500 מקרי אובדנות מדווחים בשנה ומחקרים בנושא הראו שישנם עשרות מקרים נוספים שאינם מדווחים. בעקבות מקרי ההתאבדות שאירעו בזמן האחרון, מנהל המרכז לבריאות הנפש גהה שבפתח תקווה מקבוצת הכללית ויו״ר המועצה הלאומית למניעת התאבדויות, פרופ' גיל זלצמן, מספר על התופעה.



״בערך כרבע מהמתאבדים הם מתחת לגיל 24. בגיל ההתבגרות הסיכוי להתאבד הוא גבוה מאוד״, אמר פרופ' זלצמן, ״גילאים נוספים שבהם הסיכוי גבוה הם העשור הרביעי והגיל הקשיש, מעל 75״. לדבריו, ״גברים נוטים להתאבד פי חמישה מנשים״.
 
פרופ' זלצמן מנה את המניעים להתאבדות: ״הסובלים מהפרעות או מחלות נפשיות הם בעלי סיכויים גבוהים יותר לנקוט צעד של התאבדות. אירועי חיים שליליים כמו אובדן, מבנה אישיותי אימפולסיבי ותוקפני, שימוש בסמים ואלכוהול וזמינות של אמצעי לפגיעה עצמית, כמו נשק וכדומה, יכולים להוביל לכך״.
 

״האתגר במניעת התאבדות שונה ברמת המטופל הבודד וברמה הלאומית״, טען פרופ' זלצמן, ״לגבי הפרט, לא נמצא עד כה אף כלי קליני או מחקרי שיכול לנבא אם אנשים בקבוצת סיכון יתאבדו בסופו של דבר, לכן ההתמקדות היא בזיהוי סימני דיכאון ומצוקה וטיפול מוקדם על ידי אנשי בריאות הנפש. לצערי, אנשים רבים עדיין סובלים ממצוקה גדולה ונמנעים מלקבל טיפול מקצועי בזמן בגלל הסטיגמה הכרוכה בלהיות בעל הפרעות פסיכיאטריות בישראל״.
 
בנוגע לרמה הלאומית אמר פרופ' זלצמן כי ״מההיבט הזה ישנן כמה אסטרטגיות יעילות - מינוי 'שומרי סף', הכוללים הורים, מורים בבתי הספר, מפקדים בצבא, רופאי משפחה ורופאי ילדים, מדריכים בתנועת נוער ושוטרים. מניעת נגישות לאמצעים קטלניים, איתור נקודות פופולריות להתאבדות בקפיצה והגבלת מספר הכדורים הנמכרים ללא מרשם רופא - הוכחו בעולם כצעדים יעילים גם הם. הרפורמה בבריאות הנפש, שתיכנס לתוקף ב־1 ביולי נותנת גם תקווה בתחום הזה, משום שברגע שהאחריות תעבור לקופות החולים, הצפי הוא שהתורים יתקצרו והשירות הפסיכולוגי והפסיכיאטרי ישתפר״.
 
כמו כן, זלצמן מפרט על תופעת ה״שיימינג״ בפומבי, שלטענתו, ״מקבלת משמעות מיוחדת בעידן המדיה החברתית מכיוון שלכל דבר שאנחנו אומרים וכותבים ישנה חשיפה עצומה״. הוא מדגיש כי ״אנשים לא מתאבדים בגלל אירוע נקודתי, אבל כשאירוע מסוים מצטבר לגורמי סיכון אחרים, זה יכול להוביל להתנהגות אובדנית. זה בעיקר מחייב את כולנו ליתר אחריות בשימוש במדיה החברתית. צריך גם לשים לב שקיימת תופעה של 'הדבקה' של התנהגות גופנית, לכן כשהנושא נמצא כעת בכותרות חשוב לטפל ולדון בו בצורה אחראית ומבוקרת״.
 
הוא סיפר כי התוכנית הלאומית למניעת אובדנות אושרה בשנה שעברה על ידי הממשלה, והוקמה במשרד הבריאות יחידה למניעת התאבדויות, העוסקת בימים אלה בגיוס כוח אדם והפעלות התוכנית ברשויות המקומיות השונות. לדבריו, ״בינתיים רק תשע רשויות נכנסו לתוכנית, אבל זהו רק צעד ראשון ויידרשו תקציבים נוספים להרחיב את התוכנית לשאר הרשויות״.