נשיא המדינה, ראובן ריבלין, פרש היום (חמישי) בנאומו מול באי כנס גבעת חביבה השלישי לחברה משותפת את חזונו לחיים משותפים של יהודים וערבים וקרא לבניית צעדי אמון הדדיים בין שני העמים.



ריבלין אמר כי כדי ללכת לחיים משותפים לא מספיק להרבות בדיבורים ויש לעשות גם מעשים: "יש כאן שני עמים שהתמקדו יותר מידי בעבר, ופחות מידי בעתיד, יותר מידי בתחושות הצדק שלהם ופחות בהבנת הסיפור של הצד השני. יותר מידי בתקוות שווא שהצד השני יעלם, ופחות מידי בהפנמה ששני הצדדים כאן כדי להישאר. יותר מידי בכאב, בשכול ובזיכרון ופחות מידי בתקוות ובחדות הגילוי ההדדי".



הנשיא ציין כי "הטיפול ביחסי הערבים יהודים חייב לעלות על השדרה המרכזית התודעתית הפוליטית, הציבורית והתקשורתית, וכל דבר שהוא פחות מכך, אינו אלא רשלנות והפקרות שלנו את עתידנו ואת עתיד ילדינו".



הנשיא אמר עוד כי ביסוס אמון הדדי בין הציבור הערבי ליהודי הוא חשוב למדינת ישראל, מחייב התמודדות אמיצה עם צמצום הפער האדיר בתקציבים, בתשתיות ובקרקעות. שוויון בנגישות למשאבים, לאפשריות ולהזדמנויות בשוק העבודה".



ריבלין הוסיף כי "לאחר 67 שנים שבהן לא נבנה אף יישוב או עיר ערביים, הגיעה העת להקמתה של עיר ערבית חדשה ראשונה בישראל". הוא הזכיר כי החלטה בעניין זה התקבלה כבר ביוני 2008 והוא הביע תקווה כי לקראת 2020, "העיר הזו תהיה על הקרקע ולא רק על המפה".



עוד אמר הנשיא, כי "השותפות בין יהודים וערבים לא יכולה להתבסס על טשטוש של זהויות. כל ניסיון להשיג שינוי באמצעות תביעה או צפייה של צד אחד מהצד השני לוותר על עברו וזהותו, נדונה לכישלון". הוא הביא כדוגמא כיצד השיטה האירופית של ניתוק צעירים מוסלמים מזהותם דוחפת אותם כ"בומרנג" לזרועות ארגוני טרור רדיקליים, בחיפוש נואש אחר זהות ומשמעות.



הנשיא ציין כי למרות האיום והפחד, על הציבור היהודי בישראל יהיה להכיר ולהפנים שהציבור הערבי הוא בשר מבשרה של הארץ הזאת, ובאותה מידה אסור שהתודעה בהיסטוריה הפלסטינית יוגדרו ע"י התנגדות לציונות או לעם היהודי. כמו כן, הוא אמר כי כל צד חייב להושיט יד לצד השני, מה שלדעתו צריך להתבטא בראש ובראשונה בשפה: "העברית צריכה להילמד על בוריה בקרב הציבור הערבי, אך הגיעה העת שגם השפה הערבית תילמד בקרב הציבור היהודי".



הנשיא אמר כי "התקווה הישראלית טמונה בגיבוש זהות ישראלית משותפת לילד מתל אביב ולילדה מכפר קאסם, יחד עם הילד מבני ברק והילדה מבית אל. המשימה הגדולה המונחת לפתחנו היא של ביסוס האמון בין הצדדים, זו איננה משימה של 'השמאל' או של מחנה פוליטי כזה או אחר- זוהי משימה של כל מי שהארץ הזאת יקרה לו".