אחרי הקומדיה הרומנטית המביכה ״ככה זה עובד״ של רוב ריינר, שבה דיאן קיטון ומייקל דאגלס מגלמים אלמן ואלמנה שמשום מה מתאהבים - הוא מתווך דירות, נרגן ובלתי נסבל, היא שכנתו החביבה שמנסה להחיות קריירת זמרה שנטשה בנעוריה, חוזרת קיטון בעוד סרט שעובד מאוד קשה להיכנס לקטגוריית הפיל-גוד.
בקומדיה "ניו־יורק סיפור אהבה", שעלתה אצלנו לאקרנים ביום חמישי האחרון, קיטון היא מורה בגמלאות שנשואה לצייר (מורגן פרימן). 40 שנה קודם לכן קנו השניים דירה באזור מפוקפק בברוקלין. עתה, משהאזור עבר ג׳נטריפיקציה ונכבש על ידי היפסטרים צעירים, דירתם שווה הון קטן. הם כבר לא צעירים, ומרגישים שהם צריכים לעבור לבניין עם מעלית, ולכן חושבים למכור את דירתם בברוקלין ולעבור למנהטן.
כן, דיאן קיטון הגיעה לגיל שהיא צריכה מעלית, ולא רק בסרטים. קיטון בת 69, מה שאומר שעברו כמעט 40 שנה מיום שזכתה באוסקר על תפקידה בסרטו של וודי אלן, ״הרומן שלי עם אנני״, והפכה באחת לכוכבת ענק ולאייקון אופנה.

מעצבת התלבושות רות מורלי ומעצב האופנה ראלף לורן אומנם היו אחראים ללוק הניו יורקי הנונשלנטי והבוהמייני שלה בסרט, אבל קיטון הייתה ידועה בסגנון הטומבוי שלה עוד הרבה לפני שלבשה את החולצה הגברית והווסט של אנני הול. בטקס האוסקר ב־76' - שנה לפני ״הרומן שלי עם אנני״ - היא לבשה חליפה לבנה עם ציפורן בדש, חולצת פסים מכופתרת ועניבה שחורה עם נקודות. וגם בגיל מבוגר יותר, קיטון לא יכולה להגיד לא לחליפה טובה.
עכשיו, כשהיא נושקת לגיל 70, קיטון היא עדיין אייקון אופנה, היא נראית נפלא ומפרסמת את סדרת מוצרי הטיפוח לעור מבוגר של חברת לוריאל פריז. בשנה שעברה הוציאה ממואר בשם ״Let's Just Say It Wasn't Pretty״, העוסק באובססיית היופי של הוליווד, ומספר על מקומה הייחודי בתעשייה שהיא מעולם לא נענתה עד הסוף לחוקיה האסתטיים, על חוסר הביטחון הבסיסי במראה שלה - שהוא מנת חלקן של מרבית הנשים בעולם המערבי - ועל הסטייל הייחודי שלה, שמזכיר כמובן את הלוק האנדרוגיני המפורסם של קתרין הפבורן.
פיגורה בדור חדש
אף על פי שמעולם לא נחשבה ליפהפייה ההוליוודית הקלאסית, לקיטון הייתה בהחלט הצלחה עם הגברים הנחשקים של הוליווד. היא ניהלה מערכות יחסים עם וודי אלן, וורן ביטי, ג׳ק ניקולסון ואל פצ׳ינו, אך מעולם לא התחתנה.
״האם אני מתחרטת שמעולם לא התחתנתי? האמת שכן״, אמרה לאחרונה בראיון ל״טודיי שואו״. ״לא הציעו לי נישואים, אבל אני הצעתי. הצעתי לכל אחד מהם, וכולם אמרו לא״. בהמשך היא הודתה שהיא צחקה: ״לא באמת הצעתי להם נישואים. מצד שני, גם הם לא הציעו לי״. בראיון לעיתון ה״טלגרף״ הבריטי הסבירה שהיא לא מצאה את אהבת חייה, ושבכל עשור הייתה לה אהבה גדולה אחרת: ״וודי היה שנות ה־20 שלי, וורן היה שנות ה־30 שלי, אל היה סוף שנות ה־30 ותחילת שנות ה־40...״. היחיד שהיא שומרת איתו על קשר רציף הוא וודי אלן, שעד היום נמנה עם חבריה הקרובים.
למרות זאת קיטון לא ויתרה על חוויית האמהות, ובגיל 50 היא החליטה לאמץ ילדים. כיום היא אם חד-הורית לדקסטר בת ה-18 ולדיוק בן ה-13. קיטון אומרת שהאימוץ הוא הדבר הטוב ביותר שהיא עשתה אי פעם, אך היא מודה שהיה עדיף לעשות את זה מוקדם יותר, ולעשות את זה עם בן זוג: ״אני חושבת שחשוב שתהיה נוכחות גברית, שיהיה להם אבא שאוהב אותם. ומבחינת גיל, עדיף להתחיל מוקדם יותר. הייתי רוצה להיות צעירה יותר בשביל הילדים שלי עכשיו״.
בתור מי שתכף חוגגת יומולדת 70, הגיל הוא כמובן נושא מרכזי בכל ראיון איתה, וגם בספר שלה היא נוגעת בנושא ההזדקנות בתעשייה שסוגדת ליופי ונעורים.
לשמחתה של קיטון, היחס לנשים מבוגרות מתחיל אט-אט להשתנות, ולא מעט בזכות נשים כמוה. לצד הלן מירן, מריל סטריפ, ג׳יין פונדה, ברברה סטרייסנד וכוהנת הלייף-סטייל מרתה סטיוארט, שמקדמת את הססמה ״70 זה ה-50 החדש״, קיטון היא פיגורה בדור חדש של כוכבות המגדירות מחדש את המשמעות של להיות אישה שגילה מעל 60 בהוליווד - מקום שבאופן מסורתי נשים היו הופכות בו ללא רלוונטיות ברגע שחצו את גיל 40.
״נשים מעל גיל 50 יותר עצמאיות היום, והן רוצות לחוות הרפתקאות. הן רוצות לחוות את החיים בצורה שונה״, אמרה קיטון בהקשר הזה, וכל מי שראה אותה, חתיכה ושרמנטית, משתכרת ומפלרטטת עם אלן דג׳נרס בתוכנית שלה לאחרונה, ראה שבהחלט לא מדובר באיזו סבתא׳לה. •