השבוע מצויין בישראל שבוע המודעות למען אוכלוסיית האנשים הלוקים בעיוורון ולקויות ראייה שהחל בשבת האחרונה ב"בליינד דיי". היוזמים הם קבוצת סטודנטים של אנשים עם לקויות ראייה שנקראת "חושבים בצבע" והשנה מוקדש השבוע לנושא התעסוקה על מנת לייצר הזדמנויות ומודעות לשילובם של אנשים עם עיוורון בחברה בכלל ובשוק העבודה בפרט. 



ציבור העיוורים סובל ביום יום מבעיות קשות מאד של נגישות ובשירות לעיוור במשרד הרווחה עוסקים בכך רבות במסגרת המגבלות של המערכת הממשלתית המסורבלת והתקציב המוגבל. בין היתר תומך המשרד במיזמים של עמותות ומוסדות שונים, אחד הבולטים שבהם הוא מרכז "נע לגעת" ביפו, הפועל זה שמונה שנים ובחודש האחרון יצא ביוזמה חדשה - הנגשת תפריטים לעיוורים ולקויי ראייה במסעדות ובתי קפה, כדי שגם לאדם עיוור יתאפשר הבילוי הכל כך בסיסי הזה עם חברים ומשפחה.



היוזמה היא, למעשה, חדשה-ישנה משום שכבר לפני תשע שנים תמימות ניסה מי שהוא היום שר הרווחה, ח"כ חיים כץ (הליכוד) לקדם אותה כהצעת חוק של ממש בכנסת במסגרת תיקון בחוק שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. ב-2009 היה ניסיון נוסף לקדמה אבל היא לא קיבלה את תמיכת הממשלה ונפלה. רק בתחילת 2012 עלתה שוב הצעת החוק, שבינתיים הצטרפו אליה חברי כנסת נוספים שקידמו אותה, לדיון בועדת השרים לחקיקה וזו שוב החליטה להתנגד לה. ל"מעריב אונליין" נודע, כי בשל הסחבת של הממשלות האחרונות בטיפול בהצעת החוק החליטו ב"נא לגעת" ליזום פניות לשפים מובילים של מסעדות בארץ בנושא והפרויקט החל לקרום עור וגידים.



השפים שגב משה וצחי בוקששתר כבר הסכימו להפיק תפריטי ברייל למסעדותיהם והתפריטים כבר החלו להופיע בחלק מהמסעדות. מי שתרגם את התפריטים היא הספרייה המרכזית לעיוור שבנוסף לתרגומם לברייל הכינה לכל תפריט קובץ שמע ייעודי המופעל על ידי סריקת ברקוד ייעודי המוטבע על התפריט בסיוע הטלפון החכם האישי, כך שניתן גם לקרוא בכתב ברייל את הכתוב בתפריט וגם להאזין לו. 



מנכל"ית "נע לגעת", פוני בז'יז'ינסקי, אומרת: "אנו מקווים להביא לכך ששפים ומסעדות נוספות יצטרפו לתהליך ההנגשה, שאמנם לא מגיע כתוצאה מחקיקה, אבל כן מגיע כתוצאה משינוי חברתי שבא מהקהילה, שהפרויקט הזה הוא בהחלט דוגמה טובה לשינוי כזה". עם זאת, למרות היוזמה המבורכת כיום, עדיין מעט מדי מעסקי המסעדנות מונגשים לעיוורים בהם ניתן למנות גם כמה מרשתות בתי הקפה, כמו ארומה ישראל, אילנ'ס וקפה ג'ו.



ב"נא לגעת", מרכז תרבות ואמנות המקיים לאורך כל השנה פעילות למען סובלנות וקבלת השונה בחברה, פועלים בין היתר תיאטרון, מסעדה ובית קפה המופעלים רק על ידי אנשים עם מוגבלות בהם כאלה הסובלים מלקויות ראייה ושמיעה גם יחד. השירות לעיוור במשרד הרווחה תומך ומפתח פרויקטים ומיזמים רבים בנושא הנגישות לעיוורים בסיוע המגזר השלישי והמגזר הפרטי ומזמין את הציבור הרחב גם לפעילות הייחודית "דיאלוג בחשכה" במוזיאון הילדים בחולון, המעניק הזדמנות לקהל לטעום מהעולם של האדם העיוור.



יום דיונים מיוחד בכנסת



במרכז לעיוור בישראל מציינים כי השנה יש המון אירועים. "היום (שלישי) בכנסת, שמונה ועדות שונות ידונו כל אחת בתחומה בנושא, ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) גם מציע במקביל הצעת חוק שתכניס את העיוורים להסכם הניידות שנחתם בין האוצר לביטוח הלאומי כאשר אוכלוסיית העיוורים לא נכללת בו".



במרכז לעיוור טוענים עוד כי בנושא התעסוקה, מדובר בבעיה רחבה של כלל האנשים עם מוגבלויות כיוון ש'חוק לרון' (תיקון חוק הביטוח הלאומי למקבלי קצבת נכות היוצאים לעבוד שחוקק ב-2009), מהווה למעשה חסם בדרך לשילוב יותר מאשר מסייע. החוק קובע כי ככל שהכנסתו של אדם עם מוגבלות מעבודה גדלה, כך תופחת קצבת הנכות שלו באופן הדרגתי מתוך מחשבה לעודד שילוב אנשים עם מוגבלות ביציאה לעבודה ולהגדיל כך את הכנסתם הכוללת.



אבל בארגונים למען אנשים עם מוגבלוית טוענים זה שנים כי החוק מלא בקריטריונים בעייתיים ובליקויים – בין היתר העובדה כי הוא שומט את עיקר הסיוע בקצבאות מאנשים עם מוגבלות שכבר צברו ותק בשוק העבודה, כאילו לא היו להם מעולם צרכים מיוחדים או קושי מלכתחילה בהשתלבות בשוק העבודה, והוא גם אינו מגן על אדם עם מוגבלות שמאבד את מקום עבודתו כך שלא יזדקק להוכחת מוגבלותו שוב בוועדה רפואית. כך לא זו בלבד שהמדינה אינה מעודדת העסקת אנשים עם מוגבלות אלא גם מדירה אותם עצמם בפועל משוק העבודה.



"הפתרון צריך להיות מערכתי, מכלל משרדי הממשלה, והמאבק למענו חייב לבוא משיתוף פעולה של כל האנשים עם מוגבלות. לכן הזמנו גם את כל ארגוני ואוכלוסיות האנשים עם מוגבלות לרב שיח בנושא במסגרת צעדה מיוחדת השבוע בתל אביב" אומר גיא שמחי, מנהל המרכז לעיוור בישראל.