ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (ראשון) פה אחד את בקשת השר להגנת הסביבה, אבי גבאי (כולנו), להחזיר לכנסת להצבעה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הסדרת העיסוק בהדברת מזיקים ("חוק המדבירים").



הצעת החוק נוסחה במשרד עוד בתקופתו של השר לשעבר, עמיר פרץ (המחנה הציוני), לאחר האסון שאירע בירושלים בינואר 2014 בו נהרגו אביגיל ויעל גרוס, בנות ארבע ושנה וחצי, משאיפת חומר הדברה רעיל בבית הוריהן, ושני אחיהן נפגעו קשה. החקיקה מעולם לא הושלמה בשל פיזור הכנסת ה-19 והשר גבאי ביקש להחיל דין רציפות על החוק ולזרז את סיומה.



הצעת החוק מתייחסת למצב הפרוץ בהסדרת מקצוע ההדברה כיום ומציינת שורה של סעיפים למניעת אסונות כתוצאה משימוש פיראטי וללא רישיון מוסדר בחומרי הדברה. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "הצעת החוק כוללת חידושים ושיפורים משמעותיים בתחום בטיחות ובריאות הציבור, ובהם: חובת הכשרה של מדבירים בקורס מוכר טרם קבלת הרישיון, ביטול מעמד עובדי ההדברה שאינם מורשים ואינם מפוקחים, קביעת מספר סוגי רישיונות ייעודיים ומדורגים, הרחבת סמכויות האכיפה של המשרד להגנת הסביבה ועוד".



הצעת החוק המקורית שעברה בכנסת בקריאה ראשונה קבעה עוד כי יוקם "רשם מדבירים" שיכולול את כל המדבירים המורשים בישראל ויהיה גלוי לציבור וכי העונש המירבי בגין עבירה על החוק יגיע לשנת מאסר וקנס של מעל 900 אלף שקלים ובנוסף המשרד להגנת הסביבה יוכל להטיל קנסות של עד 10,000 שקלים על מדבירים ועד 50 אלף ₪ על חברות.