הבחירות בלשכת עורכי הדין סוערות במיוחד הפעם. יו״ר ועדת הבחירות והיועץ המשפטי שלה התפטרו במחאה על אי סדרים. אבל הסיבה האמיתית לסערה עמוקה ונוגעת להרבה יותר מסתם קרבות שליטה בין מרכזי כוח בתוך איגוד מקצועי. התהליך האטי והמתמשך של חילופי האליטות בחברה הישראלית הגיע גם ללשכת עורכי הדין, פינה מנומנמת וסמויה מהעין הציבורית בדרך כלל.



המהפך הפוליטי של 1977 העלה לשלטון, כידוע, את חרות של מנחם בגין במקום מפא״י ההיסטורית, ששלטה במדינה מיום הקמתה ועוד הרבה לפני כן. אבל, כפי שמגלה הימין הפוליטי בישראל שוב ושוב מאז, לא מספיק לנצח בבחירות לכנסת כדי לשלוט במדינה. זאת משום שהכנסת והממשלה הם רק שני מוסדות, חשובים ומרכזיים אומנם, מתוך מוסדות רבים, שונים ומגוונים, המעצבים את תהליך קבלת ההחלטות הלאומי. הרוצה לשלוט, יצטרך לשלוט בכולם, או לפחות ברובם.



נחזור אחורה. השכבה השלטת בישראל, במובנים רבים עד היום, נוצרה בעלייה השנייה והשלישית. אלה היו יהודים חילונים ממשפחות דתיות במזרח אירופה, ופיעמה בהם הכרה לאומית, יהודית, חילונית וסוציאליסטית, כשכל אחד מהמרכיבים מתבלט יותר בפינה אחרת של הציבור הנרחב הזה, מהמיליטריסטים של אחדות העבודה ועד הקומוניסטים של השומר הצעיר. מפא"י הייתה המפלגה שהצליחה לאחד את כולם (וזה לא היה קל).



השכבה החברתית הזו, נקרא לה מפא"י בקיצור, הצליחה הצלחה מהממת ובלתי נתפסת, נסית בעצם, ביצירת מדינה משגשגת ומתקדמת כמעט יש מאין. היא יצרה בזמן קצר, הרף עין היסטורי, מוסדות המטפלים ומארגנים כל אספקט מחיי מדינה מודרנית: תעשייה, חקלאות, התיישבות, צבא, טכנולוגיה, תרבות, משפט ומה לא. בכל אחד מהתחומים האלה ורבים אחרים, הטביעה מפא"י את חותמה. זה היה לטובה, כל עוד זה היה לטובה. האליטה של מפא״י הייתה אליטה משרתת. בניה ראו זכות בהירתמות לשירות המדינה בכל התחומים. היום מקובל לבקר אותם על הפריבילגיות שהיו כרוכות בזה, ואכן הייתה ויש מקום לביקורת, אך צריך לזכור שהפריבילגיות היו תוספת לשירות עצמו, והאליטה אכן שירתה את המדינה.



עם השנים קרה מה שקורה בכל חברה, האליטה הזדקנה והתעייפה ושכבות חברתיות אחרות טענו לכתר. מאז ההפסד הבלתי מעורער בבחירות, נאבקת האליטה הישנה על מעוזיה הרבים. זהו קרב מאסף. זמנה עבר. אך העובדה שהוא ניטש מזה 40 שנה מלמדת על תפארת האימפריה שהקימו כאן, וכמה מושרשת הייתה האליטה בכל תחום. את הכנסת הפסידו, כאמור, מזמן. מעט אחר כך את הצבא. נותרו תחומי התרבות והתקשורת, האקדמיה, כמה ועדי עובדים חזקים וכמובן מערכת המשפט. כעת מגיע הקרב אל המעוז הפנימי, המבצר האחרון. תיק המשפטים נכבש על ידי הנציגה הברורה ביותר של האליטה החדשה. הבחירות ללשכת עורכי הדין יכריעו את הרכב הוועדה למינוי שופטים ואת הרכב השופטים בבג"צ. האם לשכת עורכי הדין הגיעה כבר ל-1977? בקרוב נדע.