בשבוע שעבר תרמו חמישה בני אדם את הכליה שלהם לזרים בבתי חולים ברחבי הארץ. "זה נתון מדהים", אמר הרב ישעיהו הבר, יו”ר ומייסד עמותת "מתנת חיים", המתווכת בין המעוניינים לתרום לנזקקים להשתלה.

הבר סיפר שכשהתחילו את פעילותם לפני כשלוש שנים, בוצעו ארבע השתלות בלבד. בכל השנה כולה, וכיום בשבוע ממוצע של השתלה או שתיים. לדבריו, “המספר הזה, של חמש השתלות בשבוע, באמת חריג. אנחנו צופים שבתקופה הקרובה מספר ההשתלות יישאר גבוה. כרגע פתוחים 17 תיקים הנמצאים בהליכי בדיקות של ועדות האשרור".
ההשתלה הראשונה בשבוע שעבר התרחשה בבית חולים איכילוב בתל אביב. התורם יעקב רובין, החליט לתרום כליה בעקבות מותו של אביו בגיל 15 בשל ניתוח להוצאת אבנים מהכליות. כשמלאו לרובין 50 שנה, הוא תרם כליה ובכך סייע לאדם שהיה מאושפז כמה חודשים במצב קשה. 

"הרגשתי שאם אני יכול להציל אדם עם בעיה בכליות, זה יהיה ביטוי מסוים של תחיית המתים”, סיפר רובין, "חשבתי על הרעיון לראשונה לפני כשנה. בהתחלה חששתי וירדתי מזה, אבל ביום כיפור
החלטתי בכל זאת לעשות את המעשה. כל מי שסיפרתי לו על זה, קרובים והצוות הרפואי כאחד, הופתע מאוד בהתחלה, אבל ראה בעין יפה את ההחלטה ותמך בי. אני מאוד מרוצה מההחלטה שקיבלתי".
יממה לאחר מכן הושתלה כליה בחיה מושקא (12), הסובלת ממחלה נדירה שפגעה בתפקודו כליותיה, בבית החולים שניידר בפתח תקווה במשך שנתיים וחצי, מאז התפרצה אצלה המחלה, חיפשו בני משפחתה תורם מתאים אך התקשו למצוא. ב’ (53) לא האמין שדווקא הוא יימצא מתאים ולמרות הסיכויים הקטנים זה קרה: "נחשפתי לראשונה לעניין של תרומת כליה מן החי בערך בגיל 16, ומאז ידעתי שאעשה את זה יום אחד. ביקשתי לתרום כליה לילד, משום שבצעירותי תמיד הייתי הכי נמוך, רזה וחלש בכיתה וסבלתי מדימוי גוף בעייתי וידעתי שילדים שנזקקים לטיפולי דיאליזה ודאי חשים אותו דבר. 
"הציעו לי להיבדק מול חיה, אבל אמרו לי באותה נשימה שכנראה שזה לא ילך כי רבים כבר ניסו. עשיתי את הבדיקות בלי הרבה ציפיות, אבל בסוף הגיעה התשובה והמפתיעה". יומיים לאחר מכן, ביום רביעי, קיבל נחמיה רענן כליה מרפאל אברמוביץ’ (50) בבית החולים בילינסון בפתח תקווה. 
אברמוביץ' תושב בית שמש, נחשף לרעיון במקום מגוריו: "היו אצלנו בשכונה שניים שנזקקו להשתלה בשנתיים האחרונות. הבנתי שזה יכול לקרות לכל אחד והחלטתי לתת את חלקי. אני מרגיש תחושה טובה של סיפוק, זכיתי להציל חיים".

הרב ישעיהו הבר רפאל אברמוביץ ונחמיה רענן
למחרת התרחשה השתלה נוספת בשניידר. כליה הושתלה בילד בן 3 שנולד עם פגם בכליות ונזקק לטיפולי דיאליזה מאז. הוא נדרש להמתין להשתלה עד שיגיע לגודל שבו יוכל לקבל כליה מאדם מבוגר. כשזה קרה, נמצא לו תורם מתאים. רצף ההשתלות המוצלח הסתיים עם אבי אפלבאום (23), שתרם שלשום כליה בבתי חולים בילינסון בפתח תקווה לאילנית וקסמן.
"לפני כשנתיים שמעתי ברדיו על מישהו שמחפש כליה. אז זה היה נראה לי כמו בקשה פסיכית, אבל זה תפס אותי והתחלתי לקרוא על הנושא. כעבור שנה וחצי לקחתי טרמפיסט ובשלב מסוים בשיחה בינינו הוא ציין שהוא תרם כליה, זה גרם לי להגיע למסקנה שאולי זה משהו שכדאי לעשות, קסם לי הרעיון 
שאני כאדם בריא יכול לשפר חיים של מישהו בעזרת פעולה כירורגית. 
"הייתי אמור לתרום כליה לאדם מבוגר, אבל שלושה ימים לפני כן. ריאותיו קרסו ונאלצו לבטל את הניתוח. אשתי אמורה ללדת תוך חודש, ואמרתי שאני רוצה לתרום בכל זאת, אבל אם זה לא יקרה 
בשבוע הקרוב, לא אוכל לעשות זאת, כי אני צריך להיות בריא וחזק לצדה. באותו יום מצאו 98% במקרה שאני מתאים לאילנית, שהיו לה נוגדנים – זה אומר שכמעט אף אחד לא יכול לתרום לה. היא חיפשה כבר שלוש שנים תורם וכולם היו מופתעים מאוד שכך במקרה זה קרה, זירזו הכל כדי שאספיק לעבור את הניתוח ואחריו קמתי עם כאבים נוראיים, אבל ברגע שנזכרתי שהצלתי למישהי את החיים ההרגשה שלי התחלפה בחיוך. זה היה שווה הכל".