הבוקר יתייחד העם כולו עם יקיריו שנפלו ועם משפחותיהם, שהכאב והאובדן מלווה אותן בכל השנה ועבורן כל יום הוא יום זיכרון. אחד הגופים שפוגשים יום-יום את השלכותיהם של השכול, האובדן והכאב הוא עמותת נט"ל (נפגעי טראומה על רקע לאומי).



בלב תל אביב שוכן בניין שקירותיו הצחורים אינם מסגירים את הצער המתנקז אליו מדי יום, הכאב והעצב שאין להם קץ. לא רק משפחות חולקות את הסבל הזה. גם רעים לנשק שחבריהם נהרגו, לעיתים ממש לידם, חברים וחברות ובנות זוג שלא הספיקו להינשא לאהוביהן. מערך המתנדבים ואנשי המקצוע של נט"ל פוגש זה 17 שנים את כל מי שהממסד, ובתוכו הצבאי, לא יכול לתת לו מענה, סיוע שכולו דיסקרטי. עם השנים הכיר גם משרד הביטחון בחשיבותו של מערך אזרחי שכזה. 
 
את המעבר הבלתי נתפס והסמלי כל כך, בין זיכרון וכאב לשמחה וחגיגות מרגישים היטב בבניין הזה במיוחד היום. כשהטקסים יסתיימו, בעת בין ערביים, יישארו רבים עם תחושה של חלל מעיק.
 

"הצמידות הקשה הזאת מייצרת עלייה של כמעט 100% בפניות אלינו", אומרת גילה סלע, מנהלת קו הסיוע של נט"ל. "כל השנה יש לנו פניות של לוחמים ופצועים, וראינו את זה בבירור אחרי צוק איתן, אבל אחד המאפיינים של יום הזיכרון הוא שהוא יום אבל של כל העם. במעגל השני והשלישי, שלא קשור ישירות לנופלים, מדחיקים את הכאב רוב ימות השנה, אבל היום הזה מציף את מה שמודחק.
 
"אנחנו עם שמדחיק טראומה - וטוב שכך, כי זה מאפשר לנו לתפקד. אבל יש כמה ימים בשנה שבהם ההגנות מתפרקות. בימים כאלה אנחנו מטפלים בקו הסיוע גם בציבור הרחב. מספיק שהכרת מישהו שהכיר מישהו שנפגע, וגם אתה פגוע ומרגיש צורך לקבל סיוע גם בימים כאלה.
 
"במעגל הראשון אנחנו מטפלים כל השנה ודווקא ביום הזיכרון אנחנו מטפלים במעגלים הרחבים יותר של השכול, כי ביום הזה בני המשפחות מחובקים ומחוזקים על ידי כלל הציבור. גם בת זוג שהמשיכה ויש לה משפחה מבן זוג אחר, חוזרת לאחור ביום כזה, אל אהוב ליבה. כך גם לוחמים שאיבדו חברים. טוב שיש הדחקה בימי שגרה וטוב שיש ימים לזכור שלקראתם אנחנו נערכים במיוחד". 
"אחרי יום הזיכרון חוזר המעגל הראשון לריקנות", מסבירה מנכ"לית נט"ל, אורלי גל. "אנחנו נדהמים בכל שנה מחדש מהשוני באופי הפניות במעבר הזה. בימי הזיכרון אנחנו מתגברים את קו הסיוע אבל גם בימי שגרה הקו הוא החזית הראשונה של הסיוע, שמאחוריה עומד מערך של עשרות אנשי מקצוע. אין אצלנו רשימות המתנה. אם המתנדבים, כולם אנשים עם ניסיון חיים עשיר, מזהים צורך בטיפול ממשיך והמתקשר מסכים, הוא מופנה באופן מיידי לסיוע. מהיום למחר ממש". 
דיסטרטיות כל הדרך
קו הסיוע של נט"ל מוכר כייחודי בעולם לנפגעי טראומה על רקע לאומי וארגונים של לוחמים משוחררים אחרים בעולם, גם מארה"ב, מגיעים ללמוד אותו. "לטיפול המיידי בטראומה כזו יש חשיבות עליונה", אומרת סלע. "המתנדב יוזם קשר טלפוני שבועי עם המתקשר, ומלווה אותו. אנחנו בוחרים את המתנדבים במיון קפדני ומכשירים אותם במשך יותר מחצי שנה כדי שיוכלו לזהות את המצוקה ולהציע טיפול ממשיך בעת הצורך".
 
בנוסף לקו הסיוע לנט"ל יש גם מערך בפריסה ארצית של 120 מטפלים. "כולם אנשי מקצוע בעלי ניסיון, מומחים לטראומה עם יכולת הכלה וליווי ללא הגבלת זמן, תוך הערכה מתמדת של הטיפול, כשהדיסקרטיות מול הממסד הרפואי והצבאי ומול הקרובים נשמרת לכל אורך הדרך", אומרת המנכ"לית גל.
 
והעלות? "מי שאין אמצעים בידו לא ישלם דבר", מדגישה גל. "נהפוך הוא - יש לוחמים, משוחררים טריים, או בני משפחות מהדרום, בהם בני נוער וקשישים שחיים תחת איום הטילים ומגיעים אלינו דרך הרשות המקומית באזור. הם לא משלמים. חלקם ירצו לשלם תשלום סמלי, יותר עבור ההרגשה שלהם עצמם". 
קו הסיוע של נט"ל בכל ימות השנה, טל': 1800-363-363