עימות חריף התרחש היום (רביעי) במהלך דיונים בהצעות חוק בקריאה טרומית של מספר חוקים אותם ניסו חברי האופוזיציה והקואליציה להעביר. במהלך הדיון על ביטול החוק הצעת חוק האזרחות והכניסה לישראל, התחוללה סערה גדולה בכנסת, שהתעצמה גם כאשר ראש הממשלה הגיע ועלה לדוכן. 



במהלך הדיונים במליאה, אשר היתה מלאה בחברי כנסת, עלה לדוכן סגן שר הפנים, ח"כ ירון מזוז (ליכוד) שקרא בשם הממשלה להתנגד לביטול החוק. במהלך נאומו זכה למספר קריאות ביניים מצד חברי סיעות השמאל ובמהלך הדיון אמר לעבר ח"כים מהרשימה המשותפת, עאידה תומא סלימאן וח"כ חנין זועבי: "אתם צריכים להחזיר את תעודת הזהות שלכם, כולכם, תגידו תודה שאתם יושבים כאן בכלל".



הסערה שפרצה לאחר מכן במליאה, גרמה לכך שיו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין, לקח את המושכות בדיון ואף הזהיר מספר ח"כים בהרחקה. סדרני המליאה הגיעו פעם אחר פעם אל עבר ספסלי האופוזיציה על מנת להרגיע את הח"כים, שחלקם אף הגיע עד לדוכן הנאומים, מה שהלהיט את האווירה עוד יותר.



בתגובה ניגשה ח"כ מיכל רוזין (מרצ) לדוכן והגישה למזוז את תעודת הזהות שלה. רוזין: "הגשתי את תעודת הזהות שלי לירון מזוז כאות סולידריות עם חברי הכנסת הערביים. חבר כנסת שמעז להסית כך מעל דוכן מליאת הכנסת לא ראוי לכהן כסגן שר".


 


ח"כ מזוז המשיך ואמר: "החוק הזה נכתב בדם, אפעל לשלול את אזרחותם של אנשים שנגד מדינת ישראל. לא ייתכן שמתוך הבית הזה ייצאו אנשים למסעות טרור נגד מדינת ישראל. אני מציע לכנסת להתנגד להצעת החוק שבנידון. מציע לכם לשבת בשקט, לא יהיה פה בסיס טרור. אין לי על מה להתנצל. כל מי שמתעסק בטרור לא יהיה פה", סיכם. בשלב זה הגיעה ח"כ מיכל רוזין אל הדוכן עם תעודת הזהות שלה, כאקט הפגנתי, מה שעורר שוב את המליאה.



ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ביקש את רשות הדיבור, עלה לדוכן והוסיף: "לכל אזרחים בישראל, יהודים ולא יהודים, הזכות השווה לבחור ולהיבחר, אבל לכל אזרח החובה לציית לחוקי המדינה ולאף אחד אין זכות להאשים על חיילי צה"ל, להאשים אותם בהאשמות שווא כפושעי מלחמה. זוהי צביעות. יש לכם את הזכות לומר את דבריכם, הזכות הזאת קיימת, אבל לא שמעתי מחברות וחברים גינויים מפשעי המלחמה בסוריה, בתימן, אני שומע התקפות שווא על חיילי צה"ל". 


שר החינוך נפתלי בנט (הבית היהודי) הבהיר מעל דוכן הנואמים בתגובה לדבריו של מזוז, כי ״המדינה תקיים שוויון זכויות גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין״. "מדובר בזכותם של ערבים וזכותם של יהודים. אף אחד לא עושה טובה לאזרח שהוא אזרח. נקודה", הוא הוסיף.

ח"כ תומא סלימן, שהגישה את ההצעה אמרה: "מי שציפה שראש הממשלה יגן על זכותנו לממש את תפקידנו כנראה חלם, ראש הממשלה מצדיק את מסע ההסתה של ירון מזוז. שפכו את דמנו. ממשלה שבנויה על עצם ההסתה הפרועה, רק היא יכולה לחוקק חוק שמנשל באופן קולקטיבי את זכות חיי המשפחה לפלשתינים. מי שמדבר על טרור שיראה שהוא זה שמפעיל טרור. אף אחד לא עושה לי טובה שהוא נותן לי תעודת זהות".
 
ח"כ זהבה גלאון הוסיפה: "אין לי ציפייה מסגן השר מזוז, אבל כשעולה ראש הממשלה לדוכן ובמקום להתנער ולגנות הסתה נגד חברי כנסת שנבחרו כדת וכדין מגבה את זה? אתה ראש הממשלה של כולנו".
 
ההצעה עצמה של ח"כ תומא סלימן נדחתה לאחר הצבעה שמית ברוב  של 55 מתנגדים לעומת  18 תומכים ושני נמנעים.  ההצעה של ח"כ גלאון נדחתה ברוב של 54 מתנגדים  17 תומכים, ושני נמנעים. חלק גדול מחברי האופוזיציה לא נכחו במליאה בזמן ההצבעה, חלקם כולל  יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג בחרו שלא להשתתף בהצבעה למרות שנכחו במליאה, וח"כ עמר בר לב ואיציק שמולי נמנעו.