בלב המרחבים הפתוחים של עמק יזרעאל נמצא לו מקום שלא הרבה מכירים. קוראים לו כפר תקווה, והוא קולט צעירים מקסימים בעלי צרכים מיוחדים. חלק מאותם צעירים, שחיים עם רמת עצמאות מסוימת, מעבירים את יומם בעבודה ביקב טוליפ, שקבע את מרכזו בתוך הכפר. את היקב, שפועל כבר 18 שנה, הקימה משפחת יצחקי מטבעון מתוך אהבה ליין. לפני 12 שנים, רועי, הבן הצעיר במשפחה, החליט להרחיב את הפעילות והציב לעצמו מטרה - לייצר יין איכותי במחיר הוגן, תוך כדי התחשבות בסביבה ותרומה לקהילה. 



כמי שגדלו בטבעון, החיבור של בני המשפחה עם כפר תקווה היה טבעי, וכיום היקב מעסיק מספר לא מבוטל מדרי הכפר, 35 חברים ליתר דיוק. כך שכפר תקווה הוא חלק אינטגרלי מן היקב. 
 

יין לבן ביקב טוליפ. צילום: מיטל שרעבי
מלבד הפעילות השוטפת, ליקב טוליפ יש מרכז מבקרים, הפתוח לקהל בימים ראשון עד שישי (עדיפות לתיאום מראש באמצע השבוע). המרכז, שמושך אליו תיירים וחובבי יין מהארץ והעולם, מציע אירוח על הבר, שכולל הדרכה על היקב, היין וכפר תקווה. תוך כדי השיחות הקולחות שמנהל צוות העובדים עם המבקרים, לומדים על סוגי היינות, ההבדלים בין הזנים ואיך כדאי לשתות יין. הטעימות הן ללא עלות, אך אפשר לרכוש פלטת גבינות (החל מ-87 שקלים), ולהזמין ארוחה קלה בתיאום מראש. כמו כן, פעם בחודש היקב עורך אירוע יין בצהרי שישי, אליו זורמים לא מעט חובבי יין ומבקרים הלנים באזור.


 בעקבות תות העץ
במרחק קצר מכפר תקווה, נמצא משק ז״ק המציע למטיילים קטיף עצמי. המשק נמצא בתוך שדה יעקב, ישוב דתי ותיק, ואפשר לחוות בו בצורה אופטימלית את צורת התיירות החדשה שגוברת בארץ - תיירות חקלאית (אגרותוריזם), אשר מחברת את המטייל לעבודה החקלאית. המשק הוא מבין אתרי הקטיף הראשונים בארץ. כבר כשמגיעים אליו, רואים שמדובר בחבר'ה משופשפים, שיודעים למקסם את מה שנתנו להם הטבע וגם העבודה הקשה שלהם.

במשק מגדלים עצי פרי רבים (פטל ותות עץ, בין היתר), ירקות ותבלינים. בכניסה למשק, אחרי הסבר קצר על הפעילות במקום, מקבלים סלים ומפה בה מצוינות החלקות. המפה מתעדכנת כל הזמן לפי מה שקורה בשטח. כלומר, שאם המבקרים חיסלו את התות האפגני, במשק יחסכו לכם את החיפוש אחריו ויפנו אתכם לפירות אחרים. בשטח פזורים גם עשרות דגלים שעוזרים להתמצא. 
 
מחיר לקטיף: 30 שקל לאדם (אכילה בשטח כפי יכולתכם). אם ממלאים סל, המחיר הוא 35 שקל לחצי ק"ג, קופסה קטנה - 15 שקל.
 איך החלב מגיע לסופר?
אם אתם מטיילים עם ילדים, וגם אם לא, כדאי לכם להמשיך מהמשק ל"שביל פרות החלב" בבית לחם הגלילית. הרפת במקום נבנתה ב-1906 על ידי הטמפלרים, והיא אחת מהרפתות העתיקות ביותר באזור (ויש שיאמרו בארץ), בה עדיין מתבצעת חליבה שלוש פעמים ביום. צביקה ברנדס, דור שני למשפחה שהרפת בבעלותה, החליט לפני מספר שנים שלא די לו בשיווק חלב, והוא פתח מרכז תיירותי, שיכיר לדור הצעיר את החיים כחקלאי ורפתן.

בתוך הרפת עובר מסלול המתאים למשפחות ולבודדים, בו יש סיורים מודרכים המלמדים על תהליך החליבה, ומה עובר על החלב שלנו מהרגע שהוא יוצא מהעטין ועד שהוא מגיע לסופר. המסלול למשפחות אורך בין שעה וחצי לשעתיים, והוא עוצר בשבע תחנות, בהן עושים שוקו, חובצים חמאה, מאכילים את העגלים בחלב, חולבים באופן ידני, צופים בחליבה הממוחשבת וכן מבצעים פעילויות נוספות.
פתוח מדי יום בין השעות 10:00-16:00. ביום חול, יש לתאם מראש בטלפון: 052-3275682. 
מחיר סיור: 40 שקל.
טוב שמן טוב
במרחק מטרים סבורים מהרפת, משמאל למרכז החליבה, מסתתרת לה פנינה תיירותית מעניינת לא פחות - "בית בד גלילי". זהו בית בד אקולוגי שהקים לפני מספר שנים ערן גלילי, פרסומאי שהחליט לעזוב את העיר הגדולה ולחזור למקום ילדותו. בית הבד, בו מייצרים שמן זית מזנים שונים, מכונה "אקולוגי", מכיוון שגלילי החליט לא לערב מים בתהליך הייצור.

כיום ישנם יצרני שמן המשתמשים במים כחלק מתהליך הייצור, ואלו הופכים בסיום התהליך לרעילים, מוזרמים כפסולת ומזהמים את הסביבה. כמו כן, המסיק שמתבצע בחודשים אוקטובר-נובמבר, נעשה ביד עם מגרפות מכניות, המניעות את העלים. 
 
במרכז המבקרים של בית הבד מקרינים סרט על תהליך העבודה, משלב המסיק ועד תהליך "הביקבוק" של שמן הזית, מציעים טעימות ומכירה של שמן, וגם גבינות עיזים מקומיות. מלבד סיור קצר במרכז, אפשר לערוך גם ביקור בכרם, ללמוד על הזנים השונים של הזיתים ועל עונת המסיק. תוך כדי סיור, המבקרים לומדים איך בוחנים שמן זית ויודעים אם הוא איכותי, וכמה שמן הזית חשוב לתזונה שלנו.
הביקור במרכז הוא ללא תשלום. הסיורים בכרמים בתשלום סמלי.
מה אוכלים? 
אם אחרי כל כך הרבה טעימות יישאר לכם מקום לאוכל, תוכלו להשלים את הטיול ב״פשוט לבשל בריא״ של הילה ברקוביץ - אם לשלושה, בשלנית ונטורופתית. ברקוביץ' עושה סדנאות אוכל וארוחות אצלה בבית. בסדנאות מבשלים כולם יחד, על פי נושאים, כשהמטרה העיקרית שלה היא ללמד איך לבשל בריא מבלי להתפשר על הטעם. אם אתם לא רוצים לעשות סדנאות, עדיין אפשר ליהנות מארוחות הבוקר שלה שמוגשות מול הנוף עוצר הנשימה של העמק.
 
מעלה אבשלום 15, קרית טבעון. בתיאום מראש בלבד: 054-2308510.
מיקום: עמק יזרעאל
אופי הטיול: משלב הליכה קלה.
עונה מומלצת: כל השנה, לא בימים חמים מדי.
דרגת קושי: קלה. מתאים למשפחות.
משך הטיול: כחצי יום.
תל יקנעם
בשעות הבוקר המוקדמות או רגע לפני השקיעה, כדאי לכם לעצור לאתנחתא בתל יקנעם - תל קדום מהמאה ה-15 לפני הספירה. התל שמשקיף על ואדי מילק, הוא שריד ליישוב קדום.



תל יקנעם, עתיקות מתקופת הברונזה התיכונה. צילום: מיטל שרעבי

החשיבות שלו טמונה במיקום  - על הדרך שמובילה לים, ובסמוך לוואדי, בו היו עוברות שיירות המעבירות מלח. בשל מיקומו האסטרטגי, עבר התל הרבה גלגולים. באחד מהם היה ישוב מצרי, שנכבש על ידי תחותמס השלישי. תחותמס הגיע אל התל דרך ואדי ערה, שבה את מגידו וכבש את העמק. 
מכיוון שהתל יושב בין רמות מנשה לכרמל, יש ממנו, בעיקר לפני השקיעה, נוף מקסים לעמק יזרעאל. מלבד הנוף, במקום יש גם שרידים של כנסיה צלבנית, מצודה של דאר אל עומאר, בית חווה, קברים פרסיים וסרקופג.
איך מגיעים: נכנסים מהכניסה הראשית של יקנעם (ליד הקניון) וממשיכים בעקבות השילוט.