ועדת הכספים של הכנסת אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק המעלה את שיעורי מס הרכישה על דירות להשקעה. מעתה יעמדו שיעורי המס על דירה נוספת יעמדו על 8% לדירה בשווי של עד 4.64 מיליון שקלים ו-10% לדירה משווי מעל 4.64 מיליון שקלים. השיעורים החדשים צפויים להיכנס לתוקף מחרתיים, ב-24.6.15, לאחר שהחוק יאושר בקריאה שנייה ושלישית הערב במליאת הכנסת.



יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) דרש להחריג מהצעת החוק מקרים של אחים יורשים ולאחר שהתחייבות האוצר שהנושא ייפתר, האופוזיציה הסירה את התנגדותה.



ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) תקפה בדיון את נציגי רשות המסים והאוצר על כך שהם מפקירים את שוכרי הדירות בישראל. לדבריה, "העלאת המס הזאת תגולגל ישירות על שוכרי הדירות. אם רוצים באמת לפתור את מצוקת הדיור חייבים לאשר אותה רק כחלק ממכלול, שיכלול גם את הצעת החוק לשכירות הוגנת שהגשתי בכנסת הקודמת ושכל חברי סיעת כולנו חתומים עליה".



לדבריה, "שר האוצר כחלון הביע תמיכה בהצעה, אך כרגע היא תקועה בשל סירוב חלק מהפקידות בממשלה. בינתיים, העלאת מס רכישה עלולה לצמצם את היצע הדירות להשכרה ולהביא בכך לעודף ביקוש ולהעלאת מחירים. נוסף על כך, בעלי דירות להשקעה שרק מלשמוע על העלאת המס, כבר עכשיו מעלים את שכר הדירה. אני מקבלת בכל יום פניות משוכרים שלא עומדים בעליות המחירים וכל עיכוב נוסף וקידום הצעות חלקיות מרע את מצבם. אני יודעת ששר האוצר תומך בהצעה ולכן לא מבינה את פשר העיכוב. מדוע לפעול בצורה חלקית ומזיקה? אני מבקשת לקבל התחייבות מפורשת ל-2 מיליון השוכרים בישראל שהחוק לשכירות הוגנת יעבור בשבועות הקרובים".



ח"כ רחל עזריה (כולנו) אמרה: "כולנו ראינו מה מע"מ אפס עשה לשוק הדיור, בלי לדון בטיבו, כשהתמהמהו בהעברתו. אנחנו לא מוכנים לגרום לאי וודאות בשוק במשמרת שלנו. באנו לעשות תיקוניים משמעותיים בשוק הדיור, והם צריכים להיעשות בהקדם כדי למנוע נהירה של משקיעים".