תגלית חדשה חושפת מדוזה שקופה וזרחנית, הנפוצה דווקא בחופי יפן הרחוקה שהיגרה עד לחופי ישראל. 




היא נצפתה בפעם הראשונה אי פעם בים התיכון במסגרת סקר שגרתי שערך ד"ר גור מזרחי, חוקר בבית הספר למדעי הים ע"ש ליאון צ'רני באוניברסיטת חיפה והוא מדגיש: "היא אמנם לא מסוכנת לאדם אבל החוקרים טוענים כי הגעתה מבשרת שאורחים הרבה יותר מסוכנים יכולים להגיע גם כן לחופינו".

במהלך הסקר נמצאה המדוזה בשני אתרים שונים לחופי ישראל - מפרץ חיפה וחוף בית וינאי, ובעומק רדוד יחסית – עשרה מטרים בלבד. בנוסף לצבע הזרחני שלה, יש לה מאפיין מרתק נוסף: השתייכותה למחלקה של מינים שמסוגלים להישאר צעירים לנצח בה יש מדוזות המסוגלות לחדש את נעוריהן, כך שלאחר שהן מגיעות לבגרות ומעמידות צאצאים, הן מסוגלות לחזור למצב עוברי".

ככל הנראה המדוזה הגיעה עד אלינו באמצעות מי ים שמסיעות איתן אניות סוחר. סברה אחרת היא שמדובר במדוזה החיה שנים ארוכות במעמקי הים התיכון, אולם כעת מסיבות כלשהן, היא עלתה גם למים הרדודים יותר.

"לא משנה מה הסיבה להופעתה של המדוזה, הישרדותה ואפילו שגשוגה היא אחת ההוכחות הטובות ביותר לכך שהים התיכון עובר שינויים דרמטיים – שעלולים להיות מסוכנים" אומר ד"ר מזרחי ומסביר: "השינויים נובעים לרוב מהתערבותו של האדם בטבע. דיג יתר יכול להוביל להידלדלות אויביה הטבעיים של המדוזה ועובדת הימצאותה כאן יכולה להעיד על שינויים ברמה גלובאלית יותר, כמו התחממות מי הים. החשש הוא ששינויים בסביבה הימית יאפשרו למדוזות המסוכנות לאדם להגר לאיזור זה ואז הפגיעה תהיה דרמטית".