אם יש קשר בין הסלולרי שלכם לדלק? ובכן, כן, המון. למי שרוצה להתחכם נאמר שזו לא רק העובדה שהפלסטיק והדלק שניהם מקורם בנפט. במשרד ראש הממשלה פועלת בארבע השנים האח־ רונות תוכנית לאומית לקידום השימוש בתחליפי דלק. לצד פעילות לצמצום השימוש בדלק במשאיות ובאוטובוסים והעדפה של אופניים, גם המכשירים הס־ לולריים שנמצאים איתנו מסביב לשעון זוכים להתייחסות.



מטרת התוכנית היא ״להוות זרז להפח-תת התלות העולמית בנפט על ידי הפיכת ישראל למוקד של תעשייה וידע בתחום תחליפי הנפט לתחבורה״. אייל רוזנר, איש פיננסים לשעבר, הוא האיש שמנה לעמוד בראש התוכנית. לא סתם בוחרת מדינה יהודית בלב מדינות ערביות עשירות בנפט לפעול להפחתת התלות העולמית בנפט.
 
התוכנית, שהחלה לפעול ב-2011 בע-קבות החלטת ממשלה, מיועדת להימשך עשר שנים ומתוקצבת ב-1.5 מיליארד שקל. ארבע שנים כבר מאחורינו, ואפשר להתחיל לבדוק מה נעשה. לדברי רו- זנר, ״המטרה שלנו היא להפוך את ישראל למובילה עולמית בהפחתת הזיהום מדלקים״. האמצעים הם בעיקר השקעות ביוזמות ירוקות כאן בארץ ובחו״ל וחיבורים חוצי גלובוס עם שחקנים גדולים 
 

בשוק הרכב. אחד האמצעים העומדים לרשותה היא השקעה בחברות ישראליות המקדמות פתרונות אלטרנטיביים בתחום השימוש באנרגיה עד 30 מיליון שקל.
 
מדובר בחדשנות יוצאת דופן, יחסית לעובדה שמדובר ביוזמה ממשלתית. בין היתר כללה התוכנית הקמה של אקסל־ רטור ליזמות וחדשנות בתחום התחבורה הירוקה, מסגרת המעניקה מענק של 100 אלף שקל, רישות, חניכה, ייעוץ וכמובן גם מקום פיזי לעבוד ממנו. האקסלרטור פועל בשיתוף Ecomotion, קהילת היזמות לתחבורה חכמה.
 
המקום שבו הם יושבים הוא המכון לחדשנות תחבורתית באוניברסיטת תל אביב, שאף הוא הוקם במסגרת תוכנית הדלקים, לעידוד המחקר בתחום האלטרנטיבות לדלק. המחזור הבא של האקסלרטור מעורר גאווה ועניין רב לא רק בקרב קברניטי התוכנית, אלא לדבריהם גם בקרב חברות ענק מרחבי העולם שמחפשות את היצירתיות הישראלית. לדברי רוזנר, ״יש לנו 2,000-1,500 יזמים רשומים. זו רשת גדולה. התחלנו עם 50 חברות, וכיום יש לנו ברשת כבר קרוב ל-300. הכמות הזו והאיכות יוצרות עניין רב. חברות ענק כמו וולבו, פורד, יגואר, פיאט ואחרות מביעות עניין ביוזמות הללו, ואף מעו- ניינות לפתוח כאן בארץ מרכזי פיתוח״.
 
במחזור הקרוב ישנן מספר יוזמות מע-ניינות גם כן. Bikestorming, אפליקציה לעידוד השימוש באופניים באמצעות מפה של העיר, מסביב לעולם. GUARDIAN - סנסורים המזהים את ממדי הרכב ויודעים להתריע על סכנות מכמה כיוונים. ParkLife, היודעת לאתר מקומות חניה זולים בסביבה. Security in Motion מנטרלת את חיבורי הרשתות החברתיות לכלי רכב כדי למנוע עיסוק בהן בנהיגה. ShareRoute, אפליקציה בסגנון אובר המנסה לחבר בין נוסעים ונהגים, -Tur boGen המפתחת רכב חשמלי שיוכל לנוע למרחקים גדולים יותר ועוד.
 
רוזנר מספר שבישראל כבר נעים אוטו-בוסים על חשמל, והרשות מנסה לקדם מעבר של ציים שלמים של אוטובוסים ומשאיות לשימוש באמצעים אחרים. העשייה כוללת מכרזים ליצירת תשתית להפצת גז טבעי לתדלוק, הכוללים הבטחת הכנסה למפעילים למשך חמש שנים, וסוכריות נוספות שימתיקו את הקושי של ״להיות הראשון״. לדבריו, כבר ב-2016 אנו צפויים לראות יותר אוטובוסים חשמליים הנטענים במהירות, באמצעות פיתוח שמבצעת חברת אלביט. ״אם אני עושה הסבה לכל האוטובוסים העירוניים, אני חוסך למדינה 500 מיליון שקל בשנה״. האם לאור זאת, המדינה יכולה להוזיל גם את מחירי הנסיעה בתחבורה ציבורית? רוזנר טוען שזה בהחלט אפשרי, אך תלוי בהחלטות משרד האוצר.
 
פרויקט מרתק נוסף הוא ה״סקיי- טריין״, רשת של רכבלים המאפשרים תנועה מהירה גבוה מעל פני הקרקע, כאמצעי תחבורה שיקלו את עומסי התנועה, באזור תל אביב למשל. הפיילוט לפרויקט המעניין הזה נבנה בימים אלו במתחם של תעשייה אווירית ואמור לה־ תחיל כבר בנובמבר. יכול להיות שבתוך מספר שנים נתעופף מעל תל אביב במ־ קום לזחול בפקקים.
מבטה של התוכנית הוא ללא ספק החו־ צה, לעולם. לדברי רוזנר, "אנו פועלים לייצר שיתופי פעולה בין מדינות, בעיקר בתחומי הפיתוח. אנו מייצרים שיתופי פעולה בין מוסדות אקדמיים, עם מרכזי מחקר של חברות ועוד. חתמנו כבר על הסכם עם חברת פיאט. הם באים אלינו לראות סטארט־אפים, ואנחנו נעזרים בהם כדי ללמוד איך להשתמש בצורה יעילה יותר במערכות הנעה מגז טבעי. השאיפה היא לייצר רכב שנוסע על מתנול, אתנול ובנזין. זה דבר שיכול להיות תחרותי".
הדובדבן שבקצפת הוא "פרס נובל" לתחליפי דלקים בגובה מיליון דולר, המוענק ליוזמה שקידמה את המ־ עבר לשימוש באלטרנטיבות ירו־ קות, במסגרת כנס בינלאומי בשם Fuel Choices Summit. והבשורה האחרונה היא שהתוכנית כוללת גם ני־ סיון לגשר ולחבר בין משרדים ומקבלי החלטות, כך שאולי נוכל בעתיד הקרוב לייבא לארץ מגוון כלי רכב ירוקים שכבר קיימים, כמו חד־אופן חשמלי, שאותו אפשר לשאת ביד בתום השימוש, או קו־ רקיקנטים קטנים שכיום אין להם אישור לנוע בישראל.