המשרד להגנת הסביבה הודיע הבוקר (שלישי) כי הטיל על נמל חיפה עיצום כספי בסך 3,660,800 שקלים בשל פריקה אוניות בניגוד להוראות חוק אוויר נקי. במשרד טוענים כי במשך חודשים התעלמה הנהלת הנמל מההוראות וגרמה למפגעי אבק וזיהום אוויר בזמן פריקת סחורות. ענני האבק שהתפשטו סיכנו את בריאות התושבים.



במשרד להגנת הסביבה אמרו הבוקר כי מדובר בחלקיקים נשימים המסוכנים לבריאות האדם ועלולים לחדור לדרכי הנשימה, וכי החברה נדרשה לנקוט בכל האמצעים למניעה ולצמצום זיהום אוויר בנמל ובכלל זה להתקין טכנולוגיות מיוחדות המפחיתות פליטת אבק בזמן פריקת סחורות מאוניות, וכי יש לפרוק סחורות העלולות לגרום למפגע אבק, ברציפים המרוחקים ביותר מאזורי מגורים.



"אמצעים אלה לא הותקנו בנמל כמו גם הדרישות של המשרד להגנת הסביבה להתקין מצלמות לניטור ובקרה והכנת תוכנית לביצוע דיגומי אוויר לריכוזי אבק בסביבה. במהלך השנה האחרונה פקחי המשרד להגנת הסביבה דיווחו ותיעדו את המפגעים שנגרמו כתוצאה מפריקת תערובות מזון לבעלי חיים, ותירס. באחד המקרים ובניגוד לנהלים נפרקה סחורה למיכלים פתוחים והתפזרה תוך היווצרות ענני אבק. למשרד להגנת הסביבה הגיע תלונה של אזרח תושב העיר התחתית בחיפה המתגורר כ-300 מטר מהנמל, על חלקיקים צהובים שנחתו בביתו וגרמו לו לתחושת מחנק. לאור הצטברות המקרים וההפרות, הוחלט במשרד להגנת הסביבה להטיל על הנמל עיצום כספי גבוה", כך נמסר.



מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, דוד לפלר, מסר: "לצד אכיפה בלתי מתפשרת אנחנו מכינים תוכנית לאומית להפחתה נוספת בזיהום האוויר במפרץ חיפה".



מהנהלת נמל חיפה נמסר בתגובה: "מדובר בהתרעה על כך שיש כוונה להטיל עלינו עיצום, יש לנו 30 יום להגיב כנגד כוונה זו למשרד להגנת הסביבה, וכך נעשה".