מוזרות ובלתי צפויות הן דרכיו של בני בגין. פרשנים ומשקיפים פוליטיים כושלים פעם אחר פעם בניבוי צעדיו. האיש ההגון והצנוע הזה, אידיאולוג יותר מאשר פוליטיקאי, סבל לא מעט מבנימין נתניהו. מממשלתו הראשונה התפטר בינואר 1997 , בעקבות החלטתה לאשר את הסכם חברון. בהמשך, לאחר אישור הסכם וואי, אף פרש מהליכוד והקים סיעה עצמאית בשם "חרות".



אבל חילוקי הדעות האידיאולוגיים לא הפריעו לו לחזור לליכוד ולחיקו של נתניהו ב-2008 , לקראת הבחירות לכנסת ה־ 18 שאליה נבחר. אלא שבפריימריז בליכוד ב־ 2012 , לקראת הבחירות לכנסת ה־ 19 , נדחק בידי הבוחרים למקום לא ריאלי. נתניהו הצהיר אז שהוא רוצה אותו לצדו, מה שהובן כהבטחה למינויו לשר, אך כמו הבטחות אחרות של ביבי, גם זו לא מומשה.
 
גם זה עדיין לא הפריע לבגין לחזור שוב לליכוד לקראת הבחירות האחרונות, לאחר ששוריין בידי ראש הממשלה במקום ה־ 11 ברשימה, שהוצע קודם לכן לאחרים שדחו אותו. מדוע הסכים לחזור? אין לי תשובה.

מכל מקום, זהו מסלול מזגזג למדי של בגין. ההמשך ידוע: בגין מונה לשר בלי תיק באופן שהפתיע אותו עצמו. כעבור כשבועיים וחצי, כדי לפנות מקום לשר גלעד ארדן, נזרק מהממשלה בידי נתניהו, שליווה אותו החוצה ב"הספד" בפייסבוק, שבו הגדירו כאדם ערכי ומוסרי והפליג בשבחיו על תרומתו לעבודת הממשלה ולפורומים הביטחוניים הרגישים ביותר. הוא אף הבטיח: "אעשה כל מאמץ לשלבו בהמשך". נו, הרי עוד משנת 2012 הוא רוצה אותו לידו.
 

על אף ביזויו, בגין קיבל את הדין בשלווה ושוב הפתיע את הפרשנים, כשהודיע שבניגוד להערכותיהם אין לו כל כוונה לפרוש מהכנסת. אפילו כינה אותם טמבלים. מישהו שבא ויוצא מלשכת ראש הממשלה אומר שנתניהו מינה את בגין לשר אף על פי שידע שארדן עשוי לחזור לממשלה, מתוך הנחה שכאשר מדובר בבגין האהוד והמוערך, יסכימו סיעות הקואליציה שיישאר בממשלה גם אם ארדן יצטרף, תוך חריגה ממספר השרים המוסכם.
 
אז הוא טעה. אבל לא איש כנתניהו יודה בטעותו ויקבל עליו אחריות לזריקת בגין. מה פתאום הוא אחראי? לדידו האשמים בכל המצב המביך ובהשפלתו של בגין הם בכלל ראשי מפלגות הקואליציה, שלא הסכימו שלליכוד יהיה שר נוסף. רק הם. עם כל הכבוד לראש הממשלה, חוצפה היא הגדרה ממעיטה לטענה כזו.
 
אם בגין כל כך חשוב, ערכי ותורם לממשלה, כפי שאמר נתניהו, מדוע דווקא הוא נזרק? מדוע לא אחד השרים הצעירים שהיו ח"כים רק שנים מעטות ועתידם עוד לפניהם? מדוע לפני שהוא מבקש טובות מראשי סיעות הקואליציה, לא ביקש־דרש נתניהו מאחד השרים הללו להתפטר לטובת צירופו של ארדן? שמעתי למשל את השר יריב לוין תוקף את ראשי הסיעות על סירובם. מדוע הוא לא התנדב להתפטר במקום בגין?
 
התשובה לגבי נתניהו היא שמהשרים האחרים, פוליטיקאים מתוחכמים בעלי אחיזה במרכז, הוא מפחד. הם מסוגלים לעשות לו אינתיפאדה בליכוד. אחד מהם, דני דנון, כבר עשה זאת בעבר. מנגד, כמה דיוויזיות יש כבר לבגין הג'נטלמן, מייצג ההדר הבית"רי? הרי המרכז אינו אוהב אותו בכלל. איתו יכול נתניהו, בלי בושה, לעשות "השתמש וזרוק". לנצל בבחירות את דימויו המוערך בציבור ואת שם משפחתו ואחר כך לזרוק לכלבים.