הנסיבות החריגות שליוו את מינויו של גלעד ארדן לשר לביטחון פנים הסיטו את תשומת הלב הציבורית ממה שחשוב באמת: העובדה שלמשרד חשוב זה - הממונה בין היתר על תחום המצוי במשבר חמור ואשר גובה את מחירו מן הישראלים בדם הרוגים ופצועים רבים הניגר לשווא -מונה שר שמינויו נראה כהבטחה גדולה.



האם תתממש? עוד קשה לדעת, אבל בנסיבות שיפורטו בשורות הבאות, עשוי מינויו של ארדן לשר לביטחון הפנים לחולל מפנה היסטורי ולחסוך את מותם של עשרות ישראלים ואת פציעתם של מאות נוספים מדי שנה.



מצבה של משטרת התנועה בכי רע. שרשרת הקיצוצים שהושתו עליה פגעה קשות ביכולתה לאכוף את החוק. חסרות לה ניידות וחסר לה כוח אדם. היא מבצעת פחות בדיקות אלכוהול ומהירות, היא נראית פחות בשטח, והיא מרתיעה את עברייני התנועה הרבה פחות מבעבר.



לצד היחלשות המשטרה, לצד צמצום שעות הלימוד המוקצות במערכת החינוך לזהירות בדרכים ולחינוך תעבורתי, לצד הזנחת תשתיות הבטיחות הרעועות במוקדי הסיכון ובכבישים האדומים ומרובי הנפגעים, ולצד העיכובים המסוכנים המאפיינים את הצבת מערך מצלמות האכיפה בצומתי דמים ובקטעי כביש מרובי נפגעים, בולטת העלייה החדה במספרי ההרוגים.



בעוד בכל העולם המערבי הולך ופוחת מדי שנה מספר ההרוגים בתאונות דרכים, ולמרות היעד הממשלתי המוצהר על הפחתה של כ־5% במספרי ההרוגים מדי שנה גם כאן בישראל, אנו עדים לזינוק חד של כ־36% במספרי ההרוגים. המשמעות היא שמדי שנה מאבדות עשרות משפחות ישראליות בן משפחה קרוב, ומאות רבות משפחות נוספות נאלצות להתמודד עם פציעות ונכויות קשות כתוצאה מתאונות דרכים שיכולות היו להימנע.



לתוך המשבר הזה נכנס בתנופה השר גלעד ארדן. חובת ההוכחה עליו כמובן, אך הציבור התוודע כבר בעבר ליכולותיו של שר רציני, תכליתי ומוכשר זה, ומותר לקוות למפנה חיובי שימנע את מותם של ישראלים רבים בכבישים בשנים הבאות.



ארדן מודע לכובד האחריות הנגזר מתפקידו ולצורך הנואש לחזק את משטרת התנועה ולהשיב לה את הכלים החיוניים שנלקחו ממנה, מה שפוגע קשות ביכולתה לעמוד במשימה שהוטלה עליה ולאכוף את החוק בכבישים.



ארדן, הסופר כמונו מדי יום את הרוגי התאונות ואת הפצועים הרבים, יודע שאין זמן מיותר ושחובה לגשת מיד לעבודה. אם יחזיר את תקציב משטרת התנועה לגודלו המקורי, אם יוסיף לצי שלה את הניידות החסרות, אם יגייס את הסטודנטים והמתנדבים, אם יפרוש את מצלמות האכיפה ויכניס את רוחו הרעננה למסדרונות שבהם דומה שכבתה הרוח, ישראלים רבים יהיו חייבים לו את חייהם ואת בריאותם.



בהצלחה לשר לביטחון הפנים החדש. הצלחתך - הצלחתנו.



הכותב הוא מנכ"ל עמותת אור ירוק