האסון בנפאל: בזמן שמשלחות גדולות של צה"ל ומד"א יצאו לאזור האסון ומסייעים לחילוץ הישראלים שנתקעו באזור רעש האדמה, מתנדבים ישראלים פועלים במקום וצפויים להישאר שם גם הרבה אחרי שאחרון התיירים יפונה.



41 ישראלים המתנדבים מטעם ארגון "תבל בצדק", עמותה ישראלית העובדת בשיתוף פעולה עם ארגון ה"ג'וינט" הבינלאומי, נמצאים בימים אלה באזורים שנפגעו באסון שפקד את קטמנדו.



הארגון פועל מדינה מזה 8 שנים, בשיתוף פעולה עם הנפאלים המקומיים ושולח צוותים של מתנדבים לשיקום קהילתי ארוך טווח. אסון רעש האדמה הביא את המתנדבים, רובם חיים באזורים הכפריים שנפגעו, למאמץ יוצא דופן של עזרה לקהילות שנחרבו או נפגעו.




אחד מהכפרים בו מסייעים המתנדבים. צילום: מנהל "תבל בצדק" נפאל, Dr. Bishnu Chapagain


אף מתנדב לא רוצה לחזור



אילנה קמינקא, סמנכ"ל "תבל בצדק" סיפרה ל"מעריב": "לכל המתנדבים שלנו שלום, הצלחנו בדרך לא דרך ליצור קשר עם כולם. שישה מהם התנדבו בשכונת עוני בקטמנדו והעברנו אותם לשגרירות ישראל על מנת שיסייעו לצוות השגרירות המצומצם שם בכל הפניות שהם מקבלים. כל היתר נמצאים בכפרים שרובם מזרחית לקטמנדו, שם יש יותר פגיעות ברכוש מאשר בנפש. הם נשארים בכפרים ומנסים לעזור אבל מצבם טוב". היא הדגישה: "כרגע המתנדבים במקומות בטוחים כי הדרכים לקטמנדו מסוכנות יותר. יש לנו צוות מקומי שבודק את הדרכים לכפרים ומי מהם שירצה לחזור הביתה יפונה בהקדם האפשרי, אבל לעת עתה אף מתנדב לא הביע רצון לחזור".



הארגון פתח במבצע התרמה באמצעות דף הפייסבוק, בו נכתב: "עכשיו כל העולם מתגייס אבל עוד מעט כולם יישכחו. אנחנו לא שם לשבועיים ולכן אנחנו רוצים להשתמש בידע שלנו לסייע לקהילות לשקם את עצמן. באחד הכפרים שאנחנו מתנדבים בהם כל הבתים פשוט נהרסו. נהרגו הרבה בעלי חיים, חיות משק שהן הפרנסה של האנשים האלה".





"אנחנו רוצים להשתמש בידע שלנו לסייע לקהילות לשקם את עצמן". צילום: מנהל "תבל בצדק" נפאל, Dr. Bishnu Chapagain



על פעילות המתנדבים מוסיפה קמינקא: "משלחות המתנדבים הישראלים מגיעות לתקופות של מחודש אחד ועד עשרה חודשים ומסייעות להם בחקלאות וייצור אוכל, חינוך והכשרת מורים, חינוך לבריאות, העצמת נשים. הפרופיל של המתנדבים מגוון, החל בצעירים אחרי צבא שיוצאים לטיול ורוצים לשלב בו פרק משמעותי ואלה מגיעים למסלול ההתנדבות שאורך חודש, דרך מתנדבים של ארבעה חודשים שעוברים הכשרה חלקם צעירים שיוצאים להתנדבות במקום לטיול וחלקם בעלי תואר ראשון שרוצים לתרום מיכולותיהם. ויש לנו את המסלול של עשרה חודשים שאליו מגיעים אנשים מבוגרים יותר, בשנות השלושים לחייהם. כל המסלולים מסובסדים ברמה כזאת או אחרת ויש לנו תמיד יותר מתנדבים ממה שאנחנו יכולים לשלוח".