בין כל המוסכמות ותקרות הזכוכית ששברה סדרת המתח המשובחת ״פאודה״ (יס, yes Oh), האופן שבו היא תופסת את הדמויות הנשיות ראוי לכל הערכה. לא עוד נשים שנמצאות בצל, אלא דמויות חזקות, אסרטיביות, דעתניות, מיוחדות ושוות לגברים, המניעות את נפתולי העלילה.
כזו היא דמותה של ד״ר שירין, רופאה בבית החולים בשכם, הנדרשת לטפל באבו אחמד, מנהיג הזרוע הצבאית של חמאס בגדה, ומעזה לצאת נגדו. וזהו, לא נחשוף פה יותר מדי פרטים כדי לא להסתכן בספוילרים. את דמותה של הרופאה הלוהטת מגלמת השחקנית הלבנונית-צרפתייה המצוינת לטיסיה איידו.
״דיברתי עם הרבה אנשים על הפרויקט לפני שהסכמתי להשתתף בו״, היא מספרת מביתה בצרפת. ״שוחחתי עם הילה יובל, מנהלת הליהוק, ואז, באמצעות הסקייפ מלוס אנג׳לס, עם הכותב והיוצר ליאור רז והבמאי אסף ברנשטיין, כמו גם עם מנהלת התסריט היבה סלמה. כולם אמרו לי את אותו הדבר: 'אנחנו רוצים להראות מציאות מאוזנת יותר של המדינה ושל הקונפליקט'. זה מה שגרם לי להסכים, כי אני חושבת שהדבר החשוב ביותר הוא לגרום לאנשים להבין טוב יותר אחד את השני. מה שהסדרה הזאת מראה עוזר לאנשים להפוך מודעים יותר לעובדה שהאחר הוא שכן קרוב, שיכול להיות חבר או אח, וההבדלים לא כל כך גדולים״.

הדמות שלך מנהלת מערכת יחסים עם יהודי. בדרך כלל בסרטים ובסדרות התמקדו ביחסים רומנטיים בין גבר ערבי ואישה יהודייה.
״טוב, הדמות שלי לא מודעת לכך שהיא מנהלת מערכת יחסים עם בחור יהודי, אחרי שהוא אומר לה שהוא פלסטיני. אבל מה שאני בדרך כלל חושבת על זוגות מעורבים - נוצרי ומוסלמית, כמו שהורי וסבי וסבתי היו, ויהודי ומוסלמית, כמו שסבא וסבתא רבא שלי היו - שזו פשוט הדרך הטובה ביותר לשמור על ראש פתוח ולעשות ילדים אהובים. יש ארגון נפלא ביפו שנקרא 'בוסתן בני אברהם', שפתח שלושה גני ילדים דו-לשוניים, שבהם עובדים צוות גננות מעורבות - יהודיות וערביות - שמדברות לילדים, גם הפעוטים שבהם, בערבית ובעברית. כמה מהילדים אפילו מדברים קצת אנגלית. הילדים הללו יכולים להיות העתיד שהמדינה הזו צריכה. רק תחשבי איך הם יהיו שונים, מודעים ועשירים יותר בת־ רבויות וברמת האנושיות שלהם. האם זה קשה לבחור בגן כזה, במקום בזה שנמצא ליד הבית? או לומר בקול גדול שה־ מדינה צריכה ורוצה יותר גנים כאלו, כך שמהר מאוד תוכלי לראות שגן כזה נפתח ליד ביתך. זאת בחירה. אנחנו רק צריכים להרים את קולנו כדי להישמע. החיים מורכבים מבחירות. אני מאמינה שזו הדרך שבה אנחנו יכולים להשפיע על העולם״.
האנשים סביבך התנגדו להשתתפותו בסדרה?
״כן, אבל החלטתי להאמין בפרויקט שמביא מודעות וידע, כדי להפחית את הפחד בין אנשים. הפחד הוא האויב הגדול שלנו, והוא מגיע כתוצאה מבורות. לכן היה חשוב לי להיות חלק מפרויקט כזה״.
כשצילמת את הסדרה בארץ, התנהל מבצע צוק איתן. איך הרגשת?
״אלו היו זמנים קשים ועצובים במדינה. הרגשתי שהגיע הזמן לעשות, ליצור לינקים אמיתיים בין אנשים. זוהי משימה דחופה יותר מאי פעם״.
תנו צ׳אנס לשלום
איידו נולדה וגדלה בדרום-מזרח צרפת. אביה צרפתי ואמה הגיעה מלבנון בשנות ה-70 לצרפת כדי ללמוד. לפריז הגיעה אחרי כמה שנות לימודי ארכיטקטורה. ״רציתי להתחיל בלימודי תיאטרון וקולנוע״, היא מספרת. עם סיום הלימודים עבדה כמעצבת תפאורה בהצגות וסרטים, כשבמקביל המשיכה לקחת קורסים למשחק בבתי ספר שונים.

לטיסיה איידו ועלי סלימן בסרט "ערבים רוקדים". צילום: יח"צ
 
בהמשך השתלמה בשיטת משחק ייחודית שנקראת Techniqe Meisner, שבעקבותיה הגיעה לניו יורק, שם התחילה לעבוד בסדרות טלוויזיה כמו ״מכת מחץ״ של רשת HBO. הקריירה, שהחלה מאוחר יחסית עבור איידו - בשנות ה-30 לחייה - הלכה ותפסה תאוצה, בעודה קוטפת עוד ועוד תפקידים בלוס אנג'לס, לונדון וגם בישראל. המראה הרב-לאומי שלה אפשר לה לשחק בשבע שפות. ״לפעמים אני צריכה לגרום למבטא שלי להיעלם לגמרי, כמו למשל ב׳ערבים רוקדים', ולפעמים אני יכולה לשמור עליו, כמו למשל ב׳פאודה'. זה כמו משחק״, היא אומרת.
ב״ערבים רוקדים״, העיבוד לספרו הסמי-אוטוביוגרפי של סייד קשוע, גילמה איידו את פהימה, אמו של הגיבור. בזמן מבצע צוק איתן, בעת הצילומים ל״פאודה״, היה הסרט אמור לצאת לאקרנים, אך יציאתו נדחתה שוב ושוב.
בשלב מסוים חששו המפיקים שהקהל ידיר רגליו מהסרט בעוון שמו הפרובוקטיבי. ״בזמן וגם אחרי המלחמה, אף אחד לא היה פנוי רגשית ליהנות מתוכן אמנותי״, היא מבהירה. ״אני חושבת שההחלטה הייתה נכונה, מאחר שזהו סיפור יפהפה עם מסרים חשובים, שהיו צריכים להישמע בראש פתוח ושקט״.
אנחנו תשעה חודשים אחרי המלחמה ההיא, ובפרק הזמן הזה הספקנו לצאת לקלפיות ולבחור, ולהמתין בסבלנות עד שיסתיימו ההסכמים הקואליציוניים ונחזה בממשלה חדשה. אני תוהה אם איידו שמתנדבת בזמנה הפנוי במספר ארגוני שלום - חושבת שיש סיכוי לשלום, בעיקר לאור העובדה שצפויה לקום בישראל ממשלה ימנית-חרדית.
״אני מאמינה שהשלום יכול להגיע באמצעותנו, האנשים, לכל מקום בעולם. אם נצליח לקיים שלום בתוכנו, ועם זה שעומד ממש לידנו, נוכל להפיץ את השלום, והפוליטיקאים יצטרפו אף הם״.
אחרי שזכית לביקורות חיוביות בישראל על השתתפותך ב״פאודה״ ו״בערבים רוקדים״, את צפויה להשתתף בעוד סרטים או סדרות כאן?
״שום דבר לא סגור כרגע, אבל לאחרונה קיבלתי מספר הצעות מבמאים ישראלים ופלסטינים גדולים. מאחר שאני עובדת במקביל גם בצרפת ובארצות הברית ולמעשה איפה שהעבודה לוקחת אותי. בקרוב אדע מה יהיה הלאה״. 

הפרק האחרון של פאודה ישודר ביום ראשון, 4.5, ב-22:15