כבר בעצם ההכרזה על הקרב ביניהם, לפני חמישה שבועות, הבטיחו לעצמם פלויד מייוות’ר ומני פאקיאו סכומים הנאמדים במאות מיליוני דולרים במצטבר. תגמול משתלם למדי תמורת הסכמה להתמודד סוף סוף זה מול זה, אחרי שנים של תחנונים מצד קהילת האגרוף העולמית.



מפגש הפסגה בין השניים, הנחשבים לטובים בעולם בקטגוריית המשקלים קל־בינוני, ייערך בלילה שבין שבת לראשון (שעון ישראל) ומעורר עניין גלובלי גם בקרב מי שאגרוף אינו נחשב לענף הספורט האולטימטיבי בשבילו. ועדיין, קשה להסביר את המספרים המדהימים של האירוע. מקור ההכנסה העיקרי יגיע משיטת שלם וצפה. לא פחות מ־89.95 דולר תיאלץ לשלם משפחה אמריקאית עבור התענוג (99.95 דולר, אם תעדיף איכות HD). הצפי הוא להזמנה מצד לפחות שלושה מיליון בתי אב, כולל קנדה ופורטו ריקו השכנות, שיניבו רווח של פחות או יותר 270 מיליון דולר.



ישנן הערכות שמדברות אפילו על ארבעה מיליון הזמנות. וזה עוד לפני שהזכרנו את 35 מיליון הדולר הצפויים מרכישת זכויות השידור על ידי גורמים מרחבי העולם, 13 המיליון משידורים בברים ובפאבים בארצות הברית, 12 המיליון מנותני חסות וכמיליון ממרצ’נדייז. אם תהיתם מה בנוגע לחלקם של שני הטאלנטים עצמם, הסירו דאגה מלבכם: רוב רובם של רווחי ה”פיי פר ויו” יגיעו למייוות’ר האמריקאי ולפאקיאו הפיליפיני (60% לראשון ו־%40 לשני, על פי סיכום מוקדם ביניהם), בקיזוז 7.5% שיועברו לרשתות Showtime ו־HBO, החתומות על חוזים עם שניהם בהתאמה.



אגב, באופן חריג ביותר, החליטו שתי הרשתות המתחרות לשדר את הקרב במשותף. כשמחברים את כלל הרווחים, יוכלו שני המתאגרפים הכבר לא כל כך צעירים (מייוות’ר בן 38, פאקיאו צעיר ממנו בשנתיים) לחלוק בסכום המוערך בכ־300 מיליון דולר עבור קרב בן 12 סיבובים, במקרה הטוב, שיארך פחות משעה. האירוע ייערך באולם שבמלון MGM בלאס וגאס, המכיל 16,500 מקומות ישיבה. כבר עתה ברור שההכנסה מבאי האולם תגיע ל־72 מיליון דולר, כשגם המלון עצמו ייהנה מתפוסה מלאה. כאשר המחירים נעים בין 1,500 ל־10,000 דולר לכרטיס, תלוי במידת הקרבה לזירה, וישנם ספסרים שאף מוכרים את מושביהם תמורת 19 אלף דולר, זה כבר לא כל כך מפליא. בארץ ישודר הקרב ישירות בערוצים “ספורט1” ו”ספורט1 HD” של צ’רלטון, ללא עלות נוספת מלבד דמי המנוי החודשיים. "אנחנו לא לוקחים תשלום נוסף מהמנויים שלנו", מסבירה דוברת צ'רלטון יפעת לין. "הקרב הוא חלק מהמגמה שלנו לקנות זכויות שידור וכמה שיותר תכנים עבורם”.



הכי חמים
אז על מה בעצם כל המהומה, שלא לומר ההיסטריה? רן נקש, מתאגרף לשעבר וכיום בעלי מועדון אגרוף בתל אביב, מסביר: “אלה השמות הכי חמים בענף כיום. מייוות’ר נמצא כבר 17 שנה בתחום והוא בלתי מנוצח בכל 47 הקרבות שלו. פאקיאו התחיל מכלום ועלה למעלה ממשקל נמוך בשש־שבע קטגוריות (מאזנו: 57 ניצחונות, שתי תוצאות תיקו וחמישה הפסדים, נ”א). פלויד אלוף בחמש קטגוריות סביב משקל קל־בינוני ומני מחזיק בשאר התארים. כמה שהם לא ניסו להתחמק מקרב ביניהם, כדי לא לפגוע במורשת של כל אחד מהם, לא נותרה להם ברירה אחרת. הם כבר ניצחו את כל השאר”.



מייוות’ר, המכונה Money, הוא אכן מכונה של כסף. המגזין “פורבס” העניק לו את התואר “הספורטאי המכניס ביותר בעונת 2013/14”, עם רווחים של 105 מיליון דולר. המתאגרף הקדים ספורטאי צמרת דוגמת הכדורגלנים כריסטיאנו רונאלדו וליונל מסי וכדורסלן ה־NBA לברון ג’יימס. עושרו הרב לא סייע למייוות’ר בהסתבכויות חוזרות ונשנות עם החוק ב־13 השנים האחרונות. בשנת 2012 הוא אף ישב בכלא במשך חודשיים בגין עבירה של התעללות במשפחה. “זה הולך להיות קרב המאה, הקרב הכי גדול בהיסטוריה. ב־2 במאי העולם יעצור”, הצהיר האמריקאי.




מכונה של כסף. מייוות'ר. צילום: רויטרס



לעומתו, פאקיאו נחשב “ילד טוב”, ולא שמדובר באתגר גדול מדי. בשל היותו נוצרי אדוק, קרא פאקיאו לבנו החמישי שנולד בשנה שעברה בשם ישראל. “משפחתי ואני מודים לאל על הלידה התקינה של התינוק ישראל, שאנחנו מקווים שיגדל להיות נוצרי טוב, אחרי שנקרא על שם ארץ הקודש, מקום הלידה של ישו הקדוש”, אמר המתאגרף לאחר הלידה. מעבר לכך, אף על פי שהוא מחלק את חייו בין הפיליפינים לארצות הברית, פאקיאו הוא חבר פרלמנט במדינת האיים שבאסיה משנת 2010. הוא גם השתתף בלא מעט סדרות טלוויזיה וסרטי קולנוע מקומיים, לרבות סרט דוקומנטרי על אודותיו מהשנה שעברה.



“פאקיאו נחשב לגיבור מקומי אצלנו”, אומר שגריר הפיליפינים בארץ, נתניאל אימפריאל. “כל פיליפיני מזדהה איתו ורוקם מדמותו את התקוות והחלומות שלו. אנחנו מצפים שבזמן הקרב יהיו אפס אחוזי פשיעה כי כולם פשוט יצפו בו. אני מעריך שבישראל נמצאים בין 20 אלף ל־25 אלף אזרחים פיליפינים, שגם הם מצפים לראות את הקרב ואת פאקיאו מנצח”. סוכנות ההימורים “וויליאם היל” מעט פסימית יותר מהשגריר לגבי הסיכויים של הפיליפיני.




ילד טוב. פאקיאו. צילום: רויטרס



נכון ליום שלישי, העמידה הסוכנות יחס של 1.47־1 ליש”ט עבור ניצחון של מייוות’ר, לעומת 2.47־1 ליש”ט לניצחון של פאקיאו. זאת בנוסף להימורים על אופן הניצחון, הסיבוב שבו הוא יושג ועוד קטגוריות. נקש נוטה להסכים: “אני מאמין שמייוות’ר ינצח בנקודות אחרי 12 סיבובים, כי יש לו יותר כלים. פאקיאו הוא הכי טוב בעולם כשמישהו בא ‘ללכת איתו מכות’, כי יש לו מכות סיבוביות קטלניות. מייוות’ר הוא גאון בטקטיקה ובהתחמקויות, היריבים לא פוגעים בו וזה מתסכל אותם. בכל מקרה, מייוות’ר חתום לעוד קרב אחד בלבד לספטמבר. אם הוא יפסיד, יהיה קרב חוזר. אם ינצח, הכל פתוח לגבי היריב הבא שלו”. מעבר לסכומי העתק, יזכה המנצח בחגורה חדשה מטעם ארגון ה־WBC (קונסוליית האגרוף העולמית), שיוצרה במיוחד לרגל הקרב ושוויה מיליון דולר. האם כבר ציינו שמדובר בקרב היקר ביותר בהיסטוריה של האגרוף?