תגובת הבטן המיידית היא לומר לקהילה הבינלאומית ״תפסיקו עם הצביעות״. סוף השבוע היה אחד הקשים והכושלים במאבק בטרור העולמי, ובמיוחד בתופעת "המדינה האסלאמית".
כ־100 בני אדם נהרגו במתקפות טרור, שלכאורה לא היה ביניהן קשר. 39 תיירים, רובם בריטים וגרמנים, שנפשו בחוף בטוניסיה. 27 מתפללים במסגד בכווית, אדם אחד בצרפת שראשו נערף, ועוד כ־30 חיילים מבורונדי, שמשרתים בכוח השיטור האפריקני בסומליה. 100 בני אדם בשלוש יבשות.
כל העקבות מובילים לדאעש, שקיבל אחריות על הפעולות בטוניסיה, בצרפת ובכווית. בסומליה המבצעים הם אנשי הקבוצה המקומית אל שבאב, שמנהיגיה חלוקים ביניהם אם להישבע אמונים לאל־קאעידה או לדאעש.

האמת היא שמבחינת המערב אין הבדל גדול בין השניים. בוודאי לא במשמעויות הרצחניות שלהם עבור המערב, הממשלות במדינות הערביות, המוסלמים המתונים, ובוודאי לא לבני דתות אחרות או למיעוטים אתניים במזרח התיכון כמו כורדים, דרוזים, אשורים ועוד. אין הבדל גדול באשר לאידיאולוגיה הדתית שמניעה אותם ולא באשר לאמצעים למימושה. ההבדל היחיד הוא במאמץ המתמיד של דאע״ש להדהים את העולם בשיטות ההרג שלו בעזרת שימוש משוכלל בדיגיטציה. עריפת ראשים כנראה כבר לא מספיק מזעזעת אז צולבים ילדים או מוציאים להורג בהטבעה כשמצלמות תת־מימיות, כמו בתחרויות שחייה, מתעדות כל רגע.
מתקפת הטרור באה בפרוס השבוע השני לרמדאן, החג החשוב והמשפחתי ביותר בלוח השנה המוסלמי. דובר דאעש - כן, יש דבר כזה - פרסם ימים אחדים קודם לכן הודעה שהאיצה בתומכים לבצע דווקא את מעשי הרצח שלהם בחג. והם צייתו.
הבעיה החמורה היא בתגובות הרופסות של מנהיגי המערב. לאחר כל מתקפת טרור נשיא ארה״ב, ראש ממשלת בריטניה, נשיא צרפת ומנהיגים של מדינות אחרות מגנים את המתקפה, אך בפועל כמעט אינם עושים דבר.
אפשר לחסל את תופעת "המדינה האסלאמית". לשם כך אין די במודיעין איכותי. מודיעין טוב יכול לסכל פעולות טרור בהתהוותן, כמו שהצליחו לפני ימים אחדים שירותי הביטחון הבריטיים. כדי לחסל את הטרוריסטים של דאעש גם לא מספיק לכנותם ״רוע״ ולהשוותם לזוועות הנאצים, כפי שעשה זאת לאחרונה פרשן של עיתון השמאל הבריטי ״הגארדיאן״. מה שנחוץ הוא נחישות ונכונות להקריב קורבנות במלחמה. לא די במתקפות מהאוויר. על העולם - המערב, רוסיה, סין, הודו ומדינות ערביות - להתאחד ולשלוח חיילים לשדות הקרב בעיראק ובסוריה. באמצעות מהלך כזה אפשר להביס את 30 אלף אנשי דאעש.
אבל זה לא יקרה כי המדינות חלוקות ביניהן בנושאים אחרים (אוקראינה, למשל) והעולם אינו מוכן לשלם את המחיר.