עוד הרי ההימאליה רועדים, וכבר עלתה השאלה האם אנחנו צריכים לשלם מהמסים שלנו על הפינוי של הישראלים ותינוקותיהם מנפאל. גישת ה״כל אחד לעצמו״ הגיחה לה. התשובה היא בטח. בשביל זה המסים. די לומר ״זו לא הבעיה שלי״. להיות ישראלי פירושו שבעיה של ישראלי אחר היא בעיה שלך.

מדובר בעם שמנסה ראשית לכל לדאוג לבני עמו, ורק אחר כך, אפילו מיד אחר כך - גם לשאר מדינות העולם. בכל מקום בעולם הכותרות בשבוע שעבר היו - רעידת אדמה גדולה בנפאל, וכותרות המשנה היו בנוסח כזה - בצרפת: דאגה לגורל הצרפתים, באיטליה: דאגה לגורל האיטלקים, ובאיסלנד או במונטנגרו: דאגה לגורל האיסלנדים או המונטנגרים.
ואז, תוך כדי היופי אשר באחדות שסביב החילוץ, אנחנו עדים לכיעור אשר בפירוד שסביב הקמת הקואליציה. מי שתורם לכיעור, אף על פי שהוא הכריז שהוא כאן כדי לעשות פוליטיקה אחרת, נקייה, למען עם ישראל, הוא לצערי גם יאיר לפיד. בכך שלפיד לא הצטרף לקואליציה, נותרה מלאכת הרכבת הקואליציה מכוערת כמו קודם. למעשה יותר מאשר קודם, כיוון שמגמת ה״כל אחד לעצמו״ התחזקה בבחירות האלה.

לא צריך שעון של אפל על היד כדי לחשב ולהבין שאם לפיד והמנדטים שלו היו לצד ראש הממשלה בנימין נתניהו, הרי הדרישות של כל אחת מהמפלגות האחרות היו צנועות יותר. לפיד חייב להצטרף לממשלה, אפילו עכשיו, כי ההצטרפות שלו תהיה לטובת מדינת ישראל.
בקואליציה קטנה ישראל שבויה, למשל, בשחצנות המוזרה שקפצה על כחלון. אני מניח שחוגים במפלגה של כחלון מסתובבים בהרגשה שקמה עתה ממשלה של 57 מנדטים פלוס עשרה מנדטים כחלוניים. פירוש הדבר שיש במפלגה של כחלון מי שמטפח אשליות שעשרת המנדטים שלהם, הם ורק הם, שולטים במדינה. בגלל הנסיבות האלה, המזיקות לישראל, הרי מי שיכול להכניס היגיון למערכת הוא יאיר לפיד.
אגב, בממשלה גדולה, עם לפיד בפנים, יהיה קל יותר לשר האוצר כחלון להוריד את מחירי הדיור. אני מכיר את יאיר לפיד הטרום־פוליטיקאי. אני לא מוכן להאמין שיאיר לפיד, שכבר הושחת בפוליטיקה, הגיע לאותה דרגה נוראית של פוליטיקאי שרוצה שמחירי הדירות ירדו, אבל רק בתנאי שהוא ולא אחר יוריד אותם.
למעשה, אם יאיר עדיין לא שקע בתוך חיים פוליטיים שאין קשר בינם ובין טובת המדינה, אם הוא עדיין לא נדבק בשיטת ה״כל אחד לעצמו״, קשה להבין מדוע הוא באופוזיציה. בשביל זה הוא עבר לחיים הפוליטיים? בשביל לשבת בספסלי האופוזיציה שבהם אי אפשר לעשות דבר אלא רק לבקר ולהפריע? את זה הוא עשה טוב יותר כעיתונאי.