ערכה: ליאת מלכא בלכטובסקי



אני בת 70, סובלת מכאבים נוראים בגב התחתון, שמופיעים בעיקר כשאני הולכת. עוד לא פניתי לאורתופד, כי אני חושבת שזו בעיה של גיל. קיבלתי חגורת גב מאחי, האם היא יכולה לעזור?
״כאבים בגב התחתון יכולים לנבוע מכמה סיבות, חלקן שריריות חלקן עצביות. לכן עדיף שתלכי להיבדק אצל רופא מומחה, שיבדוק ליתר ביטחון אם יש סימנים של לחץ על העצב. אני מניח שאצלך אין סימנים כאלו, כי הכאבים מתבטאים בעיקר בהליכה. לדעתי עדיף שתוותרי על שימוש בחגורת גב. ברגע שתשתמשי בחגורה כזו היא זו שתחזיק לך את הגב והשרירים במקום עמוד השדרה, ובמקרה שלך חשוב שאת תחזקי את השרירים בעצמך. העובדה שאת בת 70 היא לא סיבה מספקת לכך שאת סובלת מכאבי גב תחתון, לכן לפני הכל חשוב שתעשי בירור ותבדקי למה כואב לך הגב. אני מציע לך שתפני לאורתופד שיבדוק אותך ויראה אם יש סימנים לכך שהצילום בעיה היא שרירית. ייתכן שרופא מומחה יפנה אותך למכון פיזיקלי לפיזיותרפיה, שם ילמדו אותך לעשות תרגילים שיחזקו לך את השרירים בעמוד השדרה וישפרו או יעלימו לחלוטין את הכאבים שמהם את סובלת. כאמור, אם תלכי עם חגורה אולי תרגישי יותר טוב, אבל זה לא יפתור את הבעיה כי אז תהיי תלויה בחגורת גב ולא תוכלי ללכת בלעדיה״.

אני בן 72, סובל בין היתר מאי ספיקת כליות קלה. לפני כארבע שנים עברתי ניתוח הלוקס ולגוס (בוהן כלובה) בכפות הרגליים, ולצערי מאז הניתוח ועד עכשיו הרגליים שלי נפוחות מהברכיים ועד הבהונות. אני אובד עצות, הרגליים שלי התנפחו בצורה קיצונית, ואני לא יכול אפילו לגרוב גרביים. איך אפשר להוריד את הנפיחות?

״הלוקס ולגוס זהו מצב שבו האצבע הראשונה (בדרך כלל הבוהן של הרגל) בולטת ב־45 מעלות החוצה והעצם בולטת. התופעה מלווה בדרך כלל בכאבים מאוד קשים, בעיות במפרק ובעייתיות במציאת נעליים מתאימות. ניתן לטפל בתופעה באמצעות ניתוח מיוחד שעורכים רופאים אורתופדים, מומחים לכף הרגל. לפי הדברים שתיארת הנפיחות שממנה אתה סובל אינה קשורה לניתוח שעברת, ציינת שרגליך נפוחות מהברכיים ועד לבהונות, אבל הניתוח נעשה במפרק של אצבעות הבוהן, ולכן אפשר לקבוע בוודאות שהבצקות ברגליך אינן קשורות לניתוח. הנפיחות יכולה לנבוע מסיבות שונות: אנשים רבים בגילך סובלים מתופעות של נפיחות ברגליים, ואי ספיקת כליות קלה גורמת לבצקות ברגליים. אני ממליץ שתפנה לרופא נפרולוג או לרופא פנימי, הם יוכלו להמליץ על טיפול מתאים שיעזור להוריד את הנפיחות. דבר נוסף שיכול לעזור לך הוא אימון באמצעות פדלים, אתה יכול לרכוש פדלים, להעמיד אותם מול הטלוויזיה ולפדל כמו ברכיבה על אופניים בזמנך הפנוי. התנועה הזו ברגליים תזרים לך את הדם. מעבר לכך, במצב של מנוחה כדאי שתשכב עם רגליים מורמות״.

אני בת 66. כבר עשר שנים אני לא מסוגלת לשתות שום משקה חם. זה גורם לי להרגשה רעה, לחולשה פתאומית ולנפילת אנרגיה, ובאותם רגעים יש לי מין תחושה כאילו לא מגיע לי אוויר לראש. זה קורה אפילו אם אני מכניסה טיפה אחת של משקה חם לפה. ממה זה יכול לנבוע והאם זה יכול להיות קשור למצב חרדתי?
״ישנן תופעות רבות של רגישויות. אני תמיד ממליץ לאנשים להקשיב לגוף שלהם, כלומר אם הגוף שלך אומר לך ששתייה חמה משפיעה עלייך בצורה לא טובה, אל תשתי שתייה חמה. בגוף האדם ישנה מערכת ששולטת על נפח הדם ועל הקוטר של כלי הדם, המערכת הזאת מושפעת מאוד מחום ומקור. יכול להיות שבמקרה שלך המערכת הזאת רגישה הרבה יותר, וכל דבר חם שנכנס לך לגרון מרחיב את כלי הדם, וגורם לירידה בלחץ הדם ולחולשה. עוד ייתכן שמשום שאת מודעת לכך שאת רגישה לחום, את חוששת מהתקף ונלחצת מראש עוד לפני שאת שותה את המשקה החם. אם את חווה התקף כזה, את יכולה לנסות לנטרל אותו עם קרח. תכניסי לפה קוביית קרח או קרח גרוס ותמצצי אותם, מרכז העצבים שרגיש לחום נמצא בגרון, ולכן ברגע שבולעים דבר מה חם או קר מיד ניכרת השפעה. סיפרת שההתקפים שאת חווה מתרחשים אפילו כשאת מכניסה טיפת שתייה חמה לפיך, זה מצביע על כך שההתקף נובע מחרדה. יכול להיות שבשלב כזה או אחר נגרמה לך טראומה שגרמה לכו לרתיעה באופן קיצוני משתייה חמה. אני ממליץ שתפני לרופא ותנסי לטפל בחרדה. מעבר לכך, כל זמן שאת יכולה לאכול אוכל פושר וליהנות ממנו זה העיקר״. 

שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה

מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, כל יום שישי ב-13:00 ב"רדיו ללא הפסקה"