עד המדינה בפרשת רונאל פישר, רב פקד לשעבר ערן מלכה, שהוא גם אחד משני החשודים המרכזיים בפרשה, הודה בפתח הדיון הבוקר (רביעי) בבית המשפט המחוזי בירושלים בכתב האישום המתוקן, במסגרת הסדר הטיעון, בעבירות שיוחסו לו בפרשה. 

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים משה סובל, הרשיע אתמול את ערן מלכה בעובדות כתב האישום המתוקן שהוגש לבית המשפט והמייחס לו ולשישה נאשמים נוספים שורה של עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים ושיבוש מהלכי משפט. מלכה, חתם כזכור בשישי שעבר על הסדר טיעון שאושר אתמול על ידי בית המשפט והוא צפוי לרצות עונש מאסר ממושך.
 
מדובר בכתב אישום שבו שונה סעיף אישום אחד בלבד המתייחס לפרשה במהלכה העלים תחילה מלכה, את מכשיר הטלפון הנייד שלו מיד כשנודע לו על דבר מעצרו של פישר ולטענתו אז השליך אותו לים. במסגרת עדותו והחתימה על הסדר הטיעון הציג מלכה את מכשיר הטלפון הנייד שלו ומכאן שסעיף האישום שונה מהשמדת ראייה לעבירה של שיבוש מהלכי משפט.
 
יתר סעיפי האישום לא שונו, אולם חשוב להדגיש כי מדובר בכתב אישום ראשון בפרשה שכן לאחר שנחתם הסדר הטיעון עם מלכה במח"ש, נפתחה חקירה נוספת בעקבות פרטים שהעביר מלכה, כשבראש ובראשונה חקירתו של ניצב ברונו שטיין וכן קבלן נוסף שבינתיים חתם גם הוא על הסכם עד מדינה. במסגרתו חשף הקבלן כיצד "נסחט" כדבריו על ידי פישר לשלם לו סכום של מיליוני שקלים בתמורה למידע מתיק חקירה שמתנהל נגדו ביחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית.
 
באותו מעמד האריך השופט סובל את תוקפו של צו איסור הפרסום על הסדר הטיעון שנחתם עם מלכה בשמונה ימים וזאת לבקשת הפרקליטות.
 
כידוע על פי הסדר הטיעון לא תיפתח כנגד מלכה, חקירה במישור הכלכלי ובכך הכספים שקיבל במסגרת עבירות השוחד בהתייחס לחלקו בפרשה, הדירה שבבעלותו וכן כספי הפנסיה שלו מתקופת שירותו במשטרה לא יחולטו על ידי המדינה ולא על ידי רשויות המס והאכיפה.
 
״ערן מלכה לא בחל בשיבוש חקירות סמויות רגישות להן היה שותף ובמכירת מידע מתוכן תמורת בצע כסף, תוך פגיעה קשה בערכי המשטרה״, נכתב בכתב האישום. מלכה הוא עד המדינה השני בפרשה לצדה של ע׳, מזכירתו ויד ימינו של פישר.
לצדו של מלכה התייצבו גם שבעת הנאשמים האחרים בפרשה, בראשם עו״ד רונאל פישר ועו״ד רות דוד, פרקליטת מחוז תל אביב לשעבר, הקבלנים יוסף ואביב נחמיאס, יאיר ביטון ושי ברס, שהגיעו להקראת כתב האישום שמייחס להם, כל אחד על פי חלקו, עבירות של שוחד, מרמה, הפרת אמונים והלבנת הון. לאולם הגיעו גם אשתו של פישר וילדיו. 
צוותי ההגנה של יתר הנאשמים בפרשה ביקשו לדחות את הקראת כתב האישום בעניינם בטענה כי טרם הועברו אליהם חומרי החקירה במלואם והתייחסו גם לחקירותיו של מלכה ולהסדר הטיעון והמשא ומתן להסדר שנערך עמו. 

המדינה ביקשה להוציא תעודת חיסיון ביחס לפרטים אלה והשופט משה סובל קבע כי המדינה תעדכן בהמשך לגבי הבקשה לתעודת חיסיון. קודם להחלטה על הסדר הטיעון השופט יצא על מנת לקרוא את כתב האישום המתוקן. במהלך היום צפוי דיון בעניינם של מלכה ופישר ולשאלת המעצר של השנים עד תום ההליכים. בית המשפט קבע כי הדיון ביחס לכתב האישום שלהם ידחה ל-6 ביולי.

על פי כתב האישום, ההיכרות של מלכה ורונאל פישר החלה במאי 2012 במסגרת חקירה שניהל מלכה, אז קצין חקירות אשר שימש כראש צוות בדרגת רפ״ק ביחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית, ובה היה מעורב אחד מלקוחותיו של פישר. 
 
פישר באותה העת, היה בעליו של משרד עורכי דין מצליח, ששותפתו הבכירה היא עורכת הדין רות דוד, פרקליטת מחוז תל אביב לשעבר. יתר הנאשמים הם לקוחותיהם של עורכי הדין פישר ודוד. ע׳, עדת המדינה, הייתה מזכירה ועוזרת אישית של פישר. 

"לא בחל בשיבוש חקירות סמויות רגישות להן היה שותף"


על פי כתב האישום השיטה פעלה כך: מלכה, גם הוא עורך דין בהשכלתו, ״אוצר בידיעתו, בתוקף תפקידו, סודות כמוסים של יחידות החקירה הרגישות ביותר ביחידת להב 433, ויחידות חקירה נוספות״, לשון כתב האישום, חלק פרטים רגישים עם עורך הדין פישר, אשר, כפי שמתואר בכתב האישום, ״הפך להיות לו לשותף סוד לצורך קידום ענייניהם הכלכליים המשותפים״. בכתב האישום נטען כי מלכה ״לא בחל בשיבוש חקירות סמויות רגישות להן היה שותף ובמכירת מידע מתוכן תמורת בצע כסף, תוך פגיעה קשה בערכי המשטרה״.
 
עוד נכתב בכתב האישום, ״לאחר שמעלליהם החלו להיחשף ונפתחה נגדם חקירת מח"ש, פעלו הנאשמים באופן נמרץ לשבש אף את חקירתם במח"ש, ואף הצליחו בשלב המוקדם של החקירה באופן חלקי – אך אפקטיבי לעשות כן, עד כדי כך שלאורך מספר חודשים, נקלעה החקירה למבוי סתום, שנפרץ בסופו של דבר עם הצלחת גורמי החקירה לבצע חדירה למכשירים הניידים של הנאשם מלכה".