בשורה טובה לתושבי חיפה והסביבה: השר להגנת הסביבה אבי גבאי הודיע הבוקר (שלישי) בסיור משותף שערך עם שר האוצר משה כחלון, במיכל האמוניה במפרץ חיפה, על יציאתו לדרך של המכרז להקמת מפעל לייצור אמוניה במישור רותם בנגב. גבאי הוסיף כי עד כה ישנם שבעה דופים אשר נבחרו להתמודד במכרז להקמת המפעל בדרום. מטרת הקמת מפעל הייצור הינה לסגור את מיכל האמוניה במפרץ חיפה, המהווה סכנה באיזור המאוכלס ברבבות תושבים.



"יציאת המכרז לדרך היא החלטה חשובה עבור תושבי מפרץ חיפה" , אמר השר הבוקר, "זהו מיכל שמהווה את אחד הסיכונים הסביבתיים הכי גדולים של מדינת ישראל. הבטחנו לטפל בכך בהקדם ואכן חודש מהקמת הממשלה אנחנו מודיעים על הוצאת המכרז. זהו מכרז מורכב אבל אנחנו מאמינים שתוך שלוש שנים יוקם מפעל אמוניה בדרום. עד אז נמשיך למגן ולשפר את בטיחות המפעל. אני רוצה להודות לשר האוצר על הגיבוי והתמיכה. על המכרז להקמת מיכל הייצור לאמוניה בדרום,יתחרו לעת עתה שבע חברות ובתוך כחודשיים נקבל את ההצעות וחודשיים אחר כך אני מתחייב לפרסם את שמות הזוכים. אנחנו מעודדים את הזכיין להקים את המפעל מהר ככל הניתן".



לשאלות בדבר הסכנה לתושבי מםרץ חיפה והאיזור, מאז הוקם המפעל בשנת 1987 ועד שיועתק, אמר השר: "מיכל אמוניה זה לא דבר טוב לאזרחים, אבל ביחס למקומות אחרים בעולם יש לו רמת אבטחה הכי גבוהה שיכולה להיות".



כחלון אמר הבוקר: "המכרז הזה רץ בשלבים וזהו השלב האחרון לקראת יציאה מכאן וביצוע. הקצבנו משאבים לא מעטים כדי שהמיכל הזה יזוז מכאן לדרום. מה שחדש זהו שלב היישום. אנחנו באנו לעשות. יש כסף והמדינה מבינה את החיוניות ואת הצורך, ואם יהיו קשיים גם עליהם נתגבר. נעשה הכל כדי להוריד את רמת הזיהום במפרץ חיפה למינימום האפשרי".



דליה טל, מנהלת הקמפניים של עמותת "צלול", אמרה הבוקר: "הבשורה על פרסום המכרז משמחת, זה צעד חשוב בדרך לסגירת מיכל האמוניה במפרץ חיפה והקמת מפעל ייצור אמוניה בדרום הארץ. היתה סחבת ארוכת שנים ועמותת צלול דורשת מהמשרד להסיר חסמים בירוקרטיים ולדאוג לכך שהמפעל אכן יוקם עד 2018 כמובטח. סגירת המיכל תסיר את האיום המרכזי על חיי התושבים. המיכל מכיל 12 אלף טון גז אמוניה רעיל וקטלני. במקרה של רעידת אדמה או פגיעת טיל על פי ההערכות ימותו 17000 איש וייפצעו מאות אלפים".



בשנת 2013 התקבלה החלטת ממשלה להקמת מפעל לייצור אמוניה בנגב במטרה ליצור חלופה למיכל האמוניה במפרץ חיפה. בעקבות החלטת הממשלה הוחלט על קידום מכרז להחכרת קרקע באזור התעשייה מישור רותם בנגב בו יוקם מתקן לייצור אמוניה מגז טבעי.



המשרד להגנת הסביבה הקצה 15 מיליון שקלים לסיוע להקמת המפעל. בשלב המיון המוקדם של המכרז אושרו בספטמבר 2014, 7 מתוך 8 מועמדים והשלב השני פורסם היום. במסגרת המכרז יידרשו המתמודדים, בין היתר, לצרף הצעה טכנית, הצעה פיננסית והצעה כספית.