בשבוע שעבר, לאחר ארבע שנים של סיוט, הגיע זוג לבית הדין הרבני על מנת לסדר גט. מדובר בזוג שבו האישה התחתנה בגיל 18, הם נשואים 12 שנה ולהם חמישה ילדים. מיום שנפרדו, לפני ארבע שנים, מסרב הבעל לגרש את אשתו. הוא מענה אותה, מתנה את הגירושים באובדן משמורת על הילדים ובאינספור תביעות נוספות, ופשוט לא מגיע לדיונים בבית הדין הרבני.
האישה כבר ויתרה על הכל: על משמורת הילדים, על חלקה בדירה המשותפת, על המזונות שהיא אמורה לקבל על פי דין, רק כדי לצאת לחופשי. כשהגיע הזוג לבית הדין הרבני ביום ראשון בשבוע שעבר כדי לגמור עם הסיוט הנורא הזה של האישה, אחרי שהבעל כבר הסכים והגיע, הודיעו הדיינים שהם לא מסדרים גיטין בראש חודש.
בזמן הדיון העלתה הטוענת הרבנית רבקה לוביץ את הסטטוס הבא: ״בית הדין הרבני. טירוף. דחוף. עזרה. עורכת דין עומדת ברגע זה עם מסורבת גט שבעלה הסכים אחרי ארבע שנים לתת לה גט, ובית הדין אומר שלא מסדרים גט בראש חודש! צרו קשר, רעיונות אופרטיביים... לדפוק את הראש בקיר כבר ניסינו״. והרוחות החלו לגעוש. ראיונות ברדיו וסערה ברשתות החברתיות עשו את העבודה, והגט נחתם.

זה רק מקרה אחד שנגמר. קשה לכתוב ״נגמר טוב״ כשמדובר באישה שאיבדה הכל כדי לזכות בחופש, אבל אלמלא ההתערבות המסיבית - גם את חירותה לא הייתה מקבלת. אבל מקרים כאלו נשנים מדי יום. מקרים של מסורבות גט שעוברות שבעה מדורי גיהינום על ידי הבעל שלהן ועל ידי בתי הדין הרבניים. ואם תהיתם מה כל כך דחוף בעריכת הגירושים דווקא ביום שחל בו ראש חודש, ולמה לא מחר, כנראה מעולם לא דיברתם עם מסורבת גט; מלבד העובדה שכל יום הוא סיוט, מחר עלול הבעל לשנות את דעתו. עכשיו זאת שעת רצון נדירה, ואפילו הגמרא מבינה את זה ומתירה מתן גט בראש חודש כשמדובר בסכנה כזאת.
יש כל כך הרבה דרכים להקל על מסורבות גט ועל עגונות, רק צריך לרצות מספיק. אבל בבתי הדין יושבים דיינים חרדים בלבד, וכל ניסיון לחידוש ההלכה או להקלות פסול בעיניהם. לעומת זאת, חובש כיפה סרוגה שהוסמך כדיין לא יתקבל לבית הדין הרבני כל עוד הוא נשלט על ידי החרדים. אין לי דרך לשנות את אופן מחשבתם של החרדים באשר להתרת עגונות ומסורבות גט, הרבה יותר קל להחליף אותם.