ועדת הכלכלה החלה לדון במתווה הגז הטבעי "כפי שהוצג על ידי שר האנרגיה". יו"ר הועדה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) הבהיר כי מדובר בדיון עבור החברה האזרחית שעד היום לא ניתן לה המקום לומר את דעתה



מוריס דורפמן, סגן יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, הציג בפני משתתפי הדיון את המתווה ואת מטרותיו. "המטרה הראשונה שעמדה בפנינו היא פיתוח מאגרים מהר ככל האפשר. כל הדברים שיש גז והוא זורם ויש לנו זמן זה לא נכון. צריך לפתח את לויתן, להרחיב את תמר וגם לפתח מאגרים נוספים. מטרה שנייה היא יצירת תחרות. אנו לא יודעים לייצר תחרות מחר אלא בטווח בינוני וארוך באמצעות תחרות בין מאגרים כאשר ברור לנו שזה לא יכול לקרות מייד".



"לפני שאנו מחלקים את העוגה אנו רוצים לייצר אותה. אנו מחלקים את לויתן ותנין לחלקים. צריך קודם כל שהם יהיו. כרגע יש רק מאגר אחד שמזרים גז. כל השאר יש לגביהם תוכניות יפות אבל אין שם שום דבר חוץ מזה", הדגיש.



"אין לנו אפשרות כרגע מפעיל ברמה של נובל אנרג'י במשק הישראלי לתפעל את תמר. עשינו הרבה בדיקות בינלאומיות וצריכים לייצר סביבה אטרקטיבית כדי שתהיה תחרות", הוא הוסיף.



חברת הכנסת שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) קטעה את דבריו ואמרה: "עם גורמי ממשלה כמוכם לא צריך לוביסטים לחברות".


דורפמן: אני אומר דברים שהם אמת. יתכן שהם לא מקובלים על חלק מהאנשים. מה שעשינו עם נובל, זה שדרשנו מהם לרדת למינימום אפשרי בהנחה שהם נשארים. מפעיל צריך אינטרס במאגר. חייב שיהי לו עניין. המינימום נקבע על ידי הממונה על הנפט ל-25 אחוז לפרק זמן של 6 שנים".

לגבי מחירים אמר: "עד שנגיע לשוק תחרותי אנו שמים מגבלת מחיר. זה סוג של פיקוח". 

התמודדנו בשלושה היבטים: מחיר מקסימום ללקוחות תעשייתים ולתחנות כח. לקוחות שרוצים נפט יקבלו את החוזה הכי טוב שקיים במשק הישראלי. לקוחות שירצו חשמל וכדומה מחיר המכסימום שלהם יהיה המחיר הממוצע בישראל. כל תחנת כח חדשה שנכנסת לשוק מתחרה באחרות.

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) אמר בדיון כי מחיר הגז שנקבע הוא מחיר מופקע. לדבריו כשנובל אנרג'י נמצאת גם בתמר וגם בלוויתן לא תהיה תחרות. הממשלה לדבריו מוכנה להכנע למונופול. מסוכן לדבריו מסוכן לדמוקרטיה. משריינים את המונופול מפני התערבות הציבור ונבחרי הציבור, קרי הכנסות הבאות ל-10 עד 15 שנים. עוד אמר חנין, כי אין הבטחה למיסוי הוגן. אין העדפה של המשק הישראלי.  ויתרתם על צינור גז נוסף ממאגר תמר בגלל כניעה לטייקונים והפקרתם את משק הגז הישראלי".

"מה פתאום החלטה בנושא הגז עוברת לקבינט הביטחוני? עוד פעם איום איראני. לא רק שלא הבאתם את זה לדיון בממשלה, אתם מפחדים מדיון בכנסת. למה לא תביאו את זה לדיון בכנסת? ביוון עשו משאל עם בנושאים דומים", אמר ח"כ חנין.

על זה אמר לו ח"כ ינון מגל (הבית היהודי): "אם אתה והחברים שלך הייתם בשלטון היינו נראים כמו יוון".

עו"ד דוד ברנע, המנהל תובענה ייצוגית נגד מונופול הגז, אמר בדיון: "פורסם המתווה וניתנו לציבור 21 יום. זאת בדיחה. לא מתקבל על הדעת. מדובר בעשרות עמודים ב-21 ימים לציבור שאין לו משאבים. גברת כהן מחדרה לא מסוגלת להתמודד עם זה. המתווה חשוב ודרמטי אבל לא ראינו חוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה. על כל החלטה הוא כותב אם זה אפשרי או לא. מסדרים פה סדרי בראשית ויהודה וינשטיין לא כותב כלום. אולי זה לא חוקי?".

פרופסור דיוויד גילה, הממונה על ההגבלים העסקיים, שהודיע על התפטרותו בגלל מתווה הגז, אמר בדיון: "אני לא חושב שיש סיכוי במתווה המוצע לכך שתהיה תחרות. אני מבין את החששות מפני פגיעה ביחסי החוץ והביטחון האנרגטי למשק. כולנו רוצים את טובת המשק והאזרחים, אלא שפשוט הגענו למסקנות מקצועיות שונות".

אני לא מוסמך לשקול את השיקולים החיצוניים לתחרות - של יחסי חוץ בטחון המדינה, מיסים וכו'. אני לא מומחה להם. אני מומחה לתחרות. אך יחד עם זאת גם אני התאמצתי להגיע לפתרון מוסכם והייתי מוכן לפגיעה מסוימת בתחרות עד גבול מסויים אבל עמדתי על כך שיהיה לפחות סיכוי לתחרות. לצערי המתווה שמתגבש לא יביא לתחרות לדעתי ולכן לא יכולתי לחתום עליו".

עוד אמר גילה, כי הבעיה העיקרית נובעת מבעלות צולבת של נובל ב-25 אחוז בתמר וכ-40 אחוז בלוויתן. "זה מכשול מאוד משמעותי לתחרות שלדעתי יחסום אותה", אמר.

הגיאולוג יוסי לנגוצקי, שגילה את מאגר תמר, אמר: "הזמנתי את יו"ר דלק קידוחים, גדעון תדמור לבית קפה להצטרף לפרוייקט. הוא ענה לי לשמחתי שהם מצטרפים אבל ללא נובל. הם הצטרפו רק שנה וחצי יותר מאוחר. כלומר הם קבלו על מגש של זהב את תמר 1".

לדבריו, ישנן שתי בעיות: "מונופול זה דבר גרוע מאוד מאוד. המחירים הם ברמה בלתי מתקבל על הדעת. לגבי ביטחון. אני לא מבין את חכמי חלם, כל מומחי הביטחון שהוריקו בהחלטה שלהם 40 אחוז מימח הגז של ישראל. זה טמטום. זה חוסר אחריות לאומית. מה קורה פה. מחליטים לייצא 40 אחוז מהגז. היה פה נשיא חברת "של" בכנס הרצליה והוא אמר דיר בלקום. אל תייצאו גז. מדינה שואפת חיים שומרת על גז לחמישים שנה לפחות". לנגוצקי הוסיף ותהה מדוע למכור את הגז למצרים: "איכר שומר אצלו את הדברים שיעמדו לו בשעת מצוקה".

אורלי בר לב ממטה המאבק במתווה הגז, אמרה: "זה מתווה שוד הגז. מדובר במתווה לא לגיטימי תוצאה של הליך לא לגיטימי. לא רק עקיפת הרגולטור אלא חצי שנה של פגישות ללא פרוקטולים. לא יתכן שממשלה תנהל מו"מ חשאי עם טיקונים בלי לדווח לציבור. השימוע הציבורי הוא בדיחה וקשקוש. הציבור לא במשחק הזה".

לדבריה, חברות הגז עברו על החוק עם כניסה להסדר כובל. זו עבירה על החוק שדינה מאסר שלוש עד חמש שנים. "אנחנו שומעים במסיבות עיתונאים שערכה הממשלה מדברים על כך שבגלל שפיתוח לוויתן התעכב נגרם נזק אדיר למשק הישראלי. האם זה בגללה ציבור או שהשמש זורחת במזרח? לא. זה התעכב בגלל חברות הגז שמחזיקות אותו כבן ערובה כבר שנים. הן מחזיקות את כל משק האנרגיה של ישראל כבן ערובה שנים. זה סיפור של בלוף. אתן, חברות הגז אחראים".

בר לב הוסיפה: "הממשלה מספרת לנו על המיסוי המופלא שנקבל. בוא נראה מה מדווחות חברות הגז בדוחות שלהם לבורסה. שם אסור לשקר. מתברר שבדוחות של נובל אנרג'י שהצפי שלהם לתשלומי מס נע בין 15 ל-25 אחוז בזמן שמספרים לנו סיפורים שנקבל 65 אחוז".

בתוך כך, במהלך הדיון פנתה ח״כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) ליו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל בבקשה שנציגי חברות האנרגיה והלוביסטים הנוכחים באולם ידווחו לפרוטוקול על נוכחותם והסיבה לנוכחותם, וכן על כל חומרים או פתקים שהעבירו לחברי הכנסת לפני ובמהלך הדיון: "אם לחברות האנרגיה יש משהו להגיד לחברי הכנסת שיתכבדו לדבר למיקרופון ולפרוטוקול, ולא ישתמשו בלוביסטים ובפתקים חשאיים כמו גנבים בלילה. ראוי כי כל בעלי האינטרסים המפעילים לחץ על חברי הוועדה ומנסים להשפיע על החלטותיהם צריכים להיות חשופים לכל", אמרה שפיר.