כבנו של דוד לוי, שר החוץ לשעבר, סגן ראש הממשלה ושר הבינוי והשיכון המיתולוגי בימי מנחם בגין, וכאחיה של חברת הכנסת אורלי לוי אבוקסיס (ישראל ביתנו), מרגיש סגן שר השיכון ז׳קי לוי היטב את המחויבות הנובעת מהייחוס המשפחתי.
 
״הייחוס של שושלת לוי מאוד מחייב מבחינתי״, הוא מעיד. ״אבי, דודי מקסים לוי ז״ל, שהיה חבר כנסת וסגן שר ואחותי אורלי, שהיא חברת כנסת משובחת ומצטיינת. אלה לא אנשים שבאו לפה, עשו סיבוב והלכו. מדובר באנשים שהותירו חותם, שעשו דברים, ואחותי עדיין עושה״.

ביום שבו הושבעה הכנסת ה־20, הגיע לוי למשכן מלווה באמו רשל ובאביו דוד וסיפר בגאווה על העניבה שאותה שאל משר החוץ לשעבר לצורך טקס ההשבעה. לוי הבן הוסיף: ״ברור שאני אני בא קודם כל כבן של. זו אחריות מאוד מפחידה, אבל היה לי המורה הטוב בארץ״.

משפחת לוי לדורותיה
 
עכשיו, לאחר שמונה רשמית לסגן שר הבינוי, הוא מגלה בראיון ל״מעריב המגזין״: ״אני מתייעץ עם אבי בכל דבר ועניין, אבל בעיקר בנושאי המשרד, שהוא כל כך בקי בהם. אבי היה שר שיכון אצל מנחם בגין בתקופת פרויקט הדגל שלו, מפעל שיקום השכונות. באותם ימים היו הפנתרים השחורים, המעברות וההפגנות. בגין ז״ל ואבי יבדל״א הצליחו לחולל מהפכה בתחום השיכון, ואני רוצה ללכת בעקבותיהם. אבא שלי הקדים את זמנו והיה כבר אז הסמל של הליכוד החברתי, ליכוד שהייתה בו גם חמלה, ואני רוצה היום להחזיר את החמלה. יש לי גיבוי מלא לכך מראש הממשלה בנימין נתניהו ומשר השיכון יואב גלנט״.
 
הרמז של ליברמן
 
לוי אומר כי לא במקרה הוא יושב כעת על כיסא סגן שר השיכון. ״הציעו לי להיות סגן שר התחבורה, יכולתי להיות סגן שר הפנים או התשתיות ואפילו להיות יו״ר הקואליציה, אבל בחרתי באופן טבעי במשרד השיכון״, הוא אומר. ״אני עוד רואה לנגד עיני את אבי עומד על הפיגום בהיותו פועל בניין בצעירותו. בשבילי זה עניין מאוד רגשי. בכל צעד ושעל שאני עושה או מתכוון לעשות אני חושב על העשייה של אבי בתוך המשרד הזה. אני מופקד כסגן שר על נושאי דיור ציבורי, שיקום שכונות ותמ״א 38. יש לי תוכניות רבות בנושא ותאמין לי שאני גאה מאוד להמשיך בעשייה של אבי״.
 
היום רוחשים כבוד רב לדוד לוי, אבל בעבר, בייחוד בתקופה שכיהן כשר החוץ, הופצו בארץ ״כל בדיחות דוד לוי״. העלבון הזה נשאר חקוק היטב בזיכרונו של לוי הבן. ״כילד הרגשתי אותן על בשרי״, הוא אומר. ״אני לא מכיר ילד שלא ייעלב מכך שמספרים בדיחות על אביו, מה גם שחלק מהן חרגו מהטעם הטוב. אין לי ספק שהיום בדיחות כאלה לא היו עוברות כי מיד היו מוקיעים אותן כגזעניות. אני גם בטוח שחלק מאלה שהמציאו והפיצו את אותן בדיחות והשתתפו בחגיגה הזאת למדו במשך השנים להוקיר את אבי ולאהוב אותו״.
 
אתה חושב שאביך היה ראוי להיות נשיא המדינה?
 
״בהחלט חשבתי שאבי היה צריך להתמודד לנשיאות כי לא היה ראוי ממנו לכך, אבל הסכמתי איתו כשהסביר לי שאינו מוכן להציג את מועמדותו רק כדי שאפשר יהיה לנגח מועמדים אחרים או להשתמש בו לצרכים פוליטיים. אבא הביע נכונות להתמודד רק אם הייתה מגיעה אליו פנייה של ראש הממשלה והתנועה כולה, שרואה בו כמועמדה לנשיאות, ולצערי זה לא קרה. כולם אומרים לי שישראל הפסידה שאדם עם ניסיון חיים כמו שלו נותר מחוץ למעגל החיים הציבוריים״.
 
אחותך נחשבת לחברת כנסת מצטיינת שמצאה עצמה כעת באופוזיציה ללא תפקיד משמעותי, ואילו אתה, שזו לך הקדנציה הראשונה, עקפת אותה והתמנית מיד לסגן שר. זה מפריע לך?
 
״כן, אבל אני עדיין מאמין שהיא עוד לא אמרה את המילה האחרונה ואני בהחלט רואה אפשרות שהיא עוד תהיה שרה בממשלה״.

שרה בממשלה?
 
״כן. אני מאמין שבסופו של דבר לא ירחק היום ומפלגת ישראל ביתנו תצטרף לקואליציה, ואז אני רואה בהחלט מצב שאחותי תשב ליד שולחן הממשלה כשרה. אני פועל למען צירופה של ישראל ביתנו לקואליציה. אני מקיים איתם שיחות ומאמין שיש על מה לדבר. ישראל ביתנו היא נטע זר באופוזיציה. אין לה מה לחפש שם״.
 
ליברמן הכריז לאחרונה שאם הממשלה תחליט על בניית 1,000 יחידות דיור במעלה אדומים הוא יהיה מוכן להצטרף לממשלה. אתה רואה בזה איתות?
 
״אכן. הרמז של ליברמן ברור מאוד, אבל לדעתי הכרזה של הממשלה לא צריכה להסתפק רק במעלה אדומים. צריך להכריז על בנייה בכל גושי ההתיישבות, בשטחים שבהסדר קבע סופי יישארו בידינו. אני פועל ואפעל כדי להגיע להבנות עם ליברמן בעניין הזה ואני רואה לכך סבירות גבוהה״.
 
למרות כל ההתקפות שלו על נתניהו וההצהרות המתלהמות שלו?
 
״למדתי שבפוליטיקה הצהרות לחוד ומעשים לחוד. אנשים אומרים כל מיני דברים. לא בוחנים בן אדם על סמך התבטאויות. אני לא מכיר מישהו במערכת הפוליטית שלא אמר פעם משהו על מישהו אחר״.
 
כדורגל לעשירים
 
לוי נולד ב-1960 בעיר בית שאן והתחנך בה. שם הקים את ביתו ושם כיהן כראש עיר במשך שתי קדנציות רצופות. שבועיים לפני הבחירות, המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין בפרקליטות המדינה הגישה כתבי אישום סביבתיים נגד עיריית בית שאן, נגדו ונגד בכירים לשעבר בעירייה בגין עבירות של איכות סביבה כמו זיהום מים, השלכת פסולת ברשות הרבים, הפרת חובת נושא משרה לפקח ולעשות כל שניתן למניעת עבירות, הפעלת תחנת מעבר לפסולת ללא התשתיות והדרישות הקבועות בדין, אי נקיטת אמצעים למניעת זיהום אוויר וריח ועוד. לוי אומר כי אינו מוטרד מכך: ״אני בחברה טובה. הוגשו תביעות דומות נגד 90 ראשי רשויות. מה שתמוה בעיני הוא עיתוי הגשת התביעה, שבועיים לפני הבחירות, אבל אני ישן טוב בלילה״.
 
לוי נשוי, אב לשבעה ילדים וסב לתשעה נכדים. הוא מספר כי הוא מקפיד בכל ערב, עם סיום יום העבודה, לשוב הביתה.

לא קשה לעשות בכל יום את כל הדרך צפונה?
 
״יותר קשה לא לישון בבית. אבא שלי, בהיותו שר בכיר בממשלה, נהג לחזור הביתה בכל ערב, ואני לוקח דוגמה ממנו. לא משנה באיזו שעה, אני מקפיד לחזור בכל לילה הביתה״.
 
לאחרונה סערו הרוחות בליכוד בשל פרשת אורן חזן ובעקבות התבטאויותיו של סגן שר הפנים ירון מזוז כלפי חברי הכנסת הערבים. לז׳קי לוי יש מה לומר בעניין. ״לגבי אורן חזן אני רוצה להזכיר לך ולקוראים שהתקשורת יצאה בכל הכוח נגד החזרת הסמכות למרכז הליכוד לקבוע את הרכב הרשימה שלנו לכנסת, אלא שבמקרה שלפנינו, אורן חזן נבחר בפריימריז, כך ששום שיטה אינה ערובה לכך שאנו נבחר רק סוג כזה ולא אחר של מועמדים. אני חושב שהרשימה משקפת לטוב ולרע את כלל עם ישראל״.
 
אבל, ממהר לוי להבהיר, כי הוא לא שופט את חזן על המעשים המיוחסים לו:״כל הדברים שנאמרו עליו נגעו לעברו. בינינו, יש הרבה יוצאי יחידות קרביות שעם סיום השירות נוסעים לחו״ל ומשתוללים ואחר כך חוזרים ארצה ומשתלבים במקומות הכי נחשבים. את כל זה אני אומר בהנחה שחזן לא עשה שום דבר לא חוקי. אם כמובן יתברר שהוא עבר על החוק, הוא לא חסין בפני החוק״.

אורן חזן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
ומה באשר להתבטאות של ירון מזוז נגד חברי הכנסת הערבים? האם כמי שעבר על בשרו בעבר פיגוע, שבו נפצעת בבית שאן, אתה מגלה הבנה לדבריו?
 
״מדובר בנושא מאוד טעון ורגיש. אני רואה בחומרה חברי כנסת שתומכים בטרור. זה דבר חמור, אבל בין זה לבין חלק מהתבטאויות ששמענו כאן יש מרחק גדול ומוטב שלא היו נאמרות כלל. בעיני כל אזרחי ישראל שווים, כל עוד הם לא מפרים את החוק, ואמרתי את זה למזוז״.
 
מה דעתך על מתווה הגז וכל ההתנהלות סביבו?
 
״רק השבוע הוצג מתווה הגז הטבעי. לא הספקתי ללמוד אותו וזה לא תחום שאני בקי בו, אבל ההתנהלות סביבו לא נראית לי. זה לא נראה טוב. אם מביאים את זה לקבינט, לממשלה או לכנסת וזה לא מחייב את כל השרים לתמוך, מה גם שהיועץ המשפטי לכנסת קבע שאין פה בעיה של ניגוד עניינים בהצבעה, הרי שאנחנו בבעיה. אני לא מבין את השיקולים פה. צריך לפתח את נושא הגז כי המדינה זקוקה לכסף הזה״.
 
ומה יהיה עם הפועל בית שאן? היא מדשדשת כרגע בליגה א'. יש מצב לחדש ימיה כקדם?
 
״מדובר במועדון שהוא סמל בכדורגל הישראלי. כל אוהד כדורגל בנשמתו אוהד את בית שאן, אבל לצערי הכדורגל כיום הפך לנחלתם של העשירים בלבד. זה עסק יקר מאוד והספונסרים לא נוהרים למקום כמו בית שאן. אז אולי נצטרך להסתפק בנוסטלגיה״.
 
ומה לגבי העתיד? אילו משימות אתה מסמן לעצמך? תרצה להיות שר חוץ?
 
״מי חושב על העתיד? תן לי לעבוד קשה ולהצליח במשימות שהצבתי לפני כסגן שר השיכון״.