ביום שני הקרוב בנק ישראל צפוי לפרסם את החלטתו לגבי גובה הריבית לחודש יולי. יש כאלו שמעריכים שהבנק יותיר את הריבית ללא שינוי ויש כאלו שסבורים שהריבית תרד, אך אף לא אחד מעריך שבנק ישראל יעלה את הריבית. משמעות הדבר היא ריבית כמעט אפסית של 0.1% לשנה. למרות הריבית הנמוכה, הציבור מקבל ריבית אפסית על פיקדונותיו בבנקים ומקבלי ההלוואות משלמים גם 10 וגם 12 אחוזים לשנה.
בשיחה עם מעריב אונליין אומר עמית לווינשטיין, מנכ"ל וממייסדי פלטפורמת ההלוואות החברתיות, eLoan.co.il: "במדינה כמו שלנו, שבה לכל אחד כמעט יש חוב בבנק - העלות הגבוהה של האשראי לציבור זה היא משיכת היתר שהפכה לאחת הסיבות העיקריות ליוקר המחיה הגבוה במדינה. המבנה של מערכת האשראי הבנקאי בישראל הוא כזה שהמפקידים מקבלים תשואה נמוכה על ההפקדות והלווים משלמים ריבית גבוה, בעוד הבנק גוזר את הקופון".
"החברה שאני עומד בראשה eLoan, הקימה פלטפורמה שמהווה זירת סחר שמפגישה בין לווים ומפקידים באופן שהמפקיד מקבל יותר מאשר היה מקבל בבנק והלווה משלם פחות מי מה שהיה משלם בבנק. אנחנו רואים בפלטפורמה מסגרת חברתית שמהווה אלטרנטיבה ונלחמת בבנקים החזקים ביותר בישראל".

מדוע חברתי?
"משום שאנחנו מסייעים לכאלו שאין להם כושר מיקוח מול הבנקים, למעמד הביניים שקורס תחת יוקר המחייה, בעזרת הלוואות של עד 200 אלף שקלים ובפריסה לתקופה של בין חצי שנה ל-7 שנים, בתנאים שפויים, אנושיים יותר מן הבנקים.  בכך אנחנו מסייעים לאלו שאין להם כוח מול הבנקים ולאלו שלא יכולים לדון עם הבנק על הגדלת הריבית שהם מקבלים על הפקדותיהם ובטח לא על הריביות הגבוהות שהם משלמים בתוספת כל מיני עמלות שורה ו'עיזים' שמכניסים להם בחשבון, רק כי הם לא מכירים את החלופות שקיימות היום. כיום, לצערנו, רק לעשירים ולחזקים יש כוח מיקוח מול הבנקים. ליתר מדינת ישראל אין יכולת עמידה מול הענקים הללו, והם צריכים לבלוע את הגלולה המרה הזו".
 
"בדיוק מהסיבה הזו, אצלנו ב-eLoan זה עובד בצורה שונה. כל אזרח ישראלי מעל גיל 18 רשאי להגיש בקשה להלוואה עד לגובה של 200,000 שקלים ולאחר שהיא עוברת את האישורים המתאימים – היא עולה ללוח ההלואוות באתר החברה, שם מי שמממן אותה הם אזרחים מן השורה שיכולים להשקיע מהטובה ביותר, והם שמחליטים איך, מתי וכמה להשקיע על פי הפרופיל של הלווים באתר. כך גם הלווים נהנים מתנאי ריבית נוחים וגם המשקיעים זוכים לתשואה נאה, מצב של winwin לשני הצדדים", מסביר לווינשטיין.
 
חשוב עוד לציין כי התהליך מתנהל בשקיפות לכל אורכו, ולווה שמחליט להפסיק את ההלוואה באמצע רשאי לעשות זאת ללא צורך בתשלום עמלת פרעון, בניגוד גמור למדיניות הבנקים. אנחנו רוצים להוות סמן אנושי ולא "לדחוף" הלוואות לאנשים, אלא לתת אותם למי שצריך ובצורה אחראית.
אם מדובר בלווים עניים, אתם הרי ביזנס - רמת הסיכון לא נמוכה. איך זה בא לידי ביטוי בפעילות שלכם?
"לא רק אנשים חסרי אמצעים מבקשים הלוואות. אצלנו בפלטפורמה ישנם לווים מכל הסוגים, גם בעלי מקצועות חופשיים עם משכורת גבוהה מהממוצע במשק שזקוקים לסכום כסף מסוים בעת הזו ולכן פונים לפלטפורמה. סיוג הקטגוריות מבחינת 'סיבת' ההלוואה הוא מגוון ולווים זקוקים לכסף עבור טיפול שיניים, סגירת מינוס, יציאה לחופשה, פתיחה או השקעה בעסק, אירוע משפחתי ואפילו ניתוחים פלסטיים". 
"מבחינת רמת הסיכון שלנו, אנו כמובן זקוקים לפעילות ולתנועה באתר שלנו, הן מבחינת לווים והן מבחינת לווים, אך בשל העובדה כי אין לנו סניפים ופקידים שמסרבלים את כל העסק, אנחנו יכולים לתת לקהל לקוחותינו את התנאים הטובים ביותר ומבלי לפגוע בסטנדרטים הגבוהים שלנו. הערך החברתי שלנו נמדד בכך שהמון אנשים עוזרים לאדם בודד, כמו רשת חברתית, מבלי שהכירו אותו קודם. אנשים סומכים איש על רעהו וזה עובד בצורה מעוררת השתאות. זה מרגש איך שהעסק הזה עובד".

אתם לא עושים את זה לשם שמיים, מה המודל העסקי שלכם? איך אתם ממומנים ומה גודל הקרן שממנה אתם נותנים הלוואות?
"אין שום קרן. מי שממנים את ההלוואות הם אזרחים מן השורה, בדיוק כמו הלווים אצלנו, שהם אזרחים מן השורה שזקוקים לכתף תומכת. לגבי המודל העסקי, מכל ההלוואה באתר אנו גובים 2% מהלווה ו-0.5% מהמלווה לטובת הפעילות באתר".