בקרב בני משפחתו של החייל דמאס פיקדה הרוחות סוערות, בעקבות החלטת היועמ"ש לסגור את תיק החקירה נגד השוטר שנחשד בהכאת הצעיר יוצא אתיופיה.
אחיו הגדול, דרבה, אמר ביאוש בשיחה עם "מעריב": "מה אפשר לומר על דבר כזה? זאת בושה. אין דין צדק במדינה הזאת, במקום שבו אמורה לצאת האמת לאור מה שמתקבל בסופו של דבר זה התגייסות של המערכת כדי לשמור על התחת של השוטר. לבוא ולומר שאחי הוא זה שהכה את השוטר ראשון? שוב יקרה עכשיו כל מה שקרה עם ההפגנות, ומה שיכול לקרות זה רק יותר גרוע, ההפגנות הבאות שיהיו רק יחריפו".
בא כוחו של החייל, עו"ד אייל אבולפיה, אמר כי "המשפחה המומה ופגועה. התחושה היא שמערכת אכיפת החוק בישראל לא עשתה כאן צדק ושיש כאן הטייה לטובת שוטרים. זה פשוט מסביר מדוע ישנה תרבות של אלימות משטרתית כלפי בני העדה. אם יש לה כזה גיבוי, אפשר לסגור את הבסטה". 

עו"ד אבולפיה מדגיש כי החלטת היועמ"ש, יהודה וינשטיין, לא תרפה את ידי המשפחה בתביעה האזרחית שהגישה נגד השוטר המכה ונגד משטרת ישראל ומתנהלת בבית משפט השלום בתל אביב: "אנחנו ממתינים עכשיו לכתב ההגנה אבל התביעה מתנהלת. אנחנו נערער גם על ההחלטה של היועמ"ש במקביל להליך האזרחי שהגשנו, תביעה בסך 350 אלף שקלים". 
עורך הדין העביר ביקורת על התנהלותו של פרקליט המדינה, שי ניצן ואמר: "צריך לזכור שהיועץ התבסס על המלצה של פרקליט המדינה העומד בראש אותה הפרקליטות שמייצגת את השוטר בתביעה האזרחית. פרקליט המדינה היה צריך להימנע מלהיות מעורב בהמלצה. בכתב התביעה האזרחית שלנו אנחנו מביאים דוגמאות רבות של אלימות שוטרים נגד בני העדה שהטיפול בהן היה מגוחך. יש בית משפט, והוא יכריע. וינשטיין לא יודע שדמאס הוא מלח הארץ שלא יכול להרים יד על זבוב. המקרה הזה תועד – אז מה, כל מי שראה את הסרטון הזה הוא עיוור?".
ח"כ עליזה לביא אמרה בתגובה: "החלטה מעוררת סימני שאלה רבים. האם זהו המסר שאנו בוחרים להעביר לקהילה האתיופית? הצפת הכאב, העלבון וחוסר הצדק של יוצאי אתיופיה בדרכי הידברות, בניסיון לדיאלוג, להבנה, ולהזדהות לא הביאו לשינוי. לא פתחו פתח לתיקון. ללא המצלמה שתיעדה את הכאת החייל יוצא אתיופיה דמאס פיקדה, הוא היה מואשם כיום בתקיפת נגד שוטר, ולא היינו שומעים על כך לעולם".

"מדובר בהחלטה שערורייתית ואין מילה אחרת להגדירה מאשר ביזיון"

תגובות זועמות בקרב מובילי מחאת הצעירים יוצאי העדה האתיופית על החלטת היועץ המשפטי לממשלה שלא להעמיד את השוטר לדין פלילי. התחושה בקרב הפעילים החברתיים יוצאי העדה היא שההחלטה עלולה להדליק שוב חבית חומר נפץ חברתית. לדבריהם: "היועץ המשפטי נפל בפח של קליקה של אנשים שכל מהותם היא לשמור על התחת אחד של השני ולשמוט את הלגיטימיות של המחאה נגד הגזענות הממסדית במשטרה ובכלל". כך אמר אחד הפעילים.

בשיחה עם "מעריב" אמר אבי ילאו, אחד ממובילי המחאה: "זאת יריקה על קהילה שלמה. החלטת היועמ"ש שנסמכה על חוות דעת לפיה החייל היכה ראשון את השוטר ולא להפך, כפי שכולנו ראינו בסרטון, והעובדה שבכלל היה צריך לגייס מומחה כזה, היא כשלעצמה אמירה שמלמדת כי היה כאן ניסיון מערכתי להוכיח בכל מחיר שהמחאה לא היתה לגיטימית".

"רשויות החוק מסרבות לקלוט ולהבין שאנחנו לא מוחים בשביל ועדות ולא בשביל הכרזות של המפכ"ל וראש הממשלה. הם מסרבים להבין שעכשיו המחאה רק תחריף ותהיה הרבה יותר קשה. הרי מחינו נגד כל היחס של רשויות החוק כלפי בני העדה. אני לא אתפלא אם השוטר הזה ישוב לשירות. חושבים שמדובר בנבואות זעם אבל אני מנסה לומר למקבלי ההחלטות כי אני קורא את ההודעות בקבוצות הדיון שלנו ברשתות החברתיות והתחושה היא שאנחנו מתקרבים לנקודת אל חזור".

אי אפשר לומר לנו שזאת היתה מחאה מוגזמת, במשטרה עבדו קשה מאוד כדי להכשיר מראש את החלטת היועמ"ש וגם השתמשו בתקשורת לצורך הזה כדי להראות עד כמה השוטר הוא בכלל זה שסובל מכל הסיפור". 

ח"כ לשעבר, פנינה תמנו שטה, אמרה בתגובה: "מדובר בהחלטה שערורייתית ואין מילה אחרת להגדירה מאשר ביזיון. שוטרים היכו את פקאדה באופן ברוטלי, שיבשו הליכי חקירה, זייפו הארכת מעצר וזה המסר? מדובר בתעודת עניות למדינת ישראל".

את הבשורה על החלטת היועץ קיבלתי בדיוק כשסיימתי לקרוא את טיוטת דוח המשטרה שהתגבש בעקבות המחאה, מסמך שלצערי לא משקף את השינוי הנדרש במשטרה ואת מהות המחאה. אמנם לא הייתי שותפה לכתיבתו אבל ביקשתי להעביר למשטרה דגשים באשר למסקנות. בסך הכל ביקשנו מעט, להעיף מהמערכת ולהעמיד לדין כל שוטר גזען ועבריין, לאכוף זכויות ולתת שיוויון. המשטרה לא הבינה, היועץ המשפטי לממשלה לא הבין. לנו לא נותרה ברירה אלא להמשיך ולהיאבק על הזכויות שלנו".

כזכור היועץ המשפטי לממשלה החליט לסגור היום את תיק החקירה הפלילי שנפתח בעניינו של השוטר החשוד בהכאת החייל דמאס פיקדה בחולון. החלטתו התקבלה על רקע המלצת פרקליט המדינה, שי ניצן, והמחלקה לחקירות שוטרים.

בחודש אפריל הופץ הסרטון בו נראה שוטר במשטרת ישראל מכה את החייל הישראלי ממוצא אתיופי, בזמן שמתנדב במשטרה מסייע לו, הסרטון המדובר חשף קרע עמוק בין המשטרה לבין הקהילה האתיופית והוציא אלפים לרחובות להפגנות ולחסימות צירים מרכזיים. חלק מההפגנות הפכו אלימות וכדי להרגיע את הרוחות הוזמן דמאס פיקדה למשרדו של ראש הממשלה שם בנוכחות השר לביטחון פנים ומפכ"ל המשטרה התנצלה המדינה בפני החייל על האירוע המצער ובפני הקהילה האתיופית. אולם בני הקהילה עדיין טוענים לאפליה קשה מצד המשטרה כלפיהם וממשיכם את מאבקם.