ועדת הכספים של הכנסת התכנסה היום (שלישי) לישיבה ראשונה כדין.



מטרת הכינוס הינה לדון בשורה של הצעות דחופות לסדר היום שהועברו לוועדה והנוגעות לסוגיית מונופול הגז. נציגי חברות הגז לא הגיעו לדיון. 



הממונה על ההגבלים העסקיים הפורש, פרופ' דיוויד גילה, אמר במהלך הוועדה כי: "חברות הגז מאיימות מעמדת כוח חזקה על משרדי הממשלה"



הוא הוסיף כי "קיים חשש מאיומי החברות, יש לחברות כוח עצום מול הממשלה, כי היד שלהן על השיבר". חברי הכנסת ובראשם גפני הפצירו בגילה לחזור בו מהתפטרותו אך הוא נחוש בו לעזוב.



יו"ר הוועדה, משה גפני, אמר בפתח הוועדה כי "מדובר בנושא שמטריד את אזרחי מדינת ישראל, מחירי הגז מאוד גבוהים והיינו צריכים לדון בכך כבר מזמן", אמר יו"ר הוועדה".

"צריך להיות הוגנים ולומר שהכנסת לא פיקחה על עבודת הממשלה, כתוצאה מהעובדה שהכנסת לא תפקדה. נהלתי שיחות עם כמה גורמים מרכזיים בממשלה בעניין. הממשלה עדיין לא קבלה החלטה", המשיך גפני והוסיף: "אנו נבקש בסוף הדיון מהממשלה לעשות את עבודתה ולהציג את הנתונים. ממה שהתפרסם, אנו יודעים שמשרד האוצר דרש פיקוח על המחירים וחברות הגז קמו ועזבו. לא ידוע לי איזה פיקוח הוצע אך יש טענות שצריך לברר אותן".



"נפיץ את סיכומי הדיונים בימים הקרובים"



בוריס דורפמן, נציג משרד ראש הממשלה וסגנו של יוג'ין קנדל אמר: "יש שני תהליכי חקיקה בכנסת. יש עבודת מטה שמתקיימת מזה כחצי שנה. אין צוות קנדל שעוסק בגז. פרופסור קנדל הוא חלק מהמטה, הוא לא יו"ר. אנו לא רחוקים מלהמליץ על סיכום ונפיץ את סיכומי הדיונים, זה יקרה בימים הקרובים".
גפני אמר כי הוא שוחח עם יובל שטייניץ, שר האנרגיה המופקד על הנושא: "הוא ילמד את העניין ואז ישמיע את דעתו". כמו כן, גפני שוחח עם יו"ר ועדת הכלכלה, איתן כבל ועם שר האוצר, משה כחלון: "שר האוצר אמר שהוא לא יתערב אבל משרדו יהיה בקיא בפרטים".

ח"כ שלי יחימוביץ (המחנה הציוני) אמרה כי "מדובר בסוגיה הכלכלית החשובה ביותר במדינת ישראל. אין סוגיה יותר משפיעה על חיינו מאשר משק הזמן, מחירו, נגישותו ומבנה משק הגז. לכן מאוד מצער אותי ששר האוצר מנוע על פי החלטתו לעסוק בזה".



יחימוביץ ביקרה את חוסר האפשרות לפקח על המונופול ואמרה: "אנו נמצאים במתקפה מתוזמנת של הון ושלטון שמגיעה לידי מיצוי מקסימאלי בימים האחרונים, שומעים את הנרטיב של חברות הגז שהוא זהה לחלוטין לנרטיב הממשלה: יוג'ין קנדל מודיע שהמונופול הוא לנצח נצחים ושפיקוח על הגז הוא אסון. יש פה מונופול ולנו אסור לפקח עליו".



יחמוביץ התייחסה להתנהלות סביב הממונה על ההגבלים העסקיים שהתפטר מתפקידו: "מדובר באדם סולידי ומתון המחפש פשרות שלא פעם גרמו לכך שאני אמתח עליו ביקורת, לאורך כל המאבק על סוגיית מונופול הגז בא גילה ולמרות רצונו שיתף פעולה עם הצוות. הוא הגיע למתווה שבסופו של דבר יתכן שיהיו הזדמנויות לפרק את המונופול ואז אחרי שגילה הגיע להסדר הפשרני, הלכו לו על הראש ואמרו שההסדר מאיים יותר מדי על חברות הגז, מאיימים עליו בצווים ובסמכויות לפטרו או לעקוף אותו. גורמים לו לעזוב את התפקיד ואז מייצרים מתווה שהוא התרפסות בפני חברות הגז".



על חוסר ההסכמה של חברות הגז בנושא אמרה יחימוביץ: "מי שואל אותן לעזאזל אם יהיה פיקוח על המחירים אם לא". יחימוביץ התייחסה להתפטרותו של המגיש נדב פרי מערוץ 10 והוסיפה: "רק אתמול שמענו איך עבר נדב פרי לשורות תשובה. זו דוגמא מצוינת איך עובדת השיטה ואיך נקנים בזה אחר כל זה מי שיכול להשפיע על התודעה, על הפוליטיקאים ובסוף על הכסף הגדול של חברות הגז".



"העמדה של חברות הגז- כך נראית סחיטה באיומים"
ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) אמר במהלך הדיון כי "אין ספק שבתחום הגז יש מונופול קיצוני. לקבוצת אנרגי נובל תשובה יש מונופול ענק, לו העל הדמוקרטיה ועל יוקר המחיה. זה לא הון ושלטון אלא שלטון ההון". חנין הוסיף כי "כששומעים את העמדה של חברות הגז - אנו רואים איך נראית סחיטה באיומים. מה שחמור במיוחד היא העובדה שעוקפים את הכנסת בצורה דרמטית. לא רק שאין לנו אינפורמציה, אלא שמלעיטים אותנו בדיס אינפורמציה".
חנין אמר כי הפתרון הוא הטלת פיקוח מידי על מחירי הגז: "אין ברירה אלא להוריד את מחירי הגז באמצעות פיקוח. אם הם לא ירצו לפתח את המאגר צריך להחזיר אותו לידי המדינה. יש חברות אחרות שישמחו לפתח אותו".
ח"כ תמר זנדברג (מרצ), שנכחה גם כן בדיון, אמרה: "אין גבול ללחץ ואין ריסון לסחטנות של חברות הגז והאנרגיה. עיני כל הציבור נשואות לכנסת כי לצערי משרדי הוכיחו כי הם לא שומרים על האינטרס הציבורי".