התפתחות חדשה בפרשת הרפז, אלוף (מיל) אביחי מנדלבליט, המעוניין להתמנות לתפקיד היועמ"ש נתקל בקשיים חדשים.



ל"מעריב אונליין" נודע היום (רביעי) כי בהמשך לפרסומים על סגירת התיק כנגד מזכיר הממשלה והפרקליט הצבאי הראשי לשעבר, תת ניצב אביחי מנדלבליט, התיק נסגר עקב חוסר ראיות ולא בגלל חוסר אשמה. בהחלטה של היועמ"ש הוא כתב כי גם לו היו די ראיות, התיק היה נסגר כנראה מחוסר עניין לציבור. 



עובדה זו תביא לכך שככל הנראה מנדלביט לא יוכל להתמנות לתפקיד הנחשק של היועמ"ש.



מנדלבליט הגיש לפני מספר שבועות עתירה לבג"צ עקב שמועות על סגירת התיק נגדו, בדרישה כי היועמ"ש יערוך לו שימוע טרם החלטה על סיבת סגירת התיק. בג"צ קיבל את עמדת היועמ"ש, יהודה ויינשטיין, וקבע כי לא ניתן לשנות את פסק הדין וכי רק לאחר שתתקבל ההחלטה, יהיה רשאי מנדלבליט לערער על ההחלטה.



בהחלטה ששלח היועמ"ש לפרקליטיו של מנדלבליט נכתב כי "מנדלבליט נמנע מליידע את רז נזרי, המשנה ליועמ"ש, בדבר הימצאות המסמך בידי הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, אף שבאותה עת כבר ידע כאמור, כי המסמך נמצא ברשותו של האחרון וכי רשויות אכיפת החוק מנסות לאתרו".



עוד נכתב בהחלטת היועמ"ש כי "אף שהיה מנדלבליט מודע לכך כי אשכנזי מחזיק במסמך הרפז, הוא נמנע מלהנחות את אשכנזי למסור את המסמך לאלתר. נמנע מליידע אותי או את נציגיי בדבר הימצאות המסמך אצל אשכנזי". עם זאת, מציין היועמ"ש בהודעתו כי "יש לזכור כי יממה בלבד לאחר שנודע לו על הימצאות המסמך אצל אשכנזי, הנחה מנדלבליט את אשכנזי לדווח לי בדבר היומצאות המסמך אצלו וכך אכן עשה אשכנזי באופן מידי".



"נמצא איפוא כי מנלדלבליט עשה את המעשה הנכון ביותר בתוך הזמן קצר ביותר. בנוסף, יש להזכיר כי מאז אותם אירועים חלפו ארבע שנים וחצי וגם חלוף הזמן עשוי לעמעם את החומרה הגלומה בדברים. אני סבור כי יש מקום לאמת את המלצת פרקליט המדינה ולגנוז את תיק החקירה נגד מנלדביט מהטעמים שהוזכרו בחוות הדעת וכך אני מחליט".



מקורביו של מנלדלביט אמרו ל"מעריב אונליין": "ייתכן שההחלטה סתמה את הגולל על מינויו ליועמ"ש. יקח לפחות חצי שנה עד להליך שימוע על מנת לשנות את ההחלטה לסגור את התיק מחוסר ראיות לחוסר אשמה".



יש לציין כי סגירת תיק מחוסר ראיות לא תאפשר את אותו ניקיון הכפיים שמאפשרת סגירת תיק מחוסר אשמה. סגירת תיק מחוסר אשמה בעצם הייתה מנקה לחלוטין את מנדלבליט לו זה היה המקרה.



הפרשה החלה בשנה שעברה- מזכיר הממשלה והפרקליט הצבאי לשעבר נחקר במשך 10 שעות במשרדי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יח"ה) - בחשד לעבירות של הפרת אמונים בכל הקשור למסמך המפוברק בפרשת הרפז. הוא נחקר יומיים ברציפות ובסה"כ 20 שעות. הדבר נעשה בשל כך שבמשטרה מצאו סדקים וסתירות בעדותו, ועל כן נאלצו להמשיך בחקירה במשך שעות ארוכות.



במשטרה מייחסים למנדלבליט חשד לפיו בעת כהונתו כפרקליט צבאי ראשי הוא ידע על מסמך הרפז ועל עצם היותו מזויף, אולם בשיחותיו עם היועץ המשפטי לממשלה ועם גורמים בכירים נוספים, לא יידע אותם, לכאורה, בפרטים שהיו בידיו.