על הנייר, הישגיו המרשימים של חיים סבן כאיל תקשורת וכפילנתרופ, ששוויו הכספי המדווח הוא 3.4 מיליארד דולר, אמורים להפוך אותו לשם מובן מאליו בכל רשימת אח״מים. אך תמיכתו הכספית במועמדת לנשיאות ארצות הברית, הילארי קלינטון, הופכת אותו מתורם בעל כוונות טובות לממליך מלכים.
 
כישראלי-אמריקאי, סבן מתגאה בהידוק הקשרים ההדדיים בין שני העמים. לצורך כך, הוא ייסד את מרכז סבן למדיניות המזרח התיכון, שהשגריר לשעבר מרטין אינדיק הקים לפני יותר מעשור, המהווה חלק ממכון ברוקינגס היוקרתי. פורום סבן השנתי של הארגון מכנס את ראשי הממשלים מירושלים ומוושינגטון לדון בברית אסטרטגית חיונית זו.
כתורם הגדול ביותר לצה״ל, המעורבות של סבן בגאלה השנתית של ארגון ידידי צה״ל בארצות הברית (FIDF), שכוכבי הוליווד הבכירים מתכנסים בה, היא דוגמה לאופן שבו הוא ממקסם את קשריו בקהילה הפילנתרופית ובהוליווד למען טובתה של מדינת ישראל.
 

בראיון באמצעות הדואר האלקטרוני עם ״ג׳רוזלם פוסט״, סבן דיבר על תמיכתו במועמדת הדמוקרטית קלינטון, על היחסים המתוחים בין ירושלים לוושינגטון ועל הסיכונים הכרוכים בה¬סכם הגרעין עם איראן, שנועד להיחתם בחודש הבא.
 
עולם סוער
בעוד שישראל ניצבת מול סכנות רבות, דבר אחד בטוח: סבן נחוש לשים את כספו במקום שבו נמצאים ערכיו, לתמוך במדינה היהודית ובביטחונה.
״אשתי שריל ואני לא גדלנו בתוך זכויות יתר. המאבקים שהתמודדנו עמם בעבר ממלאים תפקיד מרכזי בראייתנו את העולם כיום. אנחנו בני מזל להיות בעמדה שבה אנחנו יכולים להשיב טובה לקהילה שלנו. אנחנו לוקחים את האחריות הזאת ברצינות רבה. האחריות הזאת היא המניעה אותנו במאמצינו לעשות את הקהילה שלנו למקום טוב יותר במגוון דרכים. משמעותה היא לשפר את רווחת העיר שלי, לוס אנג׳לס; המדינה שלי, ארצות הברית; והמורשת שלי, העם היהודי ומדינת ישראל. הלהט לשיפור רווחתה של הקהילה שלי הוא המניע אותי בעסקי, בתמיכה הפוליטית שלי ובתרומה שלי״.
 
מה יהיה לדעתך האתגר העיקרי של העולם בשנה הבאה?
״אנחנו חיים בעולם סוער; לאן שלא מסתכלים, נתקלים בסערה. אנחנו מתמודדים עם כמות עצומה של בעיות בינלאומיות, מאיום הטרור הבינלאומי וחוסר היציבות במזרח התיכון ועד לאלימות בגבולותיה של רוסיה ההופכת לתקיפה יותר ויותר. לכן, האתגר וההזדמנות החשובים ביותר שלנו הם להבטיח שארצות הברית תישאר המעצמה הבינלאומית האמיתית היחידה שתוביל אותנו קדימה. בעזרת המנהיגות האמריקאית נוכל להתמודד עם הקשיים הגיאו-פוליטיים והבינלאומיים של ימינו״.
 
כפי שאתה יודע, המתח בין ישראל וארצות הברית שלט בכותרות השנה. מה צריך לעשות לדעתך כדי לתקן את היחסים בין המדינות?
״זה לא סוד שהיו מחלוקות בין הנשיא ברק אובמה וראש הממשלה בנימין נתניהו. יחד עם זאת, חשוב לדעתי לקחת צעד לאחור ולהכיר בכך שיחסי ארצות הברית וישראל גדולים הרבה יותר משני אנשים כלשהם. אנחנו רואים שותפות חזקה בין ירושלים לוושינגטון בכמה רמות, ממודיעין משותף וסיוע צבאי ארוך טווח ועד שיתוף פעולה חיוני בטכנולוגיות אנרגיה ומים. זאת לא הפעם הראשונה שיש מתח בין שתי בעלות הברית הללו, וסביר שזאת לא תהיה הפעם האחרונה. אבל אני חושב שסגן הנשיא ניסח זאת בצורה הטובה ביותר ביום העצמאות האחרון, כשהוא אמר ׳לפעמים אנחנו משגעים זה את זה. אבל אנחנו אוהבים זה את זה, ואנחנו מגנים זה על זה׳".
 
אם הילארי קלינטון תזכה במועמדות הדמוקרטית, במה לדעתך עמדותיה יהיו שונות מדעותיו של אובמה?
"אנחנו לא יודעים עדיין את כל עמדותיה המפורטות של הילארי, ואני לא מוכן להסגיר דבר. יחד עם זאת, אני יודע דבר אחד: הילארי תהיה נפלאה לישראל. אני מכיר את הילארי יותר מ-20 שנה, ויש לה רקורד עקבי של תמיכה איתנה בישראל. מימיה כגברת הראשונה עד למנהיגת הסנאט ומזכירת המדינה, הילארי היא מגנה עיקשת על האינטרסים של ישראל. היא תהיה נשיאה מעולה לארצות הברית ומנהיגה עולמית יוצאת מן הכלל. היחסים בין ארצות הברית וישראל יתחזקו מאוד בתקופת כהונתה".
 
תמיכה תזקה
סבן, 70, נולד במצרים ועלה עם משפחתו לישראל כשהיה בן 12. בני המשפחה התגוררו בחצור הגלילית ובהמשך עברו לתל אביב. בתום שירותו הצבאי, בשנת 1966, סבן הצטרף ללהקת "האריות" כנגן גיטרה בס. בהמשך הוא עסק באמרגנות. בשנת 1975 עבר לצרפת והקים בה חברת תקליטים שרשמה הצלחה.
 
במקביל עסק סבן בהלחנת מוזיקה לסדרות טלוויזיה. ב־1983 הוא עבר ללוס אנג׳לס, הקים אולפני הקלטות וייסד חברת שהפיקה סדרות טלוויזיה. הצלחה גדולה נרשמה לסדרה"פאוור ריינג׳רס". בשנת 2002 מכר סבן את עסקיו הטלוויזיוניים לחברת "וולט דיסני" תמורת 1.7 מיליארד דולר.
 
בשנים האחרונות פועל סבן גם רבות בתחום העסקי בישראל וכן בתרומה עבור מוסדות במדינה. בשנת 2013 רכשה קבוצת האחזקות שלו את השליטה בחברת התקשורת "פרטנר". קודם לכן היה מעורב סבן בין היתר גם בעסקאות שכללו את "בזק" ו״קשת".
כאמור, לצד עסקיו מקדיש סבן תשומת לב רבה לנושאים הפוליטיים והמדיניים.
 
מה דעתך על העסקה עם איראן, שאמורה להיחתם ביוני?
"כמו שאומרים, השטן הוא בפרטים, ומוקדם מדי לדעת מה תהיה תוצאת המשא ומתן הסופי, הטכני, עד סוף יוני. בסופו של דבר, אם ההסכם הסופי יכלול פשרה אמיתית ומשמעותית של איראן, לצד מנגנוני פיקוח ואכיפה חזקים, ומגבלות נוקשות על מחקר ופיתוח, עלינו לתת לו הזדמנות. איראן גרעינית לא תעלה על הדעת. ואם הסכם סופי יר¬חיק באופן אמין את איראן מהמסלול הגרעיני, במיוחד בניגוד לסטטוס קוו העכשווי, אנחנו צריכים לשקול זאת ברצינות".
 
אובמה דוחף לחידוש שיחות השלום בין הפלסטינים וישראל. מה הסיכוי שזה יקרה, לדעתך? מה צריך לעשות אחרת בסיבוב הזה?
"אין ספק שקידום השלום בין ישראלים ופלסטינים יהיה הרה אתגרים, ויית־ קל בהתנגדות של חלקים משני הצדדים. יחד עם זאת, חשוב להכיר שוב ושוב בכך שפתרון שתי המדינות הוא אינטרס ישראלי קיומי. זה הכרחי על מנת להבטיח את עתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. הדמוגרפיה מבהירה היטב שבטווח הארוך ישראל לא יכולה לשרוד במסגרת הסטטוס קוו".
 
קיים חשש שאם המתיחות תימשך, ישראל תהפוך לנושא מפלגתי באמריקה. האם אתה מסכים עם התחזית הזאת?
"יש תמיכה חזקה בישראל בקרב הדמוקרטים. אבל אין ספק שאנחנו, באמריקה, חייבים לוודא - במיוחד בשנות בחירות חשובות כמו השנה הזאת - שאנחנו נמנעים מלהפוך את ישראל לנושא מפלג בין המצביעים. פוליטיזציה של ישראל למטרות פוליטיות מקומיות תהיה טעות חמורה. חברי הדמוקרטיים והרפובליקנים חייבים לעשות הכל כדי למנוע זאת".