ישראל היא מדינה מפולגת וחצויה - אחרי הכל, על כל שני יהודים יש שלוש דעות. אבל אם יש דבר אחד שעליו כולנו מסכימים, זה שהתשתיות בישראל ממש גרועות.

אבל איכות התשתיות היא לא רק באשמת הממשלה - אזרחי ישראל מתייחסים לתשתיות הביוב כמו... ובכן, ביוב. והיחס הזה הוא חלק לא קטן מהסיבה שבגללה הביוב בישראל כל כך פגום. הנה ארבעה דברים שישראלים עושים שמחריבים את תשתיות הביוב.

שימוש לא נכון בשירותים


מסיבה לא ברורה, ישראלים אוהבים לזרוק דברים לאסלה. טמפונים, קונדומים, גושי שיער, אוכל רקוב ועוד מוצאים את עצמם באסלה במקום בפח האשפה, והופכים לחסמים בתעלות הביוב. תעלות הביוב, שבנויות להתמודד עם פסולת נרקבת ומתפוררת כמו נייר טואלט וצואת אדם, לא מצליחות להתמודד עם חומרים חזקים יותר כמו הגומי שבקונדומים או צמר-הגפן שבטמפונים; ואז נוצרות חסימות, שהורסות את הביוב. וכל זה כדי להמנע מלשים זבל בפח הזבל.

חוסר בתחזוקה
סיבה נוספת שתשתיות הביוב מתפוררת היא היעדר התחזוקה. ישראלים לא אוהבים להשקיע בתחזוקה, ואם הם יכולים להפיל את האחריות על מישהו אחר הם עושים את זה – כך יוצא ששוכרים מפילים את האחריות על בעלי הדירות, בעלי הדירות מתעלמים מהאחריות כי הם יודעים שמי שיסבול זה השכנים ולא הם, והשכנים עסוקים מידי בדברים אחרים. בסופו של דבר, לא מתבצעת תחזוקה מונעת, ואף אחד לא מוודא שמערכת הביוב מתפקדת. מתישהו היא תתפרק, אבל כולם מקווים שעד אז זאת תהיה בעיה של מישהו אחר – עד אז, כמו תפוד לוהט, האחריות עוברת מיד ליד, ותחזוקה אין.

צמחייה
לאף אחד אין התנגדות לעצים – צמחייה זה חשוב, יפה ונהדר. אבל כמו כל דבר בארצנו הקטנה, המרחב לשתילת עצים צפוף ומצומצם ואין הרבה מקום שבו אפשר לשתול עצים. וכך יוצא שבאותן חצרות שבהן נחפרו תעלות הניקוז והביוב נשתלים גם עצים עבי שורשים; שורשים אלו מתחפרים בקרקע, מגיעים אל קווי הביוב הרעועים ממילא, ומרסקים אותם – כך יוצא שאדמת הגינה המשותפת נספגת במי ביוב ומצחינה את הבניין כולו. לו היו קווי הביוב עמוקים יותר, אולי הם היו שורדים, אבל כבר הזכרנו שהתשתיות גרועות מלכתחילה, לא?

עבודות קבלן זולות
ולבסוף, הדבר הכי גרוע שישראלים עושים לתשתיות שלהם הוא השימוש בקבלנים זולים במקום קבלני ביוב מקצועיים, חאפרים שעושים עבודה גרועה ומניחים תשתיות גרועת מלכתחילה. כל אחת מהבעיות הקודמות לא היתה בעיה אם התשתיות היו סבירות – אבל בחירה חוזרת ונשנית באנשים שעושים עבודה גרועה מבטיחה שהבעיות האחרות ישארו על כנן. שימוש בקבלנים זולים אולי חוסך מספר שקלים בטווח הקצר, אבל מבטיח שתשתיות הביוב יבנו באיכות נמוכה וללא בקרת איכות, וזה גורם לכך שהן יהיו פגיעות לכל שאר המפגעים שעליהם דיברנו.

לא על הכנסת לבדה
כאמור, התשתיות בישראל מחורבנות. אבל הבעיה היא לא רק הממשלה – מדינה היא לא גוף מנותק מהקשר אלא קבוצה של אנשים, והפעולות של כל אינדיווידואל משפיעות עליה. הבחירות שכל אחד מאיתנו עושה משפיעות על המדינה כולה; כל פעם שמישהו מאיתנו מוריד את המים, שותל עץ, מזמין קבלן או מחליט לזרוק את כל האחריות על בעל-הדירה הוא פוגע בכל האנשים סביבו, ובעצמו. אם התשתיות מחורבנות, זה כי כולנו גורמים להן להיות כאלו.