בשבוע שעבר מצא את עצמו סטיבן ספילברג, שוב, בלבה של סערה וירטואלית קטנה. פוסט מ־2014 של כוכב רשת בשם ג׳יי ברנסקומב צף מחדש אל פני השטח. בתמונה של הפוסט נראה ספילברג על רקע אחר הרינוזאורים האותנטיים למראה, שנבנו במיוחד עבור הסרט "פארק היורה" ב־1993, ובכיתוב נאמר: ״תמונה מבישה של צייד משועשע, מדגמן באושר לצד טריצרטופס שהוא בדיוק רצח. בבקשה שתפו, כדי שהעולם יידע על מעלליו של האיש המתועב הזה״.



מתוך 12 אלף האנשים שהגיבו על הפוסט המשעשע, הרוב המוחץ זיהה שמדובר בבדיחה, שכן הדינוזאורים נכחדו לפני מיליוני שנים. אבל בשבוע שעבר הסופרת ג׳ויס קרול אוטס הציפה את הפוסט הזה מחדש, כשהביכה את עצמה וכינתה את ספילברג "ברברי", ותהתה כיצד הדינוזאורים אינם מוגנים בחוק. מאוחר יותר היא טענה שגם היא התבדחה, אבל זה כבר היה מאוחר מדי. הפוסט קם לתחייה ופעילים למען זכויות בעלי חיים מיהרו להשיק עצומה נגד ספילברג.



אבל ספילברג אפילו לא נמצא ברשת כדי להגיב על תקריות מהסוג הזה. בכלל, הוא מגיב רק לעתים נדירות ומתראיין לעתים רחוקות אפילו יותר, תמיד על סרטיו בלבד, ונמנע מלהביע דעות אישיות או לדבר על חייו הפרטיים. אז בזמן שהרשת השתוללה, הוא עצמו היה עסוק בכלל בעניינים חשובים יותר: "מלתעות" שלו ציין 40 שנה להיווסדו ימים ספורים קודם לכן, אבל חשוב מכך, הוא טרוד בקידום "עולם היורה", הסרט הרביעי בסדרת סרטי "פארק היורה", 14 שנה אחרי צאתו של הסרט השלישי ו־22 שנה אחרי צאתו של הראשון. כמו בשלישי, גם הפעם ספילברג הוא על תקן מפיק בלבד, אבל עדיין מעורב כמעט בכל אספקט, ומגע הקסם שלו לא אבד. ימים אחדים לאחר עלייתו לאקרנים ב־12 ביוני, ״עולם היורה״ כבר הספיק להפוך לסרט עם מכירות הפתיחה הטובות ביותר בבתי הקולנוע, כשהכניס למעלה מחצי מיליארד דולר. "לראות את 'עולם היורה' קם לתחייה היה בדיוק כמו לראות את 'פארק היורה' הופך למציאות״, אומר ספילברג בסרטון על אחורי הקלעים שהפיצו אולפני יוניברסל לפני צאת הסרט. על אף שלא הוא הבמאי, הסרט הזה הוא הבייבי שלו באותה המידה כמו האחרים.



ספילברג, שבשנה הבאה יחגוג יום הולדת 70, מתחזק את אחת הקריירות המשמעותיות ביותר בהוליווד, כבמאי וכמפיק, ובעיקר כאיש שיודע לעשות קסמים. רשימת הבלוק-באסטרים שלו כוללת, כפי שאתם בוודאי כבר יודעים היטב, סרטים כמו ״אי־טי״, ״מלתעות״, ״אינדיאנה ג׳ונס״, ״הצבע ארגמן״, ״רשימת שינדלר״, ״להציל את טוראי ראיין״, ״בחזרה לעתיד״ (כמפיק) והרשימה אינסופית. ״פארק היורה״ שיצא בשנת 1993, לא היה נקודת מפנה בקריירה של ספילברג, שכבר ביסס בשנות ה-80 את מעמדו כבמאי, אלא נקודת מפנה בתעשיית הקולנוע, הודות לשימוש בגרפיקה תלת-ממדית ממוחשבת ובאפקטים מיוחדים. הסרט שהיה מבוסס על ספרו של מייקל קרייטון, נעשה בתקציב של 63 מיליון דולר והכניס עד היום קצת יותר ממיליארד (ושבר כמובן את שיא המכירות לתקופתו). העלילה, אם הספקתם לשכוח, עוסקת באי הבדיוני איסלה נובלר. קבוצת מדענים המומחים להנדסה גנטית מקימה פארק שעשועים עם דינוזאורים משובטים, וקבוצת חוקרים נשלחת לוודא את בטיחות המקום, אלא שאז הכל משתבש, הדינוזאורים יוצאים לחופשי ומאיימים על חיי כל הנמצאים במקום.



כשספילברג עבד על הסרט הראשון, לא היה לו מושג שהוא ייחשב לחלוץ בקולנוע. ״כשעשינו את 'פארק היורה' לא הייתה לנו כוונה לעשות מהפכה בשום דבר״, הוא אומר בראיון בלעדי למוסף. "התכוונתי לעשות את הסרט לפי הסטנדרטים הישנים, אנימציית Go Motion קלאסית וטובה. קיוויתי ש׳פארק היורה' יהיה הצלחה ברמת הסיפור, יותר מכל דבר אחר, אבל יום אחד דניס מורן (אמן אפקטים מיוחדים - ח״ג) סיפר לי על אנימציה ממוחשבת שהוא עובד עליה״.



״פארק היורה״ היה הראשון שעשה שימוש באנימציית CGI (המאפשרת לשלב במסך דמויות דיגיטליות עם דמויות אנושיות), והוליווד דילגה מטכנולוגיית הסטופ מושן לעולם דיגיטלי חדש. ״יש רק 58 דינוזאורים דיגיטליים ב׳פארק היורה'״, מספר ספילברג. ״כל השאר היו דגמים ממשיים, דינוזאורים מלאים ומכניים שהוכנו במיוחד עבור הסרט בידי סטן ווינסטון. אני חושב שהצלחנו ליצור גשר בין החיות המכניות הכי טובות שאי פעם נוצרו לבין החיות הדיגיטליות הראשונות שאי פעם שולבו בקולנוע״.




הסרט בעל מכירות הפתיחה הטובות ביותר בכל הזמנים, "עולם היורה". צילום: יח"צ


האדם הנכון


״פארק היורה״ היה הצלחה כה פנומנלית ותופעה תרבותית מובהקת בתחילת שנות ה-90, עד שנולדו לו שני סרטי המשך: ״פארק היורה - העולם האבוד״, שיצא לאקרנים ב-1997 והכניס למעלה מ-600 מיליון דולר בקופות; ו״פארק היורה 3״ מ-2001, שביים ג'ו ג'ונסטון והכניס ״רק״ כ-370 מיליון דולר.



״עולם היורה״ כבר נוחת לעולם דיגיטלי מובהק, שבו אחוז ניכר מהסרטים מצולמים בטכנולוגיית תלת-ממד, וגם הוא מיישר קו עם המגמה. על פי השמועות, האולפנים ניסו במשך שנים להפעיל על ספילברג לחץ מתון ליצור סרט המשך נוסף לדינוזאור מטיל ביצי הזהב הזה, אבל הוא כנראה חיכה לאדם הנכון. במקרה הזה מדובר בקולין טרוורו, במאי צעיר שמאחוריו סרט בולט אחד - קומדיה עצמאית קטנה בשם ״Safety Not Guaranteed״, שהוקרנה בפסטיבל סנדנס 2012. בשביל ספילברג זה היה מספיק. טרוורו זכה לסיפור סינדרלה משלו (ראו מסגרת).



״הגורם המכריע היה קולין עצמו. 45 השניות האחרונות של הסרט שלו, והסיכון הענק שהוא לקח עם הקהל, הוכיחו לי שהוא האדם הנכון לביים את הסרט הבא בסדרת 'פארק היורה'״, משיב ספילברג על השאלה, מתי ידע שהעולם מוכן לעוד סרט, ומוסיף: ״העובדה שהוא היה לגמרי נלהב מהרעיון, גם כבמאי קולנוע וגם כמעריץ, והיה לו סיפור לספר, תרמה לכך אף היא. הוא הגיע עם סיפור ממשי שעבד, אפילו לפני שהיה תסריט ל'עולם היורה'״.



העבודה על הסרט נמשכה שנתיים, והחלה אי שם ב-2013, עם שמועות חוזרות ונשנות לגבי עשייתו, שאושרה לבסוף רק בשנה שעברה. עלילת ״עולם היורה״ מתרחשת, כאמור, יותר מ-22 שנה לאחר מאורעות ״פארק היורה״. האי איסלה נובלר הוא כעת אתר נופש יוקרתי, שמציע אטרקציות פרה-היסטוריות לאלפי מבקריו. הפארק המקורי חודש ונמצא בבעלות מנכ״ל תאגיד חמדן, העונה לשם מאסראני (השחקן ההודי אירפאן קאן, ״נער החידות ממומביי״). חוקר הדינוזאורים אוון גריידי (כריס פראט) מתבקש בידי מאסראני ליצור דינוזאור חדש והיברידי בשם איינדומינוס רקס, כדי להגביר את נוכחות המבקרים בפארק.



העניינים כמובן משתבשים, כשהצעצוע ההיברידי החדש נמלט. את מנהלת התפעול של הפארק מגלמת ברייס דאלאס הווארד (״ספיידרמן 3״), אבל הכוכב האמיתי של הסרט הוא פראט, אחד השחקנים הבולטים בהוליווד כרגע, הרבה בזכות התפקיד ב״שומרי הגלקסיה״ מ-2014. ״חשבתי שלכריס פראט יש מה שצריך כדי לעשות את הסרט הזה, וגם אני וגם קולין האמנו בו״, אומר ספילברג. ״כש'שומרי הגלקסיה' יצא, זה רק חיזק את התחושה הזו. כריס הוא שחקן נהדר, יש לו נוכחות בולטת על המסך, חוש הומור מרהיב, והוא שחקן צוות. יש לו עוד קריירה גדולה לפניו״.



איך גורמים לשחקנים להגיב לדינוזאורים שלא נמצאים שם ממשית, אלא רק מתווספים אחר כך באופן דיגיטלי?


״גם בסרט המקורי לא תמיד היו לנו דינוזאורים מכניים, והשחקנים היו צריכים להצטלם כששום דבר לא ניצב מולם ולשכנע את הקהל שדווקא יש, והוא מאיים ומפחיד במיוחד. זה תהליך פנימי ששחקן עובר עם עצמו. ראיתי את זה קורה מאות פעמים בקריירה שלי. כשצילמנו את הסרט הראשון, במשך חמישה חודשים השחקנים התבקשו להגיב למספרים שצעקתי באוויר, כי מספרנו את הדינוזאורים. הם היו צריכים להזיז את העיניים ממספר 1 למספר 31 ולשכנע את כולנו שהם רואים משהו שלא באמת נמצא שם. הרעיון הזה עבד גם ב'עולם היורה'״.




הכוכב כריס פראט. צילום: יח"צ

בלי הצלחות מסחררות


בעבר ספילברג נהג לתת ביטוי לדעות הפוליטיות שלו, כדמוקרט נלהב ותומך בזכויות אדם. הוא מתבטא בנוגע לישראל לעתים רחוקות בלבד, ובעבר אמר: ״בתור יהודי, אני מודע לחשיבות של קיומה של ישראל עבור ההישרדות של כולנו, ובגלל שאני גאה בהיותי יהודי, אני מודאג מהצמיחה המתמדת בתנועת האנטישמיות והאנטי־ציונות בעולם".



אולם לא כל הפרויקטים שבהם היה ספילברג מעורב נחלו הצלחה מסחררת. גם סדרות הטלוויזיה שהחליט להעניק להן את שמו בקרדיטים (״השמיים נופלים״, ״טרה נובה״, ״סמאש״, ״בתוך הבועה״ ואחרות), נהנו מהצלחה בינונית ביותר. אבל זה מעולם לא עצר אותו. נכון לעכשיו, יש לו לא פחות מעשרה סרטים על הכוונת, בכולם הוא משתתף כמפיק, ובהם גם ״אינדיאנה ג׳ונס 5״, ״הגרמלינס״ והסרט ״THE BFG״, בכיכובם של רבקה הול וביל היידר, שספילברג דווקא בחר לביים. הוא לא מוכרח להמשיך לעבוד. הונו מוערך ב־3.2 מיליארד דולר, אבל בשלב הזה כבר ברור שספילברג לא עושה סרטים או טלוויזיה בשביל להתפרנס. ״פעם בחודש השמיים נופלים לי על הראש״, הוא אמר פעם. ״ואז אני מתאושש ורואה איזה סרט חדש אני רוצה לעשות״.



בגרסה הסופית של ״עולם היורה״ הוא העדיף לצפות על המסכים. ״צפיתי כקהל, ולא כקולגה או כמפיק. הייתי מרותק למה שקולין והצוות שלו יצרו. מה שנהדר בסרט, זה שהוא צועד בדרך מקורית. מדובר בהרפתקה עוצרת נשימה. הסרט גם נוגע בטריטוריה המעניינת של מוסר, וזה היה החלום של מייקל קרייטון. היה לו צד מאוד מוסרי בסיפור שלו. הוא הציב את השאלה: אם אנחנו יכולים להמציא משהו, האם זה אומר שאנחנו אמורים להמציא אותו? זו הייתה תמה מרכזית בסרט הראשון והיא מהדהדת גם ב׳עולם היורה׳״.



סינדרלה ושמה קולין


בשנים האחרונות אנחנו נתקלים בהרבה סיפורי סינדרלה של במאים צעירים, שקיבלו הזדמנות גדולה מבמאים ותיקים. קולין טרוורו, בן ה־39, הוא אחד הכישרונות העולים של הוליווד, אף שהוא עוסק בתחום כבר 13 שנה.



הפרויקט הראשון שלו היה סרט קצר מ־2002 בשם ״Home Base״, שקיבל יותר מ־20 מיליון צפיות ברשת. ב־2006 מכר תסריט לחברת דרימוורקס (שלספילברג יש אחוזים בה), וב־2012 ביים את ״Safety Not Guaranteed״, שכתב דרק קונולי. הסרט היה מועמד לפרס האינדיפנדנט ספיריט והוצג בפסטיבל סנדנס.



עוד לפני כן הציעה לו חברת דיסני לכתוב את הרימייק לסרט ״נווט מכוכב אחר״ (1986). טרוורו נבחר גם לביים את הפרק השביעי של סאגת ״מלחמת הכוכבים״. ב־2013 הגיע לפתחו ״עולם היורה״. בראיון למוסף הוא מספר כיצד נהיה מעורב בתהליך.



״קיבלתי טלפון מהבמאי פרנק מרשל אחרי שביימתי את הסרט שלי. סטיבן (ספילברג) ראה אותו ורצה לדבר על ׳פארק היורה', לא בהכרח על ׳עולם היורה' או על מה שהוא עומד להיות, אלא למה אנשים אוהבים את הסדרה הזאת.



הסיפור הזה מלווה אנשים כבר יותר מ־20 שנה. רצינו לנסות לשחזר את המהות שלו עבור הדור החדש. זו הייתה שיחה נהדרת וכולנו הסכמנו על העלילה, על הדמויות ועל הנראטיב שימשכו את הקהל״.



זה בטח היה שונה מאוד מבימוי סרט עצמאי.


״זה אולי יישמע מוזר, אבל אני חושב שהרבה יותר קשה לעשות הפקה קטנה ועצמאית של סרט, מאשר סרט גדול כמו ׳עולם היורה'. לא רק שכאן הייתי מוקף באנשים הכי טובים בתחום, גם כל דבר שדמיינתי היה יכול להפוך למציאות בדרך הכי יפה שאפשר. הבנתי גם שללכת בעקבות האינסטינקטים זה מה שמאפשר יצירה של סרט בסדר גודל כזה, כי ידעתי מה הרגשתי בכל פעם שנכנסתי לסט. אני מקווה שכל מי שיצפה בסרט ירגיש גם הוא ככה״.


איך נולד הרעיון לעלילת הסרט?


״לסטיבן היה רעיון, ליצור פארק יורה שמתפקד לחלוטין כפארק שעשועים, ואני חשבתי שזה נהדר. באמת חשבתי שאנחנו צריכים להיכנס לפארק הזה דרך עיניו של ילד, מפני שככה כולנו מרגישים כשאנחנו נכנסים לפארק שעשועים. שנינו גם רצינו להשוות את היחסים שלנו עם דינוזאורים לאופן שבו מתייחסים לחיות אחרות בעולם היום״.


קיבלת עצות כלשהן מספילברג?


״בתחילת הדרך צילמנו סצינה שבה דינוזאור בורח, ואואן מתחבא מתחת למנוף. סטיבן הסתכל על כל הפרטים ואמר שאנחנו צריכים עוד שוט, שיראה את המשקל של הדינוזאור מול המנוף המסיבי ובן האנוש הפצפון הזה. הוא פשוט צילם תמונה מזווית מסוימת, כדי להראות לי למה הוא מתכוון, ועד היום היא שמורה אצלי. כמובן, שגם קיבלנו את העצה שלו, ואפשר לראות אותה מיושמת בסרט. זו רק דוגמה אחת לכך שסטיבן מסוגל להסתכל על הפרטים הקטנים ועדיין לראות את המאקרו. זה היה מאוד יעיל עבורי״.




סטיבן ספילברג וקולין טרוורו. צילום: יח"צ