בבחירות הקרובות ללשכת עורכי הדין, שייערכו ב־16 ביוני, תתמודד לראשונה רשימה חרדית שתנסה להכניס את נציגיה לוועד הארצי ולמחוז תל אביב והמרכז. חברי הסיעה, "אמונה במקצוע", לא מסתפקים בכך ומכוונים גבוה, עד למקום בוועדה לבחירת שופטים. "אנחנו רוצים שופטת חרדית", הם אומרים.



הסיעה כבר הודיעה שתתמוך ביו"ר ועד מחוז תל אביב, עו"ד אפי נווה, לראשות הלשכה.



"לימוד התורה הוא דרך מרכזית, אבל יש כאלה שקשה להם", אומר עו"ד שלמה לינצר, איש הסיעה וחבר המועצה הארצית בלשכת עורכי הדין. "'ממיתים עצמם באוהלה של תורה' זה לא סתם ביטוי. לא קל לשבת וללמוד מבוקר עד ערב. יש כאלה שקשה להם או שעושים זאת מתוך אילוץ כלכלי, ויוצאים לתוך מעגל העבודה".



"בתקופה האחרונה, החרדים שיצאו למעגל העבודה הם צעירים שעברו מסלול אחר", מסביר יו"ר הרשימה, עו"ד יוסי ויצמן. "הם הבינו שלא יוכלו להמית את עצמם באוהלה של תורה כי זה פשוט לא מתאים להם, ופנו ללימודי מקצועות שונים. ובתוך זה, מקצוע המשפטים, שיש לו אופי קצת יותר 'גמרתי', הוא מקצוע מוביל. עורכי הדין האלה רוצים להצליח ולהיות מעורבים בחברה, בלי להוריד בשמירה על המצוות והמסגרת החרדית".



ברשימה של ויצמן, יו׳׳ר ועדת הוצאה לפועל בלשכה, ישנם עורכי דין חרדים הפעילים בתחום המשפטי ובתחום הציבורי. לצדם של ויצמן ולינצר מתמודדים ברשימה הארצית גם פרקליטה של סיעת דגל התורה בירושלים מנחם מושקוביץ, מנכ"ל אתר הפורומים המשפטיים אדי סוברי וסמנכ׳׳ל קרן קמ׳׳ח אברהם יוסטמן. חברי הסיעה פעלו עד עתה בגופי הלשכה במסגרת הסיעות הגדולות, אולם כעת הם רוצים ייצוג משלהם.



"אנחנו רוצים לנסות להשפיע", ממשיך ויצמן. "הלשכה חולשת על כמעט כל תחום בעולם המשפט. כל חוק, כל ועדה, בחירת שופטים, בחירה של היועץ המשפטי לממשלה. אנחנו רוצים להשפיע שם״ הדוגמה שמרבים לתת ב"אמונה במקצוע" היא של חבריהם ללשכה מקרב ערביי ישראל. "במגזר הערבי התאגדו, רצו לבד וקיבלו את הכוח שלהם", אומר חבר הסיעה, עו"ד שלום אטיאס. "ראיתי בהם מודל. להם כבר יש ייצוג בוועדה לבחירת שופטים. היום זו לא בושה להגיד שרוצים שופט ערבי או שופטת אישה, אז למה צריך להתבייש לרצות שופט חרדי או אפילו שופטת חרדית?



"אם אתה לא חי בתוך העולם הזה אתה לא מבין את השפה הזו. שופט ששופט אדם חרדי צריך להכיר את עולם הערכים שלו. הוא יבין מה עובר לו בראש. שופט שלא מבין 'חרדית' עלול לטעות. אנחנו במגמה של שילוב הציבור החרדי בעבודה ובחברה. כשיהיו שופטים חרדים, זה יהיה הרבה יותר מאיר פנים ומעודד לחבר את החברה החרדית עם החברה החילונית. בדיוק כמו שקורה בחברה הערבית".



לינצר מוסיף: "בסיפור של עמנואל, העתירה שהוגשה על אפליה בין אשכנזים לספרדים במוסד לימודי חרדי, אם היה שופט חרדי אני בטוח שהסיפור לא היה מידרדר כמו שקרה. בסופו של דבר, כמה הורים ישבו בכלא וגרמו לקרע עמוק הרבה יותר משהיה במגזר החרדי. רק אחר כך נוכחו לדעת שהפתרון צריך להיות שונה, רגיש יותר".