כריתת יערות ועוד נזקים קשים.



ביום העצמאות ראוי שיתווסף לכל אלה הרצון לציין ולחגוג ערכים אחרים. ערכים של שלום, של אי אלימות והימנעות מכל סוג של שפיכות דמים.



הכותב הנו מייסד עמותת "ויגן פרנדלי"