פרופסור אסא כשר, מחבר הקוד האתי של צה"ל וחבר וועדת שמגר שהוקמה כדי לקבוע כללים לשחרור חטופים,  חשף הבוקר (רביעי) בכנס ארגון רבני "צהר" לחברה ומדינה, כי בצוק איתן הוכרז נוהל חניבעל אשר גבה את חייו של חייל צה"ל כתוצאה מהבנה מוטעית של הנוהל. 
"בצוק איתן נהרג חייל בגלל נוהל חניבעל, נוהל שהוא מוטעה. אני לא רוצה לחשוף מי החייל ובאיזה אירוע אבל יש לי בסיס מוצק לזה", אמר כשר. בשיחה עם "מעריב אונליין" הוסיף הפרופסור כי הדבר חמור עוד יותר וכי הוא ראה את המסמך הצבאי שמציג את האירוע,  אך הוא סירב לומר באיזה אירוע מדובר. "אירוע שבו אתה מסכן נסיון חטיפה של חייל על ידי כך שאתה גורם ביודעין למותו הוא אירוע פסול מכל בחינה" אומר פרופסור כשר למעריב. 


חיילים לאחר מבצע צוק איתן. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90
"הוא פסול מקצועית, משפטית, ערכית, מוסרית ויש אפילו פסילה הלכתית" אומר הפרופסור כשר. "נוהל חניבעל אומר במסמך מאוד מסווג שאם הפעולה שלך בוודאות תהרוג את החייל אז אסור לך להפעיל את הנוהל".

עדיף חייל מת מאשר חייל חטוף" הוא משפט מוטעה 

לדבריו ההבנה שלנו מהו נוהל חניבעל שונה לחלוטין מהתוכן הכתוב של הנוהל עצמו. "נוהל חניבעל אומר לכל הכוחות בשטח, בזמן שנחטף חייל, מה הם צריכים לעשות? מי בדיוק צריך לעשות מה. זה סיפור מאוד מורכב ואין סיבה שהאויב ידע מה הנוהל אומר כשהוא מנסה לחטוף חייל. אבל בסוף הנוהל יש גם את הוראות הפתיחה באש והן אומרות במפורש, ואני מוכן לצטט מאחת הגרסאות, 'ערך חיי החייל עולה על ערך סיכול החטיפה".

"במילים פשוטות", הסביר כשר, "מותר לכם לסכן אותו קצת אם אתה צלף ויודע לירות 200 מטר ממך ואתה יכול להרוג את החוטף למרות שזה מסכן את החטוף. אבל כשאתה עושה משהו שאתה יודע שאתה יכול להרוג אותו זה אסור לעשות". 

לדברי הפורפסור כשר המסמך שהוא ראה אינו מסווג וממנו עולה שאכן בוצע במהלך מבצע צוק איתן נוהל חניבעל, שבו נהרג חייל אולם הוא מסרב בתוקף לספר מי החייל ובאיזה אירוע. עד היום פורסם על אירוע אחד במהלך צוק איתן, הקרב ברפיח בו בוצע נוהל חניבעל שההקלטות ממנו נחשפו אתמול, אולם לא ידוע אם היה אירוע נוסף או שהפרופסור כשא מתייחס לאירוע הזה.  
לסיכום, מדגיש פרופסור כשר כי המשפט "עדיף חייל מת מאשר חייל חטוף" הוא משפט מוטעה מהיסוד "אולי אפשר לירות לכיוון המחבלים אבל אסור לירות כדי להרוג גם את המחבלים וגם את החייל" 
הבוקר פנינו לדובר צה"ל בשתי שאלות בנושא. האחת - האם הופעל נוהל חניבעל מעבר לאירוע ברפיח בו נהרג סגן הדר גולדין ז"ל? ואם כן היכן?. בנוסף שאלנו אם לא הופעל נוהל חניבעל מעבר לאירוע ברפיח, האם בצה"ל בדקו בתחקיר רפיח שאכן בוצע הנוהל על פי הפקודות? לשתי השאלות הללו לא קבלנו תשובות. אולם כן הוסבר לנו כי אין בכוונת דובר צה"ל להגיב לדברים.