העובדה שתנועת התיירים מצרפת לישראל נמצאת בשנים האחרונות במגמת עלייה לא נעלמה מעיניו של מיקי שטרסבורגר, מנכ"ל חברת התעופה "סאן דור". הוא החליט שהפוטנציאל למלא מטוסים גם מישראל לצרפת קיים, ושצריך לנצלו. בעקבות כך הפעילה החברה טיסות שבועיות סדירות לניס, אשר בריביירה הצרפתית.



"30 אלך יהודים חיים באזור הריביירה, כך שיש פוטנציאל", אומר שטרסבורגר ומוסיף, "מדובר באחד היעדים הקרובים והנוחים ביותר לתייר הישראלי שמאפשר חוויית נופש במלוא מובן המילה. הנופש מתאים לזוגות, אבל גם משפחות ייהנו מהיעד. לדעתי הישראלים עדיין לא גילו את המקומות הלא מתוירים שישנם בריביירה".



הריביירה הצרפתית, בדרום־מזרח צרפת, ידועה כאתר נופש ומרגוע מהמפורסמים בעולם. היעד הזה פופולרי בעיקר בקרב האמריקאים, הבריטים, האיטלקים, הגרמנים וגם הרוסים והאוקראינים, אם כי בגלל המצב הכלכלי בשנתיים האחרונות ישנה ירידה בתיירות משם.



הערים הגדולות באזור הן קאן, ניס, אנטיב וגראס, ומספר השוהים בהן משתנה בהתאם לנפח התיירות. בקאן, למשל, מספר תושבי הקבע עומד על כ־75 אלף איש, אך בעונת התיירות - שנמשכת מחודש מאי עד תחילת אוקטובר - מספרם גדל ל־200 אלף. אותו יחס קיים גם בעיירת הנופש אנטיב, שבה חיים כ־76 אלף שהופכים ל־200 אלך איש ואישה בעונת התיירות.



אף על פי שקאן אינה הגדולה מבין ערי הריביירה, היא מיוחצנת היטב בעיקר בזכות פסטיבל הסרטים הבינלאומי השנתי הנחשב שמתנהל בתחומה ומושך סלבריטאים רבים, קולנוענים ואנשי תעשייה. הפסטיבל יצא לדרך בפעם הראשונה ב־1939, ומתנהל מאז ברציפות בכל שנה למעט פעמיים: בתקופת מלחמת העולם השנייה ובשנת 1968, עם פרוץ מהומות הסטודנטים בפריז.



בימים אלו נערכת קאן לפסטיבל, שייפתח ב־13 במאי ויימשך עשרה ימים. אבל לא רק בזמן הפסטיבל העיר מושכת מפיקי סרטים בינלאומיים, ובתחומי קאן צולמו לא פחות מ־60 סרטים מקומיים ובינלאומיים. אולם הפסטיבל, שאירח את באי האירוע עד 1992, הפך למלון מריוט, והמוזמנים צועדים כעת על השטיח האדום לעבר גרם המדרגות המפורסם של האולם החדש.



טעימות מקאן. צילום: לשכת התיירות קאן


היעד של שרון סטון
לא רק מפורסמים מתחום הבידור והתרבות מגיעים אל קאן ונהנים מהאוכל המשובח, מהיין, מבתי המלון המפנקים ומאולמות הקזינו המשודרגים; גם אורחי ועידת הכלכלה הבינלאומית קבעו את העיר כמקום המפגש השנתי שלהם.



כמה מהבנקאים המעונבים בוודאי היו מציינים את וילה דומארוג', הממוקמת על הר המשקיף על העיר כולה, כמקום האהוב עליהם בעיר. במקור היה זה ביתו של ג'ין־גבריאל דומארוג', צייר צרפתי שהתמחה בציור פורטרטים של נשים צרפתיות.


הצייר החליט להוריש את הווילה רחבת הידיים לעירייה וזו הפכה אותה, בין היתר, למקום האירוח של שופטי פסטיבל הסרטים. בראשית חודש יולי תתקיים במקום תערוכה המוקדשת ליצירותיו של סזאר, הצייר המפורסם יליד מרסיי, ובתחילת אוגוסט ייערך במתחם פסטיבל ג'אז.



חובבי ההיסטוריה מוזמנים להפליג לאי סנט. הונורט, הממוקם במרחק רבע שעת הפלגה מקאן. במרכז האי, ששטחו הכולל עומד על שישה קמ"ר בלבד ובתחומו שבעה מקומות קדושים, ניצבת כנסייה יפהפייה ומנזר פעיל שבו מתגוררים נזירים שעוסקים, בין היתר, בגידול גפנים ובייצור יין.



במרחק כ־30 קילומטרים מקאן שוכנת אנטיב, עיירת נופש תוססת שמשקיפה על מפרץ טבעי. במאה הרביעית לפני הספירה פלשו אליה היוונים, ומאות שנים אחר כך החליפו אותם הרומאים. בתקופה המודרנית הפכה אנטיב לעיירת תיירות שבמרכזה מוזיאון פיקאסו, ששוכן בחלק מטירת גרימלדי המפורסמת.



ב־1946 הציע הצייר המפורסם להפוך את המבצר הרומי העתיק במקום לאטליה לביצוע עבודותיו, ומ־1966 הפך המקום רשמית למוזיאון שמציג את עבודותיו.



באנטיב בתים רבים מוחזקים בידי אוליגרכים, ובהם רומן אברמוביץ, והם מגיעים למקום בעונת הקיץ ביאכטות הפרטיות שלהם. השחקנית שרון סטון מתארחת באופן קבוע באחד מבתי המלון בסביבה. מי שמעוניין להגיע לאזור בחודשי החורף, מחוץ לעונת התיירות, יגלה שהאלפים הצרפתיים מרוחקים מרחק שעת נסיעה מאנטיב.



עיירה נוספת שראויה לאזכור היא גראס, שנודעת בעיקר בזכות תעשיית הבשמים המשגשגת שלה. במוזיאון הבושם המקומי מוזמנים המבקרים להתוודע לפרטים על סודות תעשיית היופי.


אומנם הישראלים לא גילו את כל נפלאותיה של הריביירה הצרפתית, אך חברות התעופה הישראליות מתגברות את הקווים בעונת הקיץ. מלבד סאן דור, כאמור, גם לארקיע ולישראייר טיסות סדירות ליעד, וייתכן, כמי שאומר שטרסבורגר, שגם אל־על תפעיל טיסות לריביירה, אולם רק לקראת החורף.



הכותב היה אורח סאן דור ועיריית קאן